Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Ville Jaakkola sijoitti ennen opintolainan - nyt hän elää sillä [Opiskelijat velkaorjiksi]

Vierailija
21.08.2025 |

Artikkelissa kerrotaan Helsingin yliopiston opiskelijasta Ville Jaakkolasta, joka elää lähes täysin opintolainalla. Hänellä on jo lähes 20 000 euron velka, ja joka kuukausi lainasta hupenee 850 euroa pelkkiin peruskuluihin. Vielä aiemmin hän sijoitti lainarahaa osakkeisiin, mutta nyt rahat menevät pelkkään elämiseen. Opintotuki on muuttunut koko ajan lainapainotteisemmaksi, ja monet opiskelijat joutuvat pakosta ottamaan lainaa, koska asumistuki ja opintoraha eivät riitä. Korot ovat nousseet, valmistuminen viivästyy, ja moni nuori pelkää, että velat jäävät niskaan vuosiksi ilman töitä.

https://yle.fi/a/74-20176097

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainahan on tarkoitettu kattamaan tarpeelliset elämisen kulut. Ei sillä ole tarkoitus hurvitella tai sijoittaa.

Vierailija
2/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä maailmassa me oikein eletään? Nuorilla on nykyään ihan itsestäänselvyys, että pankki tarjoaa opintolainaa kuin karkkia ja sitten eletään sillä kuin prinsessat. Villelläkin jo 20 000 € velkaa, ja se menee vielä valittamaan lehtiin että joutuu maksamaan vuokraa ja auton kuluja. Anteeksi mitä? Kun minä olin nuori, käytiin töissä ja maksettiin itse, jos haluttiin katto pään päälle ja harrastuksiin rahaa. Nyt nämä hipsterit käyvät lavatansseissa velkarahoilla ja vielä sanovat, että ihan pakko ottaa lainaa kun muuten pitäisi syödä makaroonia. No eikös se makaronikin kelpaa, jos kerran on niin köyhää?

Ja ketkä tämän lystin maksaa? Me muut, jotka raadetaan duunissa ja maksetaan veroja. Meille ei annettu mitään ilmaiseksi, mutta nämä velkahuijarit vielä saavat lopuksi anteeksi puolet lainoistaan, jos sattuvat valmistumaan. Kela, pankit ja hallitus tekevät tästä ihan bisneksen - nuoret velkaorjiksi ja rahat korporaatioiden taskuun. Sitten itketään kun ei ole rahaa Netflixiin tai ulkona syömiseen. Aivan sama, mihin tämä maa on menossa, mutta ei ainakaan parempaan suuntaan, jos kansa kasvatetaan siihen, että velka on normaalia ja kaikki on jonkun muun syy.

Miksi meidän pitää elättää velalla eläviä opiskelijoita, kun monella työssä käyvällä ei ole varaa edes omaan asuntoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas paha kun joutuu käyttämään opintotuen ja lainan siihen mihin se on tarkoitettu 

Vierailija
4/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis missä maailmassa me oikein eletään? Nuorilla on nykyään ihan itsestäänselvyys, että pankki tarjoaa opintolainaa kuin karkkia ja sitten eletään sillä kuin prinsessat. Villelläkin jo 20 000 € velkaa, ja se menee vielä valittamaan lehtiin että joutuu maksamaan vuokraa ja auton kuluja. Anteeksi mitä? Kun minä olin nuori, käytiin töissä ja maksettiin itse, jos haluttiin katto pään päälle ja harrastuksiin rahaa. Nyt nämä hipsterit käyvät lavatansseissa velkarahoilla ja vielä sanovat, että ihan pakko ottaa lainaa kun muuten pitäisi syödä makaroonia. No eikös se makaronikin kelpaa, jos kerran on niin köyhää?

Ja ketkä tämän lystin maksaa? Me muut, jotka raadetaan duunissa ja maksetaan veroja. Meille ei annettu mitään ilmaiseksi, mutta nämä velkahuijarit vielä saavat lopuksi anteeksi puolet lainoistaan, jos sattuvat valmistumaan. Kela, pankit ja hallitus tekevät tästä ihan bisneksen - nuoret velkaorjiksi ja rahat korporaatioiden

vit tu sää oot tyhmä

Vierailija
5/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ketkä tämän lystin maksaa? Me muut, jotka raadetaan duunissa ja maksetaan veroja. Meille ei annettu mitään ilmaiseksi, mutta nämä velkahuijarit vielä saavat lopuksi anteeksi puolet lainoistaan, jos sattuvat valmistumaan. Kela, pankit ja hallitus tekevät tästä ihan bisneksen - nuoret velkaorjiksi ja rahat korporaatioiden

"raadetaan duunissa"

Eli kiukutellaan netissä suojatyöpaikassa?

Vierailija
6/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainahan on tarkoitettu kattamaan tarpeelliset elämisen kulut. Ei sillä ole tarkoitus hurvitella tai sijoittaa.

Näin. Silloin on liikaa rahaa opiskelijalla, jos sijoitellaan.

Raha on tarkoitettu ryyppäämiseen...

Vierailija
7/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tuhlaavaisesti käyttää rahaa, ruokaan 320 euroa, auton kulut 300 €, julkisen liikenteen liput 40 €, puhelinlasku 30 €, lavatanssiharrastus 100 €

Noista voisi karsia vaikka kuinka paljon pois.

Vierailija
8/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tuhlaavaisesti käyttää rahaa, ruokaan 320 euroa, auton kulut 300 €, julkisen liikenteen liput 40 €, puhelinlasku 30 €, lavatanssiharrastus 100 €

Lavatanssiharrastus on koodisana ryyppäämiselle, minusta nuo kulut ovat siihen pienet. Itse kävin omalla opintolainalla Berliinissä teknoklubeilla.

Vierailija
9/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista voisi karsia vaikka kuinka paljon pois. Tyyppi voi mennä homodiscoon mikä on ilmaista...

Vierailija
10/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen saa käyttää kuten haluaa. Itse maksoin 2000-luvulla opintolainallani ruokaa, vaatteita ja huvituksia.

Vierailija
11/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lavatanssiharrastus on koodisana ryyppäämiselle, minusta nuo kulut ovat siihen pienet. Itse kävin omalla opintolainalla Berliinissä teknoklubeilla.

Minä kävin siellä homoklubeilla...

Vierailija
12/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonkin jutussa haastatellun oli pakko ottaa opintolainaa elämistä varten, koska ei ollut löytänyt niitä töitä opintojensa oheen. Toki se on valintoja, mitä kukin tekee, jos ei halua syödä makaronia ja haluaa pitää autoa, sitten on otettava sitä lainaa. Sehän täytyy maksaa takaisin, tässä tapauksessa vielä kokonaisuudessan, koska haastateltu ei saa opintolainahyvitystäkään (valmistuminen viivästyi). Itsehän hän kärsii tässä, ei yhteiskunta. Hän siis todellakin joutuu sen lainan maksamaan takaisin ihan itse.

Vierailija
13/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin siellä homoklubeilla...

Berghainissa taitaa tekno olla nykyään sivuseikka ja homoilu sekä muu pervoilu on korvannut musiikin.

Vierailija
14/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ottaa tuet pois kun selvästi on sijoituksia. Eläkööt niillä ensin.

Vierailija
15/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ketkä tämän lystin maksaa? Me muut, jotka raadetaan duunissa ja maksetaan veroja. Meille ei annettu mitään ilmaiseksi, mutta nämä velkahuijarit vielä saavat lopuksi anteeksi puolet lainoistaan, jos sattuvat valmistumaan. Kela, pankit ja hallitus tekevät tästä ihan bisne

Tuonkin jutussa haastatellun oli pakko ottaa opintolainaa elämistä varten, koska ei ollut löytänyt niitä töitä opintojensa oheen. Toki se on valintoja, mitä kukin tekee, jos ei halua syödä makaronia ja haluaa pitää autoa, sitten on otettava sitä lainaa. Sehän täytyy maksaa takaisin, tässä tapauksessa vielä kokonaisuudessan, koska haastateltu ei saa opintolainahyvitystäkään (valmistuminen viivästyi). Itsehän hän kärsii tässä, ei yhteiskunta. Hän siis todellakin joutuu sen lainan maksamaan takaisin ihan itse.

Mikä pakko sitä on ottaa lisää lainaa jos on sijoituksia. Täysin oma valintansa eli turha valittaa.

Vierailija
16/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kulut? Sijoitukset? Hmm, ok.

Vierailija
17/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton kulut? Sijoitukset? Hmm, ok.

Juu, varsinainen kermaperse.

Vierailija
18/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ketkä tämän lystin maksaa? Me muut, jotka raadetaan duunissa ja maksetaan veroja. Meille ei annettu mitään ilmaiseksi, mutta nämä velkahuijarit vielä saavat lopuksi anteeksi puolet lainoistaan, jos sattuvat valmistumaan.

Mikä pakko sitä on ottaa lisää lainaa jos on sijoituksia. Täysin oma valintansa eli turha valittaa.

Jutussa kerrottiin, että säästöt on jo syöty joten piti alkaa elämään lainalla.

Vierailija
19/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn työssä ja olen 1 lapsen yksinhuoltaja.

Minulla on vähemmän rahaa käytössä kuin tällä opiskelijalla. 

Vierailija
20/20 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn työssä ja olen 1 lapsen yksinhuoltaja.

Minulla on vähemmän rahaa käytössä kuin tällä opiskelijalla. 

Opiskelijan rahoista suuri osa on lainaa.