Mistä uskaltaa puhua vieraille?
Jostain syystä poistui keskustelu, jossa oli aiheena että smalltalkissa vieraan kanssa ei saa kysyä mitä toinen tekee työkseen. Vieläkään en saanut mitään toimivaa vastausta siihen, että mikä sitten on sellainen aihe joka olisi turvallinen eikä kukaan voi pahastua?
Kommentit (9)
Toimi kuten itse katsot parhaaksi. Tilannetaju ja ymmärrys kehittyy samalla.
Jos kysyt muilta mitä saa tehdä niin tuleepahan tylsä elämä.
Ole asiallisen kohtelias äläkä ota itseesi muiden reaktioista, tällä pääset hyvin alkuun ja eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
On ilmoja pidellyt
Ei. Antaa vaikutelman siitä, että keskustelukumppani ei kiinnosta sinua pätkääkään jos et keksi mitään muuta puhuttavaa kuin sään.
Perinteinen tylsä aihe eli sää.
Paikkakunnan tapahtumat. Onko jotain tapahtumia meneillään tai tulossa.
Riippuu tosi paljon tilanteesta jossa vieraan kanssa jutellaan. Jos esim juhlissa niin voi kysyä mistä tuntee juhlien emännän, tai jotain tarjoiluihin, juhlapaikkaan tms liittyvää ja siitä sitten saa helposti lisäkysymyksillä juttua aikaiseksi.
Usein kommentoin positiviisesti jonkun asua tai asustetta ja kysyn vaikka mistä se on hankittu, tai kysyn esim viikonlopun suunnitelmista, kommentoin jotain ajankohtaista (ei uskontoa tai poliitiikkaa) aihetta, esim jokin kohua aiheuttanut kulttuurijuttu, kysyelen reissusuunnitelmista tai aiemmista reissuista, mitä podcasteja keskustelukumppani on viime aikoina kuunnellut jne jne.
Mutta ei mitään kolmannen asteen kuulustelua vaan kepeää keskustelua.
Mistä yleisesti ei kannata puhua: perhesuhteet, seksuaalinen suuntautuminen, raha-asiat ( sisältää siis myös palkan ja muut etuudet) vakavat sairaudet ( erityisesti mielenterveyteen liittyvät), uskonnolliset kysymykset ja poliittinen suuntautuminen.
Mistään ei kannata puhua. Aiba joku voi pahastiua jostakin. Siksi suomalaiset kai ovatkin tuppisuita.
Minulla on ollut työkaveri, joka loukkaantui kun hänelle mainitsi huonon sään. Koska ihan kuin se hänen vikansa olisi! Hän oli ihminen, jolle loukkaantuminen oli lähes taiteenlaji. Kaikkien hän koki aina valittavan, syyttelevän ja vähintäänkin puhuvan hänelle ikävään sävyyn.
Tuon kokemuksen jälkeen olen päättänyt, että puhun mistä vaan, kysyn mitä vaan, jos asian sellaiseksi koen. Kaikkeen saa vastata mitä haluaa tai kertoa ettei halua aiheesta keskustella. Minullakin on sellainen aihe, mutta en odota muiden lukevan sitä ajatuksistani ja osaavan vältellä. Kysyköön tai käyttäköön vaikka minun mielestäni jotakin väärää termiä. Pääasia on ihan aina, ettei tarkoita sanomisillaan pahaa.
On ilmoja pidellyt