Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ulkosuomalaisia, joiden lapsi olisi ulkomailla koulussa? Miten koulunkäynti sujuu siellä?

Vierailija
19.08.2025 |

Saa kertoa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sujuu sekä ylä-että alakoululaisen koulunkäynti täällä Briteissä. 

Itse Suomessa koulunsa käyneen näkökulmasta isoin puute on kielten opetus jota on täällä tosi vähän ja sen taso on usein surkeaa. Yksityiskouluissa toki saisi laadukkaampaa. Muuten ollaan oltu tyytyväisiä kouluun ja erityisesti koulupuvut on paras keksintö! 

Onko jotain erityisiä koulunkäyntiin liittyviä kysymyksiä jotka sinua askarruttaa? 

Vierailija
2/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette laittaneet lapsia yksityiskouluun? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär kävi yksityiskoulua...

Vierailija
4/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär kävi yksityiskoulua...

Mikä maa ja paljonko maksoi? 

Vierailija
5/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso miten Suomen Presidentti menestyy kiitos ulkomailla hankitut iópiskelut ja diploomit. 

Vierailija
6/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin täällä Saksan länsilaidalla. Neljännen luokan jälkeen alakoululuokka hajosi pakon sanelemana, kun oppilaat jatkoivat oppimistasojensa mukaan eri kouluihin. Olen tykännyt, että ainakin Gymnasiumissa myöskin hyville oppilaille on haastetta eikä tasapäistetä yläkoulussa, kuten omassa koulussani aikanaan Suomessa. Miinuksena on, että sellaisia käytännön aineita kuten kotitaloutta ja tekstiili-/teknistätyötä ei opeteta. 

Vierailija
7/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä. Luokalle jäivät alkuvuosina,  myöhemmin hyviin yliopistoihin opiskelemaan. Kaikki työelämässä. Arvostelisin niiltä ajoilta opettajien junttiutta ja mielestäni typerää arvosananiuhotusta. Mutta kuri oli hyvä ja oppivat. Ehkä oli hyvä, etteivät olleet Suomessa lällärisysteemissä oppimassa selittelijäksi.

Vierailija
8/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi esim paljonko koulunkäynti maksaa, onko koulupuvut, saako koulussa olla kännykät, minkä ikäisenä aloitetaan/lopetataan, kulkevatko lapset koulumatkat itsenäisesti, kuinka pitkiä päivät on jne. 

Vierailija
9/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa valtion kouluissamme ei ole koulupukuja, kännyköitä ei saa koulussa näkyä eikä alakoululaisilla niitä olekaan ja lapset yleensä viedään kouluun ja haetaan. Päivät on yleensä 8.30-16.30, mutta kunnasta riippuen pientä hajontaa on. Keskiviikkoisin joko ei koulua ollenkaan tai sitten 8.30-11.30/12.00. Päivällä lapset voi joko syödä ruokalassa tai käydä kotona syömässä.

Vierailija
10/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta oon sisäsuomalainen jonka lapsi sisämaisessa koulussa. Hyvin menee.

Vierailija
11/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta oon sisäsuomalainen jonka lapsi sisämaisessa koulussa. Hyvin menee.

Minäpä oonki itäsuomalainen jonka lapsi lens ulos itämaisesta koulusta. Hyvin menee.

Vierailija
12/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa valtion kouluissa ei ole koulumaksua, joskin joku pieni maksu siitä, että saa käyttää koulun kirjoja. Muut oppimateriaalit, siis vihkot, mapit, kynät, vesivärit, harpit jne. pitää ostaa itse. Koulussa on maksullinen ruoka (noin 4,50€) pitkinä koulupäivinä, joka meillä yläkoulussa pitää tilata ja maksaa etukäteen.

Kännykät ovat kiellettyjä ja yleensä lapselle ostetaan älypuhelin vasta, kun siirtyy neljännen luokan jälkeen yläkouluun. Sitä ennen ei yleensä ole puhelinta, vaan joillain on sellainen kello, millä voi soittaa koulumatkalta vanhemmille. Joskin suurin osa lapsista ei kulje itsenäisesti ainakaan 1.- 4.- luokkalaisista, vaan heidät kuskataan tai saatellaan kouluun. Melkein koko alakoulun luokka on yleensä koulun iltapäivätoiminnassa kl. 15-16 asti (maksullinen, kuten päivähoitomaksut tarhassa ja lisäksi ruokamaksu 65€ kuukaudessa), sillä lapsia ei todellakaan ole hyväksyttävää jättää yksin iltapäiväksi kotiin, kun vanhemmat ovat töissä. Normaali koulupäivä on alakoulussa 8-12.30 ja yläkoulussa 8-15 tai 8-12.30 muutamana päivänä viikossa.

Koulupukuja ei ole. Kouluun mennään 6-vuotiaana ja sitä käydään 10 vuotta tai 13 vuotta, jos kirjoittaa ylioppilaaksi. Näin ainakin meidän osavaltiossa.

Vierailija
13/14 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/14 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä tosiaan ole enempää ulkosuomalaisia? Mua kiinnostaisi kuulla lisää, miten muissa maissa koulunkäynti sujuu.