Miten on mahdollista, että vanhemmat eivät tajua lastensa käyttävän huumeita, tai osaa ennaltaehkäistä sitä?
Siis oikeasti? Jos ei anna mahdollisuuksia käyttää. Minä tunnen lasteni ystävät, on kotiintuloajat, koulu tärkeysjärjestyksessä ykkösenä, puhelinta ja huonetta ei salailla ym. Voin olla varma, että lapseni ei käytäliikaa, tain. Miten voi olla niin vaikeaa?
Joillekin tulee täytenä yllätyksenä lapsensa huumeidenkäyttö, vaikka selviä merkkejä on ollut eikä ennaltaehkäisyä yhtään, esim. lapsi liikkuu epämääräisissä porukoissa, ulkona riekutaan myöhään ellei jopa koko yö, koulusta lintsataan ja tulee huonoja arvosanoja, sitä huonetta ja puhelinta salaillaan kuin pyhintä salaisuutta. Käytöskin on yleensä muuttunut. Ja sitten ihmetellään, että no mitäs nyt kun lapsi on jo alaikäisenä tuhonnut elämänsä loppuiäkseen, täysin riippuvainen jostain aineesta eikä millään tule olemaan enää mitään väliä. Ei saa koulutusta, töitä, perhettä. Siinä vaiheessa on enää myöhäistä rupea miettimään että mikä meni pieleen.
Kunnon säännöt ja rangaistukset kunniaan. Liialla vapaudella on seurauksensa. Ei kannata luottaa omaan lapseensa liikaa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuokin lapsesi itsenäistyy etkä silloin voi enää kontrolloida ja vahtia hänen elämäänsä. Huumeita käyttää myös ns. hyvien perheiden lapset.
Ennaltaehkäisy kannattaa. On ihan tutkittu asia että jos ei ole alkanut alaikäisenä käyttää, niin mahdollisuus että alkaa myöhemmin käyttää on pieni. Ja alaikäisenä käyttämään alkaneiden mahdollisuus parantua on paljon pienempi kuin aikuisena alkaneiden.
Ja minä en mitään vahdi tai kontrolloi, olen aivan normaali vanhempi. Nykyajan vapaata kasvatusta kannattavat vanhemmat eivät ehkä tajua. Sen huomaa kyllä heidän lapsissakin.
Ap
Höpö höpö, monet aloittaa vasta täysi-ikäisenä ja muutettuaan omilleen, kokemuksesta tiedän. Toki jos lapsella on hyvät kotiolot, hyvä kaveripiiri ja hyviä harrastuksia, esim. urheilu voi sillä olla suojaava vaikutus, ettei lapsesta ainakaan mitään narkkaria tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuokin lapsesi itsenäistyy etkä silloin voi enää kontrolloida ja vahtia hänen elämäänsä. Huumeita käyttää myös ns. hyvien perheiden lapset.
Ennaltaehkäisy kannattaa. On ihan tutkittu asia että jos ei ole alkanut alaikäisenä käyttää, niin mahdollisuus että alkaa myöhemmin käyttää on pieni. Ja alaikäisenä käyttämään alkaneiden mahdollisuus parantua on paljon pienempi kuin aikuisena alkaneiden.
Ja minä en mitään vahdi tai kontrolloi, olen aivan normaali vanhempi. Nykyajan vapaata kasvatusta kannattavat vanhemmat eivät ehkä tajua. Sen huomaa kyllä heidän lapsissakin.
Ap
Miten ennaktaehkäiset? Kun nuo mainitsemasi ei estä huumeiden käyttöä. Ja kun jo käyttää ei voi ennaltaehkäistä. Kai ymmärrä
Aika ahdistava kasvatustyyli sulla, tietää terapian tarvetta aikuisuudessa.
Varmaan suuri osa huumenuorten vanhemmista on näitä huumemielisiä käyttöhuoneiden ja huumeiden vapauttamisen puolesta vouhkaajia ja siirtävät oman kantansa lapsiinsa.
Onhan niitä perheitä, joista yhdestä lapsesta tulee lääkäri/huippu-urheilija ja toisesta narkomaani. Paljon vaikuttaa myös sattuma, lapsen aivokemia ja persoona. Osa koukuttuu herkästi erilaisiin ärsykkeisiin, toiset eivät sitten millään. Voit tarjota lapsillesi samat säännöt ja mahdollisuudet, ja silti lopputulos voi olla hyvin eri.
Lue ap ensimmäisestä viestistäsi viimeinen lause. Toivotaan, että teillä kaikki menee hyvin. Mitä vanhemmaksi lapset kasvaa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä joutuu sanansa syömään. Lapsia voi kasvattaa ja tuleekin kasvattaa. Mutta ikinä koskaan et voi tietää mitä lapsesi tekee. Et vaikka hän olisi vaan kotona. Ellet vahdi 24/7 vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta noinkin, mutta toisaalta teinit voivat riekkua myöhään jne.olematta aloittelevia huumeidenkäyttäjiä. Ja hyvänkin perheen täydellinen nuori voi vetää jotain kamaa bileissä tmv. Toki jos nuori istuu kotona 24/7 (pl.koulu ja ohjatut harrasteet) niin voit olla varma, ettei käytä mitään.
Jokaisella on myös oikeus yksityisyyteen, minusta teiniä ei saisi kyttäillä kohtuuttomasti esim.lukea puhelimen viestejä ym.Taitaa olla laitontakin.Eikä kannata vanhempana luottaa omaan erinomaisuuteensa ja haukkua muita, muuten voi tippua korkealta.
Ei se silti ole kyllä muutenkaan hyvä riekkua ulkona myöhään vaikka ei huumeita käyttäisikään, mutta pahat asiat tapahtuu yleensä yöllä eikä lapsen paikka muutenkaan ole yöllä ulkona.
Ja kyllä lapsia pitää vähän valvoa että mitä touhuaa. Ei ole samoja tietoja ja taitoja kuin aikuisella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyn ikäisten lasten kaveripiiriin ei voi enää vaikuttaa kovin paljoa. Lasten kaverit ja heidän kaverit vaikuttaa tekemisiin.
Entä, jos lapsella vaihtuu koulu, muutatte, jne. Tilanteet voivat vaihtua.
Kyllä voi vaikuttaa, vähintään niin kauan kun on alaikäinen. Jos koulu vaihtuu tai muuta, niin vähän valvoo sen lapsen touhuja ja ottaa selville että millaisia uudet kaverit on yms.
Ap
Kun et edelliselle kysyjälle vastannut niin kysynpä uudelleen: minkä ikäinen se sun lapsesi on?
Minulla on kaksi lasta, 14v ja 16v.
Ap
Kannattaa katsoa, miten Ruotsissa on asiat. Kohta sama Suomessa, jos ei jo joissain kouluissa ole.
Jengikoulu
Koulupäivä alkaa tavalliseen tapaan, mutta päivän päättyessä yksi oppilas on ampunut luokkakaveriaan päähän. Brutaali teko ei kuitenkaan tule täytenä yllätyksenä. Ruotsin kouluissa on tapahtunut jotain. Huumeita myydään oppitunneilla, aseita kätketään kaappeihin, ja koulujen pihoilla jengien lapsisotilaat värväävät luokkatovereitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyn ikäisten lasten kaveripiiriin ei voi enää vaikuttaa kovin paljoa. Lasten kaverit ja heidän kaverit vaikuttaa tekemisiin.
Kyllä voi vaikuttaa, vähintään niin kauan kun on alaikäinen. Jos koulu vaihtuu tai muuta, niin vähän valvoo sen lapsen touhuja ja ottaa selville että millaisia uudet kaverit on yms.
Ap
Voi tehdä lasun.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa, miten Ruotsissa on asiat. Kohta sama Suomessa, jos ei jo joissain kouluissa ole.
Jengikoulu
Koulupäivä alkaa tavalliseen tapaan, mutta päivän päättyessä yksi oppilas on ampunut luokkakaveriaan päähän. Brutaali teko ei kuitenkaan tule täytenä yllätyksenä. Ruotsin kouluissa on tapahtunut jotain. Huumeita myydään oppitunneilla, aseita kätketään kaappeihin, ja koulujen pihoilla jengien lapsisotilaat värväävät luokkatovereitaan.
Jos tuollainen tulee suomeenkin, niin sitten vain lapset koulusta pois kotikouluun. Minun lapseni eivät ainakaan menisi tuossa uutisessa kuivailtuun kouluun.
Ap
Ei se aina noin mene, että olisi selvät merkit, rangaistukset auttaa jne. Kyse on monimutkaisesta ja vaikeasta ongelmasta. Ota asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun et edelliselle kysyjälle vastannut niin kysynpä uudelleen: minkä ikäinen se sun lapsesi on?
6v t. Ap
Ensin: Minun lapseni ei käytä huumeita. Sitten: En voinut mitenkään tietää, yhyy!
Niillä vanhemmilla on liian kiire elää omaa elämäänsä. Nykyisinhän kaikki eroaa ja silloin erityisesti on kiinnostavampaa etsiä uutta kumppania ja lapset on vain tiellä. Useimmat on myös ihan vain huonoja vanhempia, eikä ymmärrä tukea lastaan, jos se on yhtään erilainen kuin vanhempi itse.
Mistä tiedät ap,ettei imppaa dödöä siellä huoneessaan? Osta ja heitä naamaan adhd lääkkeitä koulun vessassa?
Teinit kuule osaa salailla.
Aloittajasta tulee mieleen mun mutsi: oli tiukat kotiintuloajat,ei saanut tapailla poikia,kaikki kaverit kuulusteltiin niin että Gestapokin olisi kateellinen.
No me seukatiin salaa luokkakaverin kanssa ja pussailtiin sekä hipelöitiin koulun vessassa,pommisuojassa ja metsässä. Koko koulu tiesi,mutsi ei.
Polton myöskin tupakkaa ja suihkin aina hajuvettä hiuksiin etteivät haisisi tupakalta,mutsi vaan valitti että laita vähemmän hajusteita kun henki salpaantuu😄.
Tuohon kaiken päälle mulla oli anoreksia eikä mutsi tajunnut sitäkään.
Mun lapsuuden paras kaveri oli tosi ihanasta perheestä, ne teki paljon kaikkea yhdessä ja ne oli muutenkin ylempää keskiluokkaa, sai valita harrastukset ym. Hengailin siellä paljon ja meidän vanhemmatkin oli kavereita keskenään, naapureita kun oltiin. Mielestäni siellä oli kaikki hyvin, rajoja, rakkautta, kannustusta mut ei mitenkään vaadittukaan esim. tähtäämään hyvään kouluun tms.
Se mun kaveri alkoi yläasteella ensin juoda, eikä tietenkään ikäistensä kanssa, vaan jonkun narkkiporukan kanssa. Lukiossa mukaan tuli huumeet. Silti onnistui käymään lukion ja töissäkin. Toki ne rahat meni sitten aineisiin. Eikä sen vanhemmat aavistanutkaan aluksi. Mut kun ne sai tietää, sai vanhemmiltaan rahaa vain niin, että toimitti jälkikäteen kuitin ostoksista, oli kotiarestia, läppäri ja puhelin pois, kävi jollain terapeutilla, oli osastollakin, ei auttanut. Samaan aikaan sen sisaruksista tuli opettaja ja lakimies.
Hengaili onneksi sen verran pehmeiden nistien kanssa, ettei joutunut hyväksikäytön uhriksi, ja ne jopa vähän yritti ettei se alkais käyttää kovempia aineita. Kerran se sanoikin et kyllä hän tietää et hänellä on ongelma, mut ei halua siihen apua. Mut kyllä se sit lopulta havahtui, muutti eri paikkakunnalle, meni kouluun ja muuttui "normaaliksi". Aika pienestä kuitenkin kiinni, että tarinalla oli onnellinen loppu.
Ei millään pahalla, mut ei kyllä hyvälläkään mutta olet pikkasen urpo.
Kuuntelin kesällä kaverin tilitystä miten (täysi-ikäisestä) narkkilapsesta ei ole kuulunut kuukausiin. On kuulema raskasta, kun ei tiedä miten narkilla menee ja milloin heittää henkensä.
Teki mieli muistuttaa (taas kerran) että n. 10 vuotta sitten kysyin etteivätkö vanhemmat huomaa, että lapsi pössyttelee pilveä. Silloin sain vihat niskaani "meidän lapsi ei huumeisiin koske!".