Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko imetysfanaatikko?

Vierailija
04.04.2007 |

Tuli mieleen taaperopalstaa lukiessani, että millä perusteella ihmiset yleensä leimataan ilkeästi imetysFANAATIKOIKSI? Aika hurja termi, ellei sille ole oikeita perusteita. Valitettavan usein leiman tuntuu saavan pelkästään suositusten noudattamisesta...

Täysimetin toista lastamme tasan 6kk, jolloin aloitettiin kiinteämmän sapuskan maistelu hiljaksiin (n. viikko per uusi maku, alkuun pieniä annoksia ja sitten vauvan oman kiinnostuksen mukaan). Imetin häntä 1v 2kk, eikä hän saanut koskaan pisaraakaan korviketta. Ikävien rintaraivareiden aikaan (kun vauva oli 3-5kk) otin vakavissani ohjeen siitä, että kannattaa vältellä pulloa, jos haluaa jatkaa (täys)imetystä. Muutenkin välttelimme pulloa tietoisesti, ettei imetys vaarantuisi. Toki muutaman kerran mieheni antoi sillä pienokaisellemme pakastimeen lypsämääni äidinmaitoa, mutta yli puolivuotiaalle riitti jo kiinteät+vesi poissaoloni ajaksi.

Olenko siis minäkin imetysfanaatikko jonkun mielestä? Ja minä kun olen kuvitellut vain toimivani neutraalisti lapsen parhaaksi, kun kerran imetys sujui ja maitoa riitti :O

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa sanoisin sua fanaatikoksi kun paatoksellisesti alkaisit saarnaamaan että myös minun imetys olisi sujunut jos vain olisin tarpeeksi yrittänyt ja kaikilla tulee maitoa ja vauva osaa imeä kun ei vaan anna pulloa... Kun yleensä ne joilla on sujunut eivät ymmärrä että se ei ihan todellakaan onnistu, millään.

Vierailija
2/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vaan menee. Ole hiljaa siitä että onnistuit äläkä mene kenellekään puhumaan rintaraivareiden aikaisesta pullojen piilossapitämisestä. häpeäisit edes vähän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten samoin, mutta kaikkia ennakkokäsityksiä vasten en ole vieroittanut 1v 7kk ikäistä tissiliisaa. Saa äidinmaitoa 2 kertaa päivassä kun menee nukkumaan.

Kun lapsi oli 2 vkk pakotin miehen ostamaan tuttelia varmuuden vuoksi. Se meni sitten roskiin, mutta olipahan taustatukena.

Vierailija
4/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fanaattisuus ilmenee vasta sitten, kun tullaan muiden imetyksestä pauhaamaan.

Vierailija
5/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositusten mukaan. Fanaattisuuteen riittää myös mielestäni jatkuva tarve korostaa imetystä puheissa ja teoissa silloin, kun se ei tilanteeseen tai keskusteluun luontevalla tavalla liity.

Vierailija
6/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen toiminut kuten sinäkin ja vain vältellyt pulloja aina. Ja onnistuneesti imettänyt. Täällä ei vain nämä kateelliset äidit kestä sitä että sinä satut osaamaan sen asian paremmin kuin he, tai pystymään siihen paremmin kuin he, ja siten myös tietämään siitä paremmin kuin he!

Tervetuloa vain meidän " fanaatikoiden" joukkoon!

Ja hieno juttu kun olet imettänyt lastasi! Se on sitä oikeeta ravintoa vauvalle!

Vierailija
7/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysimettänyt vain yhden lapseni viidestä, tyttären.

Pojille ei olevinaan riittänyt maitoa. Tehnyt yhden pojan vielä tyttären jälkeenkin ja häntakin imettänyt vain pari kuukautta.

Jos maitoa riittää ja hyvin menee voi imettää mutta jos ei voi onnistu voi siirtyä korvikkeisiin.

Tämä täysimetetty ainut astaatikko perheestä lisäkseni. Olisinko siirtänyt hänelle jotain maidon mukana? Ihmettelee hän!

Vierailija
8/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo fanaattisuus on samanlainen piirre kuin joissakin pahimmissa uskonlahkoissa tosiaan. Ajetaan sokeasti sitä omaa asiaa, eikä suostuta tajuamaan, että ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia. Syyllistetään toisin tekeviä. Koska ihan _oikeastihan_ ei ole kyse niin vakavasta ja maailmoita kaatavasta asiasta kuin joskus äitiyshuuruissa annetaan ymmärtää. Hyvä asia ja terveellistähän äidinmaito on, mutta jos vauvalla on kaikki ok, on ns. terve suku/perhe, eikä allergioita tms. juuri esiinny, niin mielestäni ei ole pakottavaa tarvetta TÄYSimettää keinolla millä hyvänsä. Ihan oikeasti! Jos siis äidillä/perheellä on hyvät syyt vähentää imetystä tai lopettaa se kokonaan. Näin itse ajattelen.

Vierailija
9/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin sinnikkyydestä ja tahdosta/ahkeruudesta kiinni.

Tämä on täysin epäloogista sen suhteen, että yleisesti hyväksytään että jotkut tarvitsevat hedelmöityshoitoja tullakseen ylipäätään raskaaksi.

HARVOIN lapsettomuushoitoja saavia haukutaan tolloiksi ja urpoiksi, ja sanotaan etteivät vaan osaa naida oikein/tarpeeksi/jne. vrt imetyskeskustelut.

Pointtini siis on se, että kun luvalla myönnetään että kaikilla ei ole samanlaisia edellytyksiä tulla helposti raskaaksi, niin yhtäkkiä sitten ei hyväksytä mitään variaatiota maidon riittävyydessä/laadussa jne., vaan tämä on yhtäkkiä pelkästä tahdosta kiinni.

Itse olen sitä mieltä, että toisilla naislla on vaan paremmat edellytykset kuin toisilla imettää, ja tahdolla on siinä vähemmän merkitystä kuin mitä yleisesti luullaan.

Vierailija
10/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se EI ole fanaattista, että imetät omia lapsiasi vaikka maailman tappiin, mutta SE on fanaattista, että ryhtyy yleistämään asioita ja tilanteita.

Vierailija:

Tuo fanaattisuus on samanlainen piirre kuin joissakin pahimmissa uskonlahkoissa tosiaan. Ajetaan sokeasti sitä omaa asiaa, eikä suostuta tajuamaan, että ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia. Syyllistetään toisin tekeviä. .

Vierailija
11/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fanaattisuus on juuri tuota toisten elämään puuttumista. Överiksi imetysinto menee mielestäni myös silloin, kun kaikkea arvioidaan vain imetyksen onnistumisen kautta - esim. pidetään mieluummin imemisongelmaista lasta ilmiselvässä nälässä päivä- tai viikkotolkulla kuin turvaudutaan arkijärkeä käyttäen pulloon.

Vierailija
12/12 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleistä nyt missään nimessä! Kaikki eivät voi syystä tai toisesta imettää lastaan vaikka kuinka haluaisivat. Mutta itse lapsiani imettäneenä tiedän että on tullut eteen monta tilannetta jossa olisin voinut luovuttaa ja antaa pulloa. Ja siinä on ollut vähän tahdostakin kiinni että antaako sitä pulloa vai jaksaako yrittää vielä. Etsiä tietoa ja vinkkejä jaksamiseen. Lopulta täytyy tietenkin ajatella sitä äitiä ja lasta. Jos lapsi vain huutaa nälkäänsä ja äiti hermostuu, niin mikään yritys ei auta. Silloin on kyllä se pullo paikallaan! Ja yrittää sitten kun lapsi on rauhallisempi. Jos jaksaa enää ja riittää halua yrittää imettää. Tämä imettäminen on tällä palstalla kuin punainen viitta härälle! Kenenkään ei siitä pidä hehkuttaa. Surkutella voi, ja pyytää neuvoja, mutta auta armias jos joku uskaltautuu neuvomaan... Se neuvoja kuulee kunniansa HETI! :D

Ma olemme parhaat äidit omille lapsillemme. Ja kukaan ei halua että häntä arvosteltaisiin huonoksi imettämisen tai sen vähyyden vuoksi. Eikä pitäisikään. Ei sillä mitata onko hyvä vai huono äiti!