Miten paljon auton pitäminen ja autoilu noin keskimäärin maksaa? Esimerkkinä:
Joku 2010-vuoden perus pikku kauppakassi. Sillä ajetaan vaikkapa 10km töihin ja 10km takaisin päivittäin. Bensankulutus on jotain keskivertoa per 100km.
Niin paljonko tuohon sitten menee? Satasia per kk? Oletetaan että itse autosta ei siis ole lainaa.
Kommentit (6)
Vaikea sanoa. Joskus takavuosina laskin, että kun ostimme uuden auton ja sillä oli ajettu 40 000km, niin keskihinta kilometrille vastasi ihan aidosti matkakorvausten määrää siihen aikaan ja se taisi olla se 42 senttiä. Siis kun laski arvonaleneman (uudella autolla toki enemmän), rengasseteistä vaikka 500 (uudet maksaa 1000 ja eiköhän ne kahdessa vuodessa jo puoliksi mennyt), ajoneuvovero, vakuutukset, keskikulutus 7 Euroa/l (kaupunkiajoa paljon), rahoituskulut (korot) jne. Lopputulos oli, että keskihinta oli kilometrille ollut ihan se sama kuin maksetaan matkakorvausta.
Mutta vanhalla autolla toki halvempaa. Paljonko se sinun autosi sitten maksaisi? Ehkä 5000? Osaatko itse korjata vai löytyykö lähipiiristä sellaisia, jotka voi halvalla auttaa, jos tulee vikoja? Autothan on vanhemmiten arpapeliä. Voi olla ihan löytö tai todellinen ongelmakimppu. Tuskin selviät tuolla 20km/työpäivä. Ainahan sitä tulee muualla käytyä. Voit laskea vaikka 10-15tkm vuodessa ja sekään ei ole hirveän paljoa. Sanoisin, että vakuutukset on sen 500-600 vuodessa, ajoneuvovero pienessä ehkä 150? Sitten renkaat pieneen on halvemmat kuin isoon. jos on kuluneet, niin uudet kustantaa ehkä 400 per setti. Polttoainetta mennee se 5-6 litraa/100km, jos on bensapihi. Sitten huollot, katsastuksesta voi tulla hylsy ja pitää korjata jne. Sanoisin, että laske nyt pääoman lisäksi sellainen 200 kuussa vähintään. Se on vielä tosi halpaa ja hyvin todennäköisesti todelliset kulut on 300-400.
Aloin laskeskella auton kuluja:
Autovero, liikennevakuutus, osakaskovakuutus, katsastus, muutama vahapesu vuodessa, normihuollot ja korjaukset, renkaat vaihtoineen jne - näistä tulee helposti 1700€. Tuo siis vuositasolla. Lisäksi bensat ja arvaamattomat kulut (vakuutuksen omavastuu 200€). Kuukaudessa auton omistamisen ilo maksaa 150€.
Itse autoilu ei ole kovin kallista: bensat maksaa n. 10€/100 km. Mulla mökkireissu eestaas maksaa 15€. En julkisillakaan pääsisi tuohon hintaan - jos sinne edes julkisia kulkisi.
Itsellä pari autoa ollut, ja molemmissa kerran vuoteen joku osa rikki, tonnilla rempannut aina kerran vuoteen.
Muutoin se 300-400 / kk. Bensat, verot, vakuutukset, renkaanvaihdot, pesut ja pienempiä osia (tuulilasinpyyhkimet yms), parkkimaksut, autopaikka.
Laskin juuri oman auton kuluja. Vanha, mutta velaton.
Liikennevakuutus + kasko 35€/kk
Vero 22€/kk
Korjaukset, huollot, katsastukset n. 100-150€/kk, jos vuosimenot jakaa tasaisesti kuukausille
Autopaikka 10€/kk
Bensa 10 kilsan työmatkoilla + kauppareissut n. 100-120€/kk
Yhteensä: 337€/kk. Uudet renkaat pitää ostaa ehkä joka 4 vuosi (sekä kesä että talvirenkaat, niihin menee 400-500€/setti)
Jos ostat auton velaksi, ehkä hieman uudemman kuin minulla (minulla on 2008 malli, 200 000 ajettu), korjauksiin menee ehkä vähän vähemmän mutta tilalle voit todennäköisesti laittaa autolainan lyhennykset, jotka on tuon ikäluokan autoilla väh. 100-150€/kk kuitenkin.
Ei riittänyt vastaavassa 250/kk vaan piti olla remppakuluja hakemassa muista säästöistä vaikka kuvittelin että toi summa olisi kattanut ihan kaiken: verot, vakuutukset, parkit, katsastukset, renkaat ja muut kuluvat osat, pesut, huollot, bensan. Ehei. Möin pois. Bussikortti on alle 50/kk eli säästö on valtava vain autokuluista.
up