Montako kilometriä/tuntia pitää lenkkeillä päivässä ennen kuin masennus loppuu?
Aina käsketään, että masentuneen pitää lenkkeillä. Mihin tämä perustuu?
Kommentit (28)
No hei, ei se heti auta, minulla meni puoli vuotta tai vuosi ennen kuin huomasin piristyneeni. Eikä ihan joka päivä tarvitse ja tunti kerrallaan riittää. Tehoja pitää olla eikä vaan kävelyä. Ei ole malttamattoman ratkaisu mutta ihan paras keino ja ilman sivuoireita.
Vierailija kirjoitti:
Masentuneen pitää mennä ulos kävelylle ! Ymmärrätkö siinä ei kilometrejä mitata vaan sitä ettei yksinään istu kotona. Tutkittu fakta on että ulkoilevat ihmiset ei masennu ja masennukseen auttaa ulkoilu vaikka kävelylenkki. Joten älä esitä tyhmää
Oon lenkkeillyt yli 20 vuotta ja masennus ja ahdistus on silti päävaltaiset tunteet. Tarviisin seuraa ja tekemistä ja sitä, ettei koko ajan tarvitsisi huolehtia jostain. Ja kunnon yöunia. Kai tiedät että ylikunto voi iskeä noviisillekin jos ei palaudu? Kiva tässä neljänkympin tietämillä tajuta, että oon pitänyt itseäni vuositolkulla kroonisessa ylikunnossa kun pidin siitä liikunnasta niin sitkeästi kiinni mutta syöminen unohtui ja nukkuminen kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Laita köysi kaulan ympärille ja toinen pää auton vetokoukkuun ja pyydä kaveri rattiin. Eiköhän kilometri riitä.
Jessus. Minkälainen kaveripiiri sulla oikein on? 👍
Mulla pahan masennuksen yksi oire on että kävelen levottomasti ja päämäärättömästi koko päivän ja ehkä yönkin. Pari kertaa poliisi on löytänyt yöllä jostain 30 km päästä ja toimittanut hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sun lähtökohta tähän on nyt aivan väärä. Kun sanotaan, että liikunnasta on apua masentuneille, se ei tarkoita sitä, että masennus lähtee sillä kokonaan pois. Eihän ole olemassa sellaista yksittäistä asiaa, jolla masennuksen saisi kaikilta ihmisiltä kokonaan pois. Toisilla masennus ei parane koskaan, mutta sen oireita voi lievittää.
Kun ajattelee liikunan vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin, kannattaa lähteä perusteista, nimittäin luontaisesta käyttäytymisestä. Kun puhutaan eläintenpidosta, puhutaan paljon niiden luontaisista tarpeista ja luontaisesta käyttäytymisestä ja siitä, että eläintenpidon puitteiden pitäisi mahdollistaa tämä ja tuo tarve ja sen toteuttaminen. Monen eläimen kohdalla liikkuminen, liikunta on yksi näistä.
Mikä siis on ihmisen luontainen tarve liikunnan suhteen? Varmasti yksi tapa selvittää se on tarkastella metsästäjä-keräilijöitä. Metsästäjä-keräilijät metstästävät ja keräile
Ei se liikunta tai ulkona oleminen auta mitään, os se ei auta mitään. Kokeiltu on. Jospa sinä tai hengenheimolaisesi tajuaisitte sen joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kahden viikon päivittäisen metsälenkin (4.2km) alkoi vähän helpottamaan. Tosin siihen meni aikaa enemmän, koska seisoskelin katselemassa järvenselkää, istuin kivillä ja rapsutin vastaantulevia koiruleita.
Lopetat sen rapsuttelun, saatana!
Mua alkaa masentaa jos en pääse liikkumaan. Kävelyä ja sopivasti reippaampaa liikuntaa niin pysyy mieli kunnossa. 30min päivässä riittää.
Tuollaiseen tarvitsee varmaan traumaterapiaa.