Ovatko opettajien lapset sivistyneitä ja hyväkäytöksisiä?
Kommentit (6)
Hieman keskimääräistä useammin, ehkäpä.
Sivistyneitä varmaan keskimääräistä useammin, hyväkäytöksisyys taas on hyvin paljon kiinni myös mm. synnynnäisestä temperamentista ja sen yhteensopivuudesta ympäristön kanssa. Suomessa arvostetaan mukautuvaa ja hiljaista luonnetta ehkä enemmän kuin vaikka eteläisemmässä Euroopassa. Siellä hiljaisuutta ja vetäytyvyyttä voidaan pitää taas epäkohteliaana ja -sosiaalisena ja ihmisihanne on puheliaampi, rohkeampi ja avoimempi.
Sivistyneisyys tarttuu koulun ja muiden kasvatuslaitosten lisäksi kotoa ja olen huomannut että nuorempien lasten, esim. varhaiskasvatuksen ja alakoulun opettajien lapsille keskimäärin mm. luetaan paljon, käydään kirjastoissa, museoissa, kulttuuritapahtumissa pienestä asti, keskustellaan ikätasoisesti monenlaisista asioista jne. Aikuisia opettavat saattavat tyypillisesti alkaa kiinnostua lapsen asioista hiukan myöhemmin.
Kyllähän tällaisilla eroilla jo syntyy lapselle suuremppi tai pienempi kiinnostus sivistykseen alusta saakka, eli uskoisin opettajien lasten olevan hiukan sivistyneempiä kuin ehkä muut lapset. On myös tutkittua, että koulutustaso periytyy ja se on jossain määrin yhteydessä myös sivistykseen. Koulutettu vanhempi - koulutettu lapsi, sivistynyt vanhempi - sivistynyt lapsi.
Ja itse olen vaka-ope, jonka lapsi ei kyllä hymypoika-patsasta saisi, mutta on mielestäni tiedoiltaan ja taidoiltaan hiukan ikätasoa etevämpi ja myös kiinnostunut. Uskon että asia tulee olemaan näin myös tulevaisuudessa. Eli sivistynyt ja aika keskiverrosti käyttäytyvä, tulee kaikkien kanssa kyllä toimeen ja osaa huomioida sekä muut että pitää omia puoliaan.
Opejen lapset on positiivisesti tunnekasvatettu sekä kotona että koulussa ja varhaiskasvatuslaitoksessa. Tulokset puhuvat puolestaan...
No ei ainakaan kaikki mun lapsista.
T. Ope