Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajat, miten pärjäätte taloudellisesti?

Vierailija
14.08.2025 |

Millaisilla kk-tuloilla saatte homman toimimaan, asunnon, ruoan ja lapsille harrastukset ja vaatteet?

Haluaisin erota, mutta tuntuu, että olen taloudellisessa ansassa, en pääsisi lähelläkään nykyistä elintasoa ilman toista aikuista. Vuokrat ovat järjettömän suuria yksin maksaa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö miehesi erohaluistasi, vai haudotko uutispommia täällä taattuun palstamammatyyliin?

Vierailija
22/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö miehesi erohaluistasi, vai haudotko uutispommia täällä taattuun palstamammatyyliin?

Alkoiko sinua pelottamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa perheissä se mies on suurin kuluerä ja/tai mies laistaa elatusvelvollisuudestaan, jolloin erotessa se elintaso väkisinkin nousee kaikilla muilla paitsi exmiehellä.

Näin itselläkin kävi vaikka saan minimielarit elatustukena. 

Vierailija
24/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka bruttona 2600e, nettona n. 2000e.

Lapsilisät 346e (yh-korotuksella)

Elareita en saa, koska 50-50 huoltajuus. 

Asumistuki 160e. 

Eli yhteensä tulot nettona n. 2500e/kk. 

> Siitä pois sit vuokra 1040e, vesimaksut 75e, sähkö ja siirto 40e, ruokaan ja päivittäistavaroihin 500e, vakuutuksiin n. 130e, oma puhelinlasku 15e (isä maksaa lasten liittymät), oma bussikortti 57e, lapset kulkee pyörällä lähinnä. Eli n. 1850e/kk menee noihin.

Säästöön laitan 150e, omiin sijoituksiin 150e, lasten sijoituksiin 50e. Eli yhteensä 350e. N. 300e/kk jää käyttörahaa. Saan myös lisätuloja esim. kirppismyynneistä, täyttämällä kyselyitä yms pientä. Kesällä tulee tietty lomarahat jotka on myös iso extra. 

Auton laitoin pois hiljattain, vaikka siihenkin rahat saisi riittämään, jos haluaisi. Sit voisi tinkiä esim. säästämisestä tai muuttaa halvempaan asuntoon, mutta olen halunnut panostaa kotiin. Meillä on yksi pieni koira, mihin menee vähän rahaa esim. vakuutuksen muodossa. Kyllä sitä pärjää, itse opiskelin eron jälkeen korkeakoulututkinnon joka nosti palkkaa, olihan se rankkaa aikaa, mutta lopulta taloudellisesti kannattavaa. Jos tekisin töissä täydet tunnit, palkka nousisi 2800-3000 euroon brutto/kk. 

- Kahden kouluikäisen lähiäiti -

Vierailija
25/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellaista, että yhden ihmisen tuloilla yrittää elättää monta. Riippuu varmasti aika paljon siitä, että millainen lasten toinen vanhempi on, millainen on oma tausta ja onko lähipiiriä, mistä saa tukea. Mitä enemmän on asiat pelkästään omalla vastuulla, se vaikuttaa negatiivisesti myös tulopuoleen, kun sen lisäksi, että taloudellinen vastuu on kokonaan kannettavana, muun kokonaisvastuun lisäksi voi joutua herkemmin ottamaan palkatonta tai lyhentämään työaikaa tms ansionmenetyksiä. 

Vierailija
26/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan nettona noin 2000e sis. Palkka, lapsilisä ja elarit. Työmatkat vie 500e kuussa, asuminen toiset 500e. Ehkä satanen sitten puhelin, suoratoisto yms. Ainakin taaperon kanssa pärjätään vielä hyvin, ostan aina alesta keväisin tai syksyisin talvea varten Reimaa yms. Kestävää ja jolla jälleenmyyntiarvoa. Muut vaatteet kummallekin kirpparilta. Ruokakulut vielä maltillisia, toki lapsi vasta taapero. 

Missä noin pieni palkka? Eikö noin pienellä palkalla saa asumistukeakin? 

Mutta joo, parin tonnin tuloilla elää yhden lapsen kanssa aivan hyvin. 

Vierailija
27/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeinen talous ei ole ihan nollasummapeliä. On paljon helpompi huolehtia raha-asioista kun on yksin vastuussa kaikesta ja tietää koko ajan missä mennään. Koen että itselleni ero toi lisää liikkumavaraa rahan suhteen, vaikka todellisuudessa sitä tulee tuhansia euroja vähemmän kuussa kuin avioliiton aikana. Mutta kun minä olen hyvä rahan kanssa ja mies oli aivan toivoton.

Vierailija
28/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskitko elarit ja onhan se toinenkin vanhempi vastuussa lasten vaatehankinnoista. Ei ne harrastukset ja vaatteet vaan toiselle jää. Lapset maksetaan silti puoliksi vaikka ollaan erossa.

Jäähän ne, jos se toinen ei maksa. 

Mikään ongelma sitten ei ole antaa lapsia sille joka ei maksa. Ja itse nauttii vain sinkkuudesta ja omasta palkka pussista.

Vierailija
29/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta työtä tehden, elätin 3 lasta. 

Vierailija
30/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais varmaan etsiä joku aisurimies.

Vierailija
31/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Lapsia tein juuri sen verran kuin laskin, että pystyn tarvittaessa elättämään omilla tuloillani. 

Vierailija
32/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tuloni:

- palkka netto 2200€

- lapsilisä n. 340€ (muistaakseni)

- elarit 750€ (oikea lastenvalvojan laskema summa 850€ mutta olen tuon verran antanut anteeksi kun exällä on velkoja joita ei huomioida)

Menoista mainittavin:

- asuminen 1300€

Pärjäisin tällä ihan ok, mutta lapset on teini-iässä ja sekä lapsilisä että elarit loppuvat monta vuotta ennemmin, ennen kuin he muuttavat pois kotoa ja sitä kohtaa en tajua miten on tarkoitus selvitä. Lain mukaan etävanhempi maksaa silloin jonkinlaisen opintoavustuksen (ymmärtääkseni n. 200€/kk) mutta se menee suoraan lapselle. En tiedä miten tuo aika on tarkoitus elää. Pakotanko lukiolaiset töihin ja maksamaan vuokraa?

Vierailija
33/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskitko elarit ja onhan se toinenkin vanhempi vastuussa lasten vaatehankinnoista. Ei ne harrastukset ja vaatteet vaan toiselle jää. Lapset maksetaan silti puoliksi vaikka ollaan erossa.

Jäähän ne, jos se toinen ei maksa. 

Mikään ongelma sitten ei ole antaa lapsia sille joka ei maksa. Ja itse nauttii vain sinkkuudesta ja omasta palkka pussista.

Itse ainakin mietin missä lasten on paras asua. Missä on rutiinit kunnossa ja huolehditaan koulusta ym. Ja se on minun luona. Aika vähän nauttisin sinkkuudesta kun tietäisin että lasteni asiat on retuperällä.

Vierailija
34/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina niille kerrotaan. Eivät vaan usko. Toinen on niin itsestäänselvyys että ei sen uskota siitä mihinkään lähtevän.

Vierailija
35/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni:

- palkka netto 2200€

- elarit 750€ (oikea lastenvalvojan laskema summa 850€ mutta olen tuon verran antanut anteeksi kun exällä on velkoja joita ei huomioida)

Menoista mainittavin:

- asuminen 1300€

Pärjäisin tällä ihan ok, mutta lapset on teini-iässä ja sekä lapsilisä että elarit loppuvat monta vuotta ennemmin, ennen kuin he muuttavat pois kotoa ja sitä kohtaa en tajua miten on tarkoitus selvitä. Lain mukaan etävanhempi maksaa silloin jonkinlaisen opintoavustuksen (ymmärtääkseni n. 200€/kk) mutta se menee suoraan lapselle. En tiedä miten tuo aika on tarkoitus elää. Pakotanko lukiolaiset töihin ja maksamaan vuokraa?

Olisi kannattanut säästää vähän sukan varteen, kun olet saanut aika muhkeat elarit kuitenkin koko ajan.... 

Vierailija
36/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leski ja pärjään hyvin. Käyn töissä ja lisäksi saan leskeneläkettä. Olen yhden lapsen yh.

Vierailija
37/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni:

- palkka netto 2200€

Menoista mainittavin:

- asuminen 1300€

Olisi kannattanut säästää vähän sukan varteen, kun olet saanut aika muhkeat elarit kuitenkin koko ajan.... 

Muhkeat ja muhkeat. Enemmän minulla lapsiin menee rahaa kuin exällä, joka nuo elarit maksaa. Johtuu asunnosta, jota en pysty tällä hetkellä vaihtamaan. Jos asuisin yksin, asumiskulut olisi n. 500€. Eli elarit menee jo pelkkään asumiseen. Ei tällä tienaa.

Vierailija
38/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni:

- palkka netto 2200€

Menoista mainittavin:

- asuminen 1300€

Olisi kannattanut säästää vähän sukan varteen, kun olet saanut a

No on ne muhkeat siinä mielessä, että aika harva saa noin paljon elareita ja silti pärjää.... ja eihän niiden elareiden kaikkea kuulukkaan kattaa, toki lähivanhemman kuuluu maksaa oma osuutensa elatuksesta. Sit on vielä lapsilisät. 

Vierailija
39/63 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tuloni:

- palkka netto 2200€

Menoista mainittavin:

- asuminen 1300€

Ehkä se lapsi voi maksaan sitten itse omat kulunsa. Opiskelu kun ei nykyään juuri mitään maksa toisellakaan asteella. Vaatteet, liikkumisen, ruokakulujakin? 

Vierailija
40/63 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme