Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita yli vuoden ikäisiä taaperoita jotka eivät vielä kävele?

04.04.2007 |

Heippa!

Täällä yksi hieman huolestunut äiti kyselee kohtalotovereiden perään... Eli meidän 1v4kk (ensi viikolla jo 1v5kk) poika ei vieläkään oikein kävele ilman tukea. Taaperokärryn kanssa kyllä suorastaan juoksee ympäri maita ja mantuja, mutta ilman tukea... ottaa korkeintaan viisi askelta kerralla. Lapsella on epitausta, tämä tietenkin saattaa hieman hidastaa kehitystä, ja sen takia kyselenkin muiden " kävelemättömien yli yksi vuotiaiden" perään. Eli pistetäänkö moinen epilepsian aiheuttaman hitauden piikkiin, vai onko mahdollisesti ihan normaalia? Kyseessä on perheen esikoinen, lapsen isä on oppinut kävelemään reilusti alle vuoden ikäisenä ja minäkin (eli äiti) 1v2kk iässä.

Meillä on nyt toukokuulle asti " armonaikaa" treenauttaa kävelyä kotona, jonka jälkeen poika saa lähetteen fysioterapiaan. Tämä lähete tulee Lastenlinnan kautta, jossa pikku-ukkeli on seurannassa epi-taustansa takia.

kokemuksista kiitollinen, yksi vähän huolestunut äiti

: Calle

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän " normaali" ; ) esikoinen otti ensiaskeleensa ilman tukea 1v4kk iässä. On kai se vähän keskivertoa myöhäisempi ajankohta, muttei mitenkään ennenkuulumatonta! En mä teidänkään pojan tilanteesta olisi huolissani, varsinkin kun tuen kanssa menee niin vauhdikkaasti! Ja kuitenkin muutama askel sujuu jo ilman tukeakin. Se on varmaan aika monelle iso kynnys irrottaa otteensa siitä tuesta... Uskon, että teillä on vain ajan kysymys, koska poika heittää kärryn nurkkaan! : )

Vierailija
2/15 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on olut onkelma seisomaan nousu ja kävelyyn lähtö. Käytiin fysioterapiassa viimeksi tänään ja fyssari sanoi että kun pikkuinen nyt nousee ite seisomaan ja taapero kärryn kanssa juoksentelee niin EI SYYTÄ HUOLEEN! On ihan normaalia että lapsi alkaa kävelemään ilman tukea vasta 1.5v tai jälkeen.

Meidän ei tarvitse enää käydä, soitan vaan kun kävellään ilman tukea. Ja lähtötilanne meillä oli että yli 1v lapsi ei noussut seisomaan eikä suostunut edes seisottaessa seisomaan...Joten tuskin teillä hätää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanat ihmiset vastauksista! helpotti kummasti, emme olekkaan universumin ainoita ;)

Arvasin kyllä vähän, että meillä näin kävisi;

En siis vielä kaksi viikkoa sitten ollut moisesta ollenkaan huolissani, kunnes olimme Lastenlinnan fysioterapeutilla kontrollissa.... Etukäteen jo miehen kanssa juteltiin, että varmasti saadaan taasa jotain murehdittavaa, ja niinhän siinä kävi. Ukkelia syynätään siellä niin uskomattoman tarkkaan, mikä tietenkin on toisaalta hyväkin. Uskon, että emme mekään asiaa edes miettisi ilman fyssarin kontrolleja. Neuvolassakaan ei asiasta olla kuitenkaan oltu huolissaan.

Sitten vaan sitä kävelyintoa meidän lapsosille :)

Ihanaa aurinkoista pääsiäistä teille!

: Calle

Vierailija
4/15 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari kuukautta takaperin ihan samanlaisia ajatuksia ;) Eli meidän tyttö alkoi kävelemään " seiniä pitkin" sekä tuen ja taaperokärryjen kanssa joskus 1v 3kk iässä ja vasta nyt, kun ikää tulee ensi viikolla tasan 1v 6kk kävelee kunnolla tuetta ja vilkkaasti mennäänkin!

Kävelyä on nyt kestänyt vasta 3 viikkoa eli tyttö oli reippaat 1v 5kk ennenkuin hoksasi homman- aloin olla jo todella huolestunut. Valmiudet olivat pitkään mutta rohkeus ei riittänyt. Älä siis huoli, joku päivä lapsosesi yllättää ja lähteekin tepastelemaan! :) Tsemppiä kävelyharjoituksiin vain!

-H

Vierailija
5/15 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytteli kyllä nousee tuetta seisomaan ja hyppii paikoillaan, kävelee tukien(ei tykkää kuitenkaa kävelyttämisestä), mutta ei oo ollenkaa kiinnostunu kävelemää ilman tukea. Ilmeisesti pääsee tarpeeks lujaa muutenki. Ja mä oon pääosin hyvilläni ettei viel kävele, semmoin täystuho nimittäi on kyseessä, et viisastukoo vielä vaa... Ikää neidolla siis 1v2kk

Vierailija
6/15 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1v6kk neuvolassa ei vielä kävelty ilman tukea. Tukien oli kävellyt jo 9kk iästä lähtien. Aloitti jossain vaiheessa " peppukiidon" ja konttaamattomuus kaiketi hidastutti tasapainon kehittymistä tms. No siellä katsottiin että valmiudet kyllä löytyy kävelyyn mutta ei halua! Käveli joitain askelin 1v3kk iässä mutta yhtäkkiä alkoikin vaan hirveä huuto ja kävely loppui.

No, neuvolan ohjeiden mukaan annoimme asian olla. Kunnes eräänä päivänä neidin ollessa hoidossa, hän otti ykskaks taaperokärrin esiin ja tepasteli polleana. Siellä sit muut hoitolapset hurrasi likalle ja taputti =) Liekkö se vai mikä sai kuitenkin kipinän kävelyyn. Samana iltana kotona otti vaan nousi seisomaan ja ensiaskeleet olivat noin 50 kpl =)

Nyt ikää 2v1kk kohta ja on mielestäni ikäistensä tasolla. Juoksee, kävelee varpaillaan ja kovasti yrittää hyppiä tasajalkaa.

Vierailija
7/15 |
04.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika on ollut tuossa kehityksessä kovin ristiriitainen. Nousi ylös ja käveli tuen kanssa jo 7kk iässä, joka oli aikas aikaisin keskos vauvalle. Poika ei kuitenkaan millään lähtenyt kävelemään ilman tukea...tuen kanssa käveli hyvin ja kiipeili kuin iso poika esimerkiksi keittiötikkaita pitkin tiskipöydälle. Nyt 1v 2kk ja vasta nyt on alkanut ottamaan askeleita ilman tukea. Huvittavaa on, että poikaa voi huijata kävelemään ilman tukea (pitämällä sanomalehdestä kiinni, niin että lapsikin pitää ja päästämällä sitten itse siitä irti) ja poika kävelee tosi hyvin. Mutta jos tietää kävelevänsä ilman tukea niin menee heti alas ja konttaa...Mä veikkaan että toiset lapset vain ovat rohkeampia ja ehkä nämä kävelemättömät jopa jollain tasolla " fiksumpia" . Miksi sitä kävellä kun kannetaan :)

Mieheni käveli 8kk iässä. Minä kävelin 1v 4kk iässä. olemme molemmat entisiä SM tason kilpaurheilijoita. Joten ei se ainakaan tuohon urheilumenestykseen vaikuttanut :)

Vierailija
8/15 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ystävälläni on 11kk ikäinen poika. Hän on itse ollut kovin huolissani kun poika ei nouse tukea pitkin, ei konttaa, ei kävelytystä yrittäessä näytä minkäänlaista kiinnostusta kävelyä kohtaan.

Onko jollain ollut vastaavaa? Onko kehitys vain myöhässä?

Itse en osaa ystävälleni vastata. Hän on todella huolissaan ja murehtii tätä. Meillä poika lähti kävelemään 1v2kk iässä ja 9kk iästä lähtien käveli tukia pitkin. Lapset toki kehittyy yksilöllisesti mutta onko joku ns raja missä iässä pitäisi " viimeistään" osata tietyt asiat?

Vierailija
9/15 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

terve tyttö otti ekat askeleet ilman tukea 1v. 4kk.

Vierailija
10/15 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotias tyttäremme käveli aikanaan puita pitkin 11-kuisesta, ja 1 v 2 kk iästä 5-6 askelta ilman tukea. Jo tuossa vaiheessa oli selvästi nähtävissä, että aikuisen käsi oli vain ns. moraalinen tuki, ei tyttö sitä oikeasti olisi tarvinnut. Kun neiti lähti kävelemään ilman tukea 1 v 3 kk iässä, olimme kummityttöni rippijuhlissa, ja neiti kävelikin sitten heti alkajaisiksi 10 minuutin lenkin. Illalla kun tulimme kotiin, niin ei meinattu sisälle päästä, kun ilman tukea tepasteltiin pitkin pihaa 45 min :-)

11/15 |
05.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin myös että ei mitään huolta!

Itsekin olin kovin huolestunut kun poika lähti ryömimään vasta 10kk ikäisenä ja nyt nousee ylös ja kävelee tukea vasten, ikää siis nyt 1v2kk. Ensi askelia ilman tukea ei ole ottanut mutta olen huomannut että hän on muutenkin " harkitsevaa" tyyppiä.

Tuolla liikkumaan lähdöllä on varmasti jotain tekemistä myös luonteen kanssa. Meidän poika on aina ollut melko ujo ja arkaileva ja luonteentaan hyvin rauhallinen. Hän miettii kovasti ja kauan ennenkun tekee mitään uutta joten luulisin että liikkeelle lähteminenkin on hänelle ollut niin suuri asia että sitä on harkittava kauan:)

Vierailija
12/15 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös lähti tyttö kävelemään vasta 1v 4kk vanhana. Peppukiitäjä myös ja tykkäsi 10kk vanhasta asti taluttamisesta. Meinas vaan äidin ja isän selkä katketa sen puolen vuoden aikan mikä jouduttiin taluttamaan ainakin henkisenä tukena kauluksesta. Heti jos päästit irti alkoi hirveä huuto ja pelko kaatumisesta vaikkei tyttö koskaan kaatunut edes.

Neuvolasta sanoivat että ihan normaalia koska luonteeltaan varovainen lapsi. Sellaiset vaan pelaavat niin varman päälle että lähtevät kävelemään vasta kun homma on todella vakaata. Meillä kans tyttö lähti kuin juna liikkeelle aivan täydellistä menoa, onneksi sain videolle ensi askeleet niin hauskaa se meno oli ;)

Vierailija
13/15 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nyt kävellyt maalis-huhtikuussa ajoittain joitakin metrejä ilman tukea. Taaperokärryn kanssa menee puolijuoksua mielelllään. Noin 11 kk ikäisenä alkoi nousta tukea vasten, ennen ei mitään meininkiä. Konttaamisenkin alkoi vasta vuoden vanhana.

Vierailija
14/15 |
06.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitoistavuotisneuvolalääkäri ei huolestunut asiasta, kun lapsi ei vielä kävellyt, mutta sanoi, että yhtään takapakkia ei tuon liikkumisen kanssa saa hyväksyä. Silloin siis nousi tukea vasten pystyyn ja otti muutamia askelia. Muutaman viikon kuluttua sitten lähti kävelemään itsestään.

Vierailija
15/15 |
07.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta laitan silti meidän tarinaa hieman...

Meidän kuopus on aina ollut hieman hitaammin kehittyvä, konttaamaan lähti " vasta" 10kk iässä. Tuen varassa nousi seisomaan ennen 10kk ikää ja kuten monella niin meillä taaperokärryllä kyllä käveli, houkuteltuna käveli muutamia askeleita ilman tukea (ikää taisi olla about 1v2kk). Vähän oli toki yhdessä vaiheessa huolissaan kun muut saman ikäiset lapset käveli tai oli kävellyt jo pitkään tuossa iässä. Meillä kun ei näyttänyt siltä että pojalla olisi kiinnostusta lähteä kävelemään ilman tukea. Kysyin esikoisen 4v neuvolassa onko syytä huoleen kun meidän kuopus ei kävellyt tuolloin 1v4kk ilman tukea ja sanoivat ettei huolta jos kävelee tuen varassa... Tai on yritystä... Pikkasen olin jo luovuttamassa... Mutta ihmeiden aika ei ollut ohi. 1v5kk iässä lähti kävelemään, tuolloin vain siis lyhyttä matkaa ja kesti vielä 2vkoa että lähti " kunnolla" kävelemään. Yht' äkkiä vaan lähti olohuoneesta keittiöön... Siitä se sitten lähti :)

Joten en kyllä olisi sinuna huolissaan, on näitä " myöhään" kävelemään lähtijöitä muitakin. Meillä minä oon lähtenyt kävelemään joskus 1v2kk iässä ja mies 11kk iässä... Esikoinen lähti kävelemään 11kk iässä... Jokainen omaan tahtiinsa!