Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokopäiväinen työ vs vuorotyö

Vierailija
10.08.2025 |

Kummassa jää enemmän aikaa omalle elämälle 40h viikko päivätyö vai vuorotyö jossa on pitkät vapaat , olen tehnyt päivätyötä 15 vuotta mutta nyt lapsiperhe arki+ muut talon hoito yms nii tuntuu että vuorokauden tunnit ei enää riitä ja jatkuva väsymys, olen alkanut miettiä työpaikan vaihtoa että voisi tehdä esim pari pitkää päivää putkeen ja sitten olisi 5-6 päivää vapaata jolloin ehtisi hoitaa muita asioita 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alasta kuinka pitkät vapaat vuorotyössä saa. Kysy työnantajalta/esihenkilöltä olisiko mahdollista tehdä lyhennettyä työaikaa, esim. 60- tai 80-prosenttista.

Vierailija
2/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt vuorotyötä pari vuotta n. 28h/vko ja vaihdan säännölliseen päivätyöhön. 

Itsellä ainakin aamut alkaa lasten takia aikaisin, vaikka olisi iltavuoro tulossa. Kotityöt, lasten läksyissä auttaminen yms. odottaa illalla samalla tavalla kotiin tullessa.

-neljän äiti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö voi olla myös ma-pe.

Vierailija
4/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö on pehvasta, ei ikinä enää.

Vierailija
5/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö on järkyttävää usein, ei ainakaan sitä 

Vierailija
6/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 vuorotyö, vuorot sikin sokin. Ens viikolla mulla on yks vapaa,sitä seuraavalle viikolle osuu neljä vapaata. Yhtä paljon mulla on vapaa aikaa silti kun tekisin virka-aikaan töitä. Nyt vaan otan enemmän rennosti kun arki vapaa ja puoliso töissä ja lapset koulussa,niin löhöän sohvalla elokuvia katsellen. Ei se mun vapaa silti tarkota,että yksin siivoan koko talon. On se puolisollani vapaata,jos hän kattoo urheilua vapailla,niin en se minäkään tartu imuriin.

Vierailija
7/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa perheellisen näkökulmasta mutta itse koin hyötynä sen, ettei joka aamu tarvinut herätä aikaisin, pystyi arkivapailla hoitamaan asioilla käyntejä päiväsaikaan ilman töiden kanssa säätämistä ja pystyi käymään harrastuksissa hiljaiseen aikaan. 

Vierailija
8/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi palomiesten vuorokierrolla tuntuu, että sitä vapaa-aikaa on enemmän. Kun on 24 h töitä ja kolme vapaata. Eli tyyliin menet maanantaina klo 8 töihin, pääset tiistaina klo 8. Seuraavan kerran menet töihin perjantaina klo 8.

Vierailija
9/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä vaihtaisi päivävuoroon. 4*12 tuntia töitä ja 6 päivää vapaata.

Vierailija
10/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuossa 4 päivänä omaa elämää ole yhtään.

Vierailija
11/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä epäsäännöllinen 3 vuorotyö eikä ole pitkiä vapaita. Normaalit 1-2 päivän vapaat. Koko ajan etsin normaalia päivätyötä kun kroppa ei tykkää yövuoroista ja sekavista työvuorolistoista. Tuntuu ettei ole mitään elämää ku työ sanelee kaiken. Mitään et voi suunnitella muutamaa viikkoa kauemmaksi. Unirytmi..tai sellaistahan ei ole kun viikossa on yleensä aamua ja iltaa sekaisin. Muutamat yövuorot välissä heittää kaiken ylösalaisin ja siitä täytyy toipua 1-2 vapaalla. Jotkut tykkää mutta ei ole minun juttu. Terveys tärkeämpää kuin muutaman satasen lisät vuorotöistä.

Vierailija
12/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kolmivuorotyötä ihan tavallisesti viitenä päivänä viikossa.

Vierailija
13/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö on pääsääntöisesti kokoaikaista työtä. 

Vierailija
14/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ap:n mielestä on sellainen työpaikka, jossa 2 päivän työstä saa viikon vapaata? :D

Vierailija
15/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvuorot 2kpl  07:00-->19:00... vuorokauden vapaa ja 2 yövuoroa 19:00-->07:00...6 vapaata.

Vierailija
16/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että työtä on vuoroissa, ei tarkoita, että työaika olisi lyhyempi. Ihan normaalia karvan alle 40h/viikko työaikaa meistä vuorotyöläisistä suurin osa tekee. Jos extravapaita haluaa, niitä varten pitää ottaa palkatonta tai tehdä ylitöitä. 

Vierailija
17/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä kauheasti ehdi olla 8 tunnin päivänkään jälkeen kun aikaa menee tuon lisäksi myös työmatkoihin ja töihin valmistautumiseen.

T. päivätyöläinen 8-16

Vierailija
18/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole monesti viitenä päivänä päivätöitä tekevälläkään.  Arjen askareet vie illat ja työt saattaa tulla kotiin asti ja pyöriä mielessä, eikä oikeasta levosta ole tietoakaan vaikka nimellisesti vapaata onkin.  2 päiväiset viikonloput kuluu kuin siivillä, eikä palautumista välttämättä tapahdu.

Pitkät vapaat mahdollistaa tuon ihan toisella tavalla. Kaiken huipuksi työtkään harvemmin seuraavat kotiin asti vuorotyöläisellä, koska joku hoitaa hommia sillä aikaa kun hän on vapaalla.

Vierailija
19/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä kauheasti ehdi olla 8 tunnin päivänkään jälkeen kun aikaa menee tuon lisäksi myös työmatkoihin ja töihin valmistautumiseen.

T. päivätyöläinen 8-16

Täytyisi mennä aikaisemmin töihin, että jää vapaata.

Vierailija
20/39 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ap:n mielestä on sellainen työpaikka, jossa 2 päivän työstä saa viikon vapaata? :D

Ehkä joku rajavartija, joka asuu saaressa nuo 2 päivää.