Suomalaisten etunimistä
Täältä on nyt jo pariin otteeseen kadonnut mielenkiintoinen keskustelunavaus lapsen nimistä, joten yritän itse.
Itselläni sattuu olemaan sukupuu 1600-luvun loppupuolelle saakka ja olen joskus kiinnittänyt huomiota erityisesti 1800-luvulla yleistyneisiin vanhatestamentillisiin miesten nimiin. Siellä on todella Abrahamien ja Jakobien joukossa myös Israel-nimisiä esi-isiä. 1700-luvun puolella on yllättävän modernilta kuulostavia Tomasia ja Henrikejä. Sukuni on puhtaasti suomalaisluterilainen, joten kirjoitusasut johtuvat siitä, että kirkonkirjat oli ruotsiksi. Naisten nimissä Annat ja Mariat näyttävät yleistyneen 1800-luvulla, mutta ei ole sen tyyppistä muutosta kuin miesten puolella. 1700-luvulla oli lähinnä enemmän Katarinaa, Dorotheaa, Hedvigiä.
Ihmettelen ilmiötä, koska suomen kielihän alkoi vahvistua 1800-luvulla, mutta miksi se ei näy ihmisten nimissä? Pentit ja Pirkot yleistyivät vasta 1900-luvulla. Olen joskus kuullut, että raamatulliset nimet yleistyivät reformaation myötä, sitä ennen suosittiin erilaisia muotoja katolisten pyhimysten nimistä. Reformaatio oli kuitenkin jo 1500-luvulla, vakiintui ehkä vasta 1600-luvulla, mutta ainakin omassa sukupuussani vielä 1700-luvun nimet voisi kyllä johtaa ennemmin niihin katolisiin nimiin. Eikä tämä päde naisten nimiin, koska Maria ja Anna nyt nimenomaan ovat ne tunnetuimmat naispyhimykset.