Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko reilusti ylipainoisella olla normaalit sokeriarvot?

Vierailija
09.08.2025 |

Siis että noin 170 cm painaa yli 100 kg, niin voiko olla normaalit sokeriarvot?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa 

Vierailija
2/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Ja normaalipainoisella voi olla diabetes. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, riippuu geeneistä, ruumiinrakenteesta ja iästä.

Päärynöillä on helpompaa.

Vierailija
4/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi. Samoin hoikalla voi olla sokeriarvot päin persiitä. Kuitenkin kyse on tilastollisista todennäköisyyksistä.

Vierailija
5/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 168cm ja 105kg. Jopa odotusaikana oli täydelliset sokeriarvot, vaikka neljästi niitä mitattiin.

Vierailija
6/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Olen 189/124. Sokeriarvot hyvät eikä lääkkeitä. Tosin laikki ylipaino ei ole läskiä. Olen käynyt salilla yli 25 vuotta aktiivisesti.

M48

Vierailija
7/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni muu on jo vastannut, mutta voi hyvin olla. Ja hoikalla voi olla huonot.

Lihavalla voi olla myös terveellisemmät elintavat, vaikka se monen korvaan oudolta kuulostaakin.

Ja ajatteles sitä oudointa asiaa, joissain tapauksissa on mahdollista, että lihava syö vähemmän kuin hoikka. 

Vierailija
8/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sokerit koholla, esidiabetes. Pituus 168 cm ja paino 77 kg.

Vierailija
9/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 160cm/90kg normaalit sokeriarvot. Nykyään normaalipainoinen. Olin lihaksikas ja liikuin paljon vaikka toki ylipainoa oli myös reilusti. Lihasmassa itsessään jo kai auttaa ja tietenkin geenit ja ruokavaliokin vaikuttaa. Meillä ei suvussa ole diabetesta vaikka osa porukasta on melkoisia läskivuoria. 

Vierailija
10/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selvästi ylipainoinen, mutta sokeriarvoissa ei ole mitään ongelmaa

Vierailija
11/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, itselläni on jopa todella matalat. 

110kg 180cm M

Vierailija
12/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. 168/90

Vierailija
13/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskeho on siitä mielenkiintoinen, että on olemassa vain pääsääntöjä. Sairaalloisen lihavalla voi esimerkiksi olla terve maksa ja normaalipainoisella pahastikin rasvoittunut. Sama pätee oikeastaan missä tahansa muussakin asiassa, esim. verensokerien kohdalla. Eräällä erittäin lihaksikkaalla miehellä oli kerran munuaisarvot (krea) voimakkaasti alle viitearvojen, vaikka lähes kaikilla paljon lihaksia kasvattaneilla on huomattavasti yli viitearvojen. Ja ei ollut mitään ongelmia silloin munuaisissa. Näin vain oli. Mutta yleensä pääsäännöt pätee, eli elintavat näkyy veriarvoista, geenit määrittää niitä poikkeamia.

Vierailija
14/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaalloisen ylipainoinen nelikymppinen nainen, mutta pitkä sokeri hyvä, kolesteroliarvot hyvät, maksa-arvot hyvät (vaikka punaviiniä kuluu reilusti) ja verenpainekin ok. Olen vartaloltani tiimalasimallia, en tiedä voisiko sillä olla asiaan vaikutusta. Liikuntaa en juuri harrasta arkiliikuntaa enempää. Arvot mitattiin ennen kuin aloitin elämäntapamuutoksen joten nyt -15 kg voi olla vielä parempi tilanne, vaikka vieläkin vaikea ylipaino.

Vierailija
15/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Samoin hoikalla voi olla sokeriarvot päin persiitä. Kuitenkin kyse on tilastollisista todennäköisyyksistä.

Eikä ole vaan perimästä ja ympäristötekijöistä,eli elintavoista. Jos toisella vanhemmalla on 2.tyypin diabetes, on riski sairastua 40%, jos molemmilla, niin 70- 80%. Elintavoilla voit vaikuttaa riskiä pienentävästi. 

Vierailija
16/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta ei kannata tuudittautua siihen, että metabolinen terveys olisi hyvä vain hyvien sokeriarvojen perusteella. Insuliiniarvot voivat silti olla hyvin korkeat, ja se lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä, syöpäriskiä sekä kiihdyttää metabolisen oireyhtymän etenemistä ja myös lihomista. Joillakin insuliinia erittyy reilusti ja se toimii, eli sokeriarvot pystyvät hyvinä vaikka kehossa vallitsisi täysi kaaos. Liiallinen insuliinin määrä on kuitenkin sekä merkki isoista ongelmista että niiden aiheuttaja. Sokeriarvojen rinnalla tulisi aina mitata insuliiniarvot, jotta näkyy kuinka paljon keho tekee töitä sokeriarvoja ylläpitääkseen. 

Vierailija
17/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla täydellinen verenkuva vaikka painan 100kg, tosin olen päärynä ja vyötärökin hoikka 70cm

Vierailija
18/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Itselläni on täysin normaalit, jopa erinomaiset, sokeri- ja kolesteroliarvot.

Ärsyttää vähän, että joudun maksamaan lihavuuslääkitykseni itse, vaikken toki toivo huonoa terveytyä. Jos olisi diabetes, niin saisin kelakorvauksen lääkityksestä.

Vierailija
19/19 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksini on 30, eli lihavuuden puolella. Mulla on todella hyvät sokeriarvot ollut aina, nyt voiskymppisenä rasva-arvot vähän heikentyneet. Elän varsin aktiivisesti, mutta läski on tullut silkalla herkuttelulla. Ei se mullekaan hyväksi ole, vaikka kunto onkin parempi kuin monella hoikalla. Paino itsessään on pahasta tässä määrin.