Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Iskä, osta mulle alkoholiton siideri!"

Vierailija
01.08.2025 |

Viikonloppuna itsepalvelukassalta alkoholitonta siideriä ostaessani myyjän piti tulla tarkastamaan ikäni (olen yli 50 ja se myös naamasta näkyy). Ihmettelin asiaa ja selvittelin jälkikäteen mitä laki sanoo. Löydöksieni perusteella kaupat saavat kieltää alkoholittomien juomien myymisen alaikäisille ja Alkokaan ei myy "alkoholijuomia muistuttavia" tuotteita alaikäisille.

Mistä tämä asennoituminen tulee? Eikö se ole vain hyvä, että jo nuoresta pitäen huomataan, että ei juomissa tarvitse olla alkoholia, ne ovat hyviä ilmankin?

Löysin Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n kirjoituksen aiheesta: https://ehyt.fi/uutishuone/blogit/iska-osta-mulle-alkoholiton-siideri/&…;

Perustelut jutusta: "alkoholittomien siidereiden ja oluiden nauttiminen voi totuttaa lasta alkoholin makumaailmaan." Siis makumaailmaan, jossa alkoholi ei maistu, koska sitä ei tuotteessa ole?

Onko teillä kokemuksia aiheesta ja mitä mieltä olette?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Juu taikka simaa, jossa on alkoholia. Helposti enemmän kuin siinä alkoholittomassa oluessa. Olen juonut simaa, jossa on prosentteja enemmän kuin keskioluessa."

En muista ikinä nähneeni ruokakaupassa simaa joka olisi alkoholijuoma.

Kaupan simassa on yleensä n. 0,7 alkoholia. Sitä ei myydä lapsille. Mehukattisima taitaa olla ainoa täysin alkoholiton.

Vierailija
22/23 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiton punaviini on niin karseaa kuraa, että sen voisi kuvitella olevan enemmän alkoholipitoisen punaviinin juontia viivästävä kuin houkutteleva asia.

Meillä oli kotona aikanaan mahdollisuus maistaa alkoholijuomia valvotusti noin 15 vuotiaasta alkaen. Eipä tullut minusta tai siskosta mitään alkoholin suurkuluttajia.

Sama linja oli pojan kanssa. Joskus, kun poika oli teini, isänsä jäi ilman kahta saunaoluttaan, kun marketin kassan mielestä isä oli pojalleen ostamassa niitä, eikä suostunut niitä hänelle myymään. Tuli aika kiukkuinen mies ja ärsyyntynyt poika kaupasta kotiin. Vieläköhän tämä käytäntö on voimassa? Poika kun on jo reilusti yli 20 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Juu taikka simaa, jossa on alkoholia. Helposti enemmän kuin siinä alkoholittomassa oluessa. Olen juonut simaa, jossa on prosentteja enemmän kuin keskioluessa."

En muista ikinä nähneeni ruokakaupassa simaa joka olisi alkoholijuoma.

Kaupan simassa on yleensä n. 0,7 alkoholia. Sitä ei myydä lapsille. Mehukattisima taitaa olla ainoa täysin alkoholiton.

Niin, eli se ei ole alkoholijuoma. Alkoholilaki ei rajoita sen myyntiä millään tavalla. Täysin merkityksetöntä onko siinä 0 %, 0,7 % vai 1,5 %. Näin alhaiset alkoholipitoisuudet on sama kuin nolla.

Ainoastaan kaupat itse ovat päättäneet olla joskus myymättä. Mitään velvollisuutta kaupoilla ei ole rajoittaa myyntiä. Toki ei myöskään velvollisuutta myydä. Saahan sitä olla myymättä jos niin haluaa.