Pidän ilpillä sisälämpötilan 24/7 kivassa 19 asteessa
Kommentit (15)
Ilpin avulla pakasteetkin säilyvät käyttökelpoisina vaikka tiskipöydällä kuukausia
Perehtykääpäs siihen, että jos huoneilma on noin paljon ulkoilmaa kylmempää, sinne rakenteiden sisään alkaa tiivistyä kosteutta.
Kastepiste on aika korkea näillä helteillä. 18-19 on ehdottomasti liian viileä, kosteutta alkaa ihan varmasti tiivistyä.
Sama ilmiö kuin oluttuopin pintaan tiivistyvä kosteus lämpimällä säällä. Mutta seinän sisällä.
Jos ette asu hirsi-ok-talossa, niin älkää tehkö noin.
Kastepiste syntyy seinärakenteisiin ja sulla tulee kosteusvahinkoja taloon. Ei ilmalämpöpumppua tarvitse säätää kuin 2-3 astetta ulkolämpötilaa viileämmäksi ja kaikki on kunnossa.
Varmasti huumoria, mutta sisälämpötilaa ei saisi pitää yli 5 astetta viileämpänä, kun ulkotila. Muuten tulee ongelmia talon rakenteille. Suomalaiset talot on suunniteltu niin, että ulkona on viileämpää, kun sisällä.
Ilpillä viilentävät,
tuleeko iso sähkölasku? Vai vaan muutama kymppi kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Varmasti huumoria, mutta sisälämpötilaa ei saisi pitää yli 5 astetta viileämpänä, kun ulkotila. Muuten tulee ongelmia talon rakenteille. Suomalaiset talot on suunniteltu niin, että ulkona on viileämpää, kun sisällä.
Niin jos pitemmän aikaa on näin mutta nyt pidetään viilennystä muutaman viikon kun tappohelteet kestää.
Tänään laitoin ilpin päälle +23. En tiedä onko hyvä vai huono kun lämmityskaudella on päällä koko ajan, kesäisin vain satunnaisesti.
Mä oon niin paljon ulkonakin, että 25 on ollut eniten käytössä. Muuten palelee.
Vierailija kirjoitti:
Ilpillä viilentävät,
Mua ei haittaa se sähkölasku. Mielelläni maksan enemmän. Muuten sadan neliön talossa ei ole koskaan sähkölasku muutamaa kymppiä. Vielä saunakin on. Kaikki ei asu yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tänään laitoin ilpin päälle +23. En tiedä onko hyvä vai huono kun lämmityskaudella on päällä koko ajan, kesäisin vain satunnaisesti.
Ihan hyvä se on. Meillä 21-24 riippuen tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ilpillä viilentävät,
Maksaa kesähelteillä alle 50 centtiä päivässä. Paljon vähemmän viilennys vie sähköä kuin lämmitys. Nyt viimeisen kahden viikon sähkön keskihinta on ollut alle 3 centtiä/kWh.
🤤 meillä 16 sisällä, ihanan viilee, ave ilppi