Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt loppu opiskelijoilta kissanpäivät. Asumistuki loppu 31.7.2025, eikä opiskelijoilla ole enää oikeutta yleiseen asumistukeen tämän jälkeen

Vierailija
30.07.2025 |

Opiskelijan tulee olla köyhä. Tämä lisää opiskelumotivaatiota.

Kommentit (238)

Vierailija
121/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen opiskelijahan ei pikaruokapaikkaan mene töihin kesäksi. Liian hikistä ja likaista. Ja oikeastaan palkan pitäisi olla vähintään 15e/h, että viitsisi vaivautua. 

Ymmärrätkö että siihen tarvitaan hygieniapassi ja sitä ei löydy kaikilta?

Ei alle 3 kk töissä tai keikkaillessa tarvita hygieniapassia. Mikä sinänsä on outoa.

Vierailija
122/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ja ennen kaikkea suomalaiset halutaan kaikella tapaa potkia maanrakoon. Sitten kauhistellaan somessa sen kaksi minuuttia, että mikä ihme näitä ihmisiä nykyään vaivaa, jonka jälkeen jatketaan taas potkimista. Ja tämä koskee tietysti suomalaisia, omia kansalaisia. Muut saa rellestää. Vaikka meillä näennäisesti on hallituksessa sellainen puolue, jonka pitäisi pitää suomalaisten puolia, niin höpö höpö. Samaa sakkia kaikki lopulta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen opiskelijahan ei pikaruokapaikkaan mene töihin kesäksi. Liian hikistä ja likaista. Ja oikeastaan palkan pitäisi olla vähintään 15e/h, että viitsisi vaivautua. 

Ymmärrätkö että siihen tarvitaan hygieniapassi ja sitä ei löydy kaikilta?

Ei alle 3 kk töissä tai keikkaillessa tarvita hygieniapassia. Mikä sinänsä on outoa.

Ransuista ja pelleistä tulikin sitten Puolueen kuuminta hottia keskustelupalstoilla. Ideologisen kasvatuksen tulosta tuo riikka.

-winner-

Vierailija
124/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis loppuelämäni työtön. Ei ole varaa opiskella.🤗 

Vierailija
125/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa ei useinkaan opiskella sekä kandin että maisterin tutkintoa, vaan pelkkä kandi. Siksi Suomessa on niin pitkät opiskeluajat. Työnantajien pitäisi ruveta kelpuuttamaan ihmisiä töihin kolmen vuoden kanditutkinnolla niin töihinmeno aikaistuisi. 

Miten kandin papereilla voit tehdä alan töitä? Kandivaiheessa käydään vasta perusasiat ja se oikea oppi tulee maisterivaiheessa. Ainakaan tekn. kandin papereilla ei tehdä insinöörin eikä DI.n hommia. Toki työ tekijäänsä opettaa, mutta sitten voisi minusta palkata suoraan lukionkin pohjalta.

Vierailija
126/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Ei kenelläkään muullakaan elämä ole ilmaista. Kaikki muutkin joutuu maksamaan oman elämänsä hankkimalla tuloja

Vierailija
127/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sadismi onkaan valloillaan opiskelijoita kohtaan! Kateus, opinnot edistyvät nopeammin jos ei tarvitse käydä työssä. Opintolainaa on tarjolla jos muuten ei pärjää ja toki kunnon vanhemmat auttavat kykyjensä mukaan. 

Vierailija
128/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoilla ei kuulukaan olla kissan päivät. Saadaan nopeasti valmistuneet töihin. 

Tämä kyllä toimii just päinvastoin. Opiskelijat joutuu tekemään töitä opiskelun ohessa, että saa maksettua asumisen. Valmistuminen viivästyy.

Ja hiihdit kouluun kesät-talvet !

Itse tein täyttä työviikkoa samalla, kun opiskelin maisterin tutkinnon. En saanut mitään tukia. Valmistuin ajoissa yli 4 keskiarvolla vuosi sitten. Olen 50- vuotias. Jos minä vanhana jaksan, luulisi nuorempien  jaksavan myös.

Ja, jos ei jaksa tehdä opiskelun ohella töitä, voi aina ottaa opintolainan ja satsata näin omaan tulevaisuuteensa. 

Vierailija
129/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoilla ei kuulukaan olla kissan päivät. Saadaan nopeasti valmistuneet töihin. 

Eivät valmistu nopeasti, kun joutuvat tekemään opintojen ohessa töitä. Työvuoroja on tarjolla vain vähän, joten opiskelijoiden on otettava ne mitkä saa vaikka osuisivat päällekäin työharjoittelun tai lähiopetuksen kanssa. Sanomattakin selvää, että opinnot kärsivät.

Voi hellantuutelis sentään, niin se vaan minäkin kävin töissä opiskelujen ohella ja kustansin oman elämäni opiskellessa 2000- luvun alussa. Olisin toki voinut  heittäytyä elätiksi mutta olisi tuntunut oudolta. 

Vierailija
130/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Ei kenelläkään muullakaan elämä ole ilmaista. Kaikki muutkin joutuu maksamaan oman elämänsä hankkimalla tuloja

Paitsi ne, jotka ovt paskoneet taloutensa eivätkä tee mitään.

Vierailija
131/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät valmistu nopeasti, kun joutuvat tekemään opintojen ohessa töitä. Työvuoroja on tarjolla vain vähän, joten opiskelijoiden on otettava ne mitkä saa vaikka osuisivat päällekäin työharjoittelun tai lähiopetuksen kanssa. Sanomattakin selvää, että opinnot kärsivät.

Voi hellantuutelis sentään, niin se vaan minäkin kävin töissä opiskelujen ohella ja kustansin oman elämäni opiskellessa 2000- luvun alussa. Olisin toki voinut  heittäytyä elätiksi mutta olisi tuntunut oudolta. 

2000-luvu alussa opintotuen ostovoima oli parempi kuin nyt. Tai ainakin vähemmän huono.

Vierailija
132/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunista kuunneltavaa kun sossupummit ja kelarotat ulisee. Vielä pitäisi leikata tukia kun selvästikin saa enemmän kun selviämiseen tarvitsee kun riittää energiaa valittaa ja vaatia käsi ojennettuna muilta rahaa eikä itse halua tehdä mitään eikä varsinkaan mitään uhrauksia että saisi itse hankittua rahaa. Kaikki sosiaalituet pitäisi lakkauttaa pariksi vuodeksi kokonaan, harmi vaan kun siinä parissa vuodessa tulee o gelmia myös oikeasti tarvitseville mutta muuten ei saa ihmisä ottamaan vastuuta omasta elämästä

Vierailija
133/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tuutelis! Oletko tietoinen nykyisestä työllisyystilanteesta? Asiat on aika paljon muuttuneet 2000-luvun alusta...

Vierailija
134/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunista kuunneltavaa kun sossupummit ja kelarotat ulisee. Vielä pitäisi leikata tukia kun selvästikin saa enemmän kun selviämiseen tarvitsee kun riittää energiaa valittaa ja vaatia käsi ojennettuna muilta rahaa eikä itse halua tehdä mitään eikä varsinkaan mitään uhrauksia että saisi itse hankittua rahaa. Kaikki sosiaalituet pitäisi lakkauttaa pariksi vuodeksi kokonaan, harmi vaan kun siinä parissa vuodessa tulee o gelmia myös oikeasti tarvitseville mutta muuten ei saa ihmisä ottamaan vastuuta omasta elämästä

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen ja valtion työpaikkoja.

Vierailija
135/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan tuet pitäisi vähintään samat kuin toimeentuloasiakkaan. On järkyttävä yhteiskunnan ajatus rankaista sellaista henkilöä joka yrittää parantaa omaa elämäänsä opiskelemalla,

Opiskelupaikan keskihinta on 15000 / vuosi (arvio).  Voisihan se olla niin, että kaikki saisivat täydet tuet ja olisi korkeat lukukausimaksut. Opiskelemaan joko velalla, työllä, tai joku henkilö betalar.

Vierailija
136/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluihin vaan. Kuka jaksaa teille kaiken maksaa? Tuollakin säästöllä saadaan Suomeen lisää pakolaisia. Ette kai sitä vastusta?

Vierailija
137/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään, kun ei tarvii käydä röissä.🤗Nyt lähden uimarannalle vähän rentoutumaan. Haen kaupasta muutaman oluen mukaan. Ja sinä maksat ne! Eiköstä juu? Hihiih!🤭

Vierailija
138/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatimustaso on tänä päivänä kovempi kuin 20 v. sitten. Maisteri kuin maisteri ei saa tosta vaan töitä, vaan pitää olla hyvät suoritukset. Työnhaussa monet karsintakierrokset, jopa palikkatestitkin ennen kuin pääset edes haastatteluun.

Vierailija
139/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat ovat ahdistuneet yksinäisyydest. ennen asuttiin kimppakämpissä, kun piti vuokra maksaa itse, niin oppi elämään toisten kanssa. Ja jokunen ikuinen ystäväkin jäi.

Ihan hyvä oppia, että ilmaisella rahan jaolla on hintansa. Toivottavasti muistavat nyt, että lainakin pitää maksaa (tai osa siitä) takaisin, kun viime vuonna vielä levittivät huhua, että laina on ilmaista rahaa ja se meni ssitten bilettämiseen ja matkoihin. Halpakorkoista se nyt tietenkin oli.

Asuuko opiskelijat nykyään omissa asunnoissa... Minun aikana meitä oli neljä samassa yksiössä.

Minä asuin kolmen tytön solussa ja neljäntenä oli yhden kämppiksen pikkusisko pimeesti. Yksi kärytti niin pirusti, mutta silti TYS pisti minut, tupakoimattoman, samaan asuntoon yo-kylässä. Se oli sitä aikaa. Köh köh. 🙄🤢🤮

Eli nykyopiskelijoilla on kissanpäivät. Yo-kylässäkin on komeita pyöreitä taloja ihan pelkästään opiskelijoita varten. On varmaan vähän jo fyllejäkin seinissä, ettei naapureiden vaaveleiden kiljumista enää niin kuule. Minulla asui samaan aikaan seinän takana ja suoraan alapuolella parkuva vauva reilut puoli vuotta, ja sitten seinän takaa muuttivat pois ja siihen muutti pariskunta, jolla oli palloa vasten minun seinääni potkiva poika. Ja seinät ohuita kuin paperi. Että sellaista opiskelijaelämää. Onneksi pääsin viikonlopuiksi pois, kotikaupunkiin. 

Vierailija
140/238 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole saanut minkään sortin opintotukea tai ottanut koskaan velkaa. Omalla työllä olen kaikki maksanut.

t: Ins., ins.AMK, ins.YAMK, DI.

Ainahan on näitä, jotka hiihtää kouluun kesät-talvet. Sait kuitenkin opiskelupaikat muodollisella vuosimaksulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi