Olen vaipumassa syvään epätoivoon kun raskaus ei vain onnistu.
Sairastan endometrioosia ja yritystä on takana nyt tasan vuosi ja viisi kuukautta. Tarvitsen kertomuksia siitä, että tämän taudin kanssa voi tulla raskaaksi. Olimme yhdessä IVF-hoidossa, mutta mies ei halunnut jatkaa niissä.
Kommentit (92)
Sukulaiseni sai jo alle kaksikymppisenä tuomion lasten saannin vaikeuksista endometrioosin takia. On nyt kolmen lapsen äiti. Tosin osasi aloittaa nuorena lääkärin kehoituksesta.
Tämä on varmasti ihan höpöhöpöä. Mutta oma kokemukseni meni näin: kaksi vuotta yrittämistä, ja ei vain tärppää. Yksi päivä huvipuistossa, jossa kroppa ravisteltiin jokasuuntaan ja monta kertaa kaikissa mahdollisissa laitteissa ja seuraavasta ovulaatiosta raskaaksi.
En keksi mitään muuta eroavaisuutta aiempiin kiertoihin, kuin tuon perusteellisen ylösalaisin ravistelun.
Jos kerran miehen sperma on priimaa, munanjohtimesi ovat auki ja ikää sinulla on vasta 30, onko jotain syytä ettette voisi yrittää inseminaatiota?
Kerronpa oman kokemukseni. Minulla oli myös endometrioosi, ei en tullut raskaaksi, yritettiin kolme vuotta. Olin kymmenisen vuotta pitnyt itseni todella hoilkkana, laihana , kuntoillut runsaasti,, (liikaa). Tehnyt kaikkea mukamas terveellistä ja syönyt vain terveellisesti.
Ei, en tullut raskaaksi
Tapasinpa sitten ihmisen (asiantuntijan) , jonka kehoituksesta aloin syömään todella tavallista ruokaa, lihaa,kalaa omeg3 , tavallisia rasvoja. Leppoistin elämän, ei entiseen malliin liikaa kuntosalia, ihan vaan tavallista lenkkeilyä. Paino normalisoitui , mieli rauhoittui , paranin ihan syömällä tavallisesti jne. Tulin raskaaksi vuoden kuluttua. Nyt meillä on kolme lasta . Olen tullut helposti raskaaksi.
Ei enää ikinä superruokia eikä super kuntoilua.
Pahin mitä voi tehdä on syödä liian vähän (anoreksia mm)
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni sai jo alle kaksikymppisenä tuomion lasten saannin vaikeuksista endometrioosin takia. On nyt kolmen lapsen äiti. Tosin osasi aloittaa nuorena lääkärin kehoituksesta.
ap on jo 30. Eli juna meni jo.
Endometrioosi on hyvin vakava vaikkakin vähätelty sairaus. Jos se on pahana eikä ole vain muutamaa pientä endometrioosileesiota niin se lisää myös riskiä keskenmenoihin. Tästä lääkärit eivät kovin mielellään puhu. Ja sitten on toki mahdollisuus kohdunulkopuoliseen raskauteenkin jossa voi olla pahat komplikaatiot. Käytännössä kukaan ei voi tietää miten raskautuminen ja raskaus sujuu endometrioosia sairastavalla potilaalla kun se on niin yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
No ei se maailmanloppu ole vaikket lasta saakaan. Ja jos saat niin uudet murheet siinä. Saattaa jopa olla onnenpotku. Keskity johonkin muuhun niin saatat vahingossa onnistuakin. Mutta lapsi ei tuo onnea. Sinä sen itse rakennat.
Ei kait siinä sitte. Ihan onnellinen kahden lapsen äiti olen ja olisin tosi surullinen ilman lapsiani. Voin vain toivoa, että ap pääsee lapsiarjesta nauttimaan. Minulla on yksi tuttava, joka sai lapsen, endometrioosista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se maailmanloppu ole vaikket lasta saakaan. Ja jos saat niin uudet murheet siinä. Saattaa jopa olla onnenpotku. Keskity johonkin muuhun niin saatat vahingossa onnistuakin. Mutta lapsi ei tuo onnea. Sinä sen itse rakennat.
Opettele empatiaa. Toinen kertoo unelmastaan ja sä tuut heti vaan vähättelee että ei oo iso juttu jos ei toteudu. Vähättelet aloittajan tunteita. Vaikka sulle ei ole iso juttu niin aloittajalle on, koita ymmärtää.
Opettele sinä realiteettia. Unelmien toteutumattomuus on ihan oikeaa elämää. Tunteiden vähättelyä pidä sotkea siihen.
Tuohon on saatavilla ihan ammattiapua. Veikkaan, että useampi sitä sinulle ehdottanut.
44, sinä empatiakyvytön olet itse tehnyt itsestäsi tyrannin ja kohtuuttoman vaativan äidin. Syyllistät lapsiasi omista ongelmistasi. Olisit käynyt terapian ennenkuin edes suunnittelet lapsia. Oletko väkivaltainen lapsiasi kohtaan ja sisimmässäsi kadut, että päästit kierteen jatkumaan. Sinä olet vastuussa siitä, mihin asemaan lapsesi asetit. Toivottavasti lapsillasi on rakastava isä ja asuvat hänen luonaan. Toivon myös, että lastesi isällä on tänäpäivänä rakastava ja empaattinen puoliso, joka rakastaa lapsiasi, johon sinä et kykene!
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa oman kokemukseni. Minulla oli myös endometrioosi, ei en tullut raskaaksi, yritettiin kolme vuotta. Olin kymmenisen vuotta pitnyt itseni todella hoilkkana, laihana , kuntoillut runsaasti,, (liikaa). Tehnyt kaikkea mukamas terveellistä ja syönyt vain terveellisesti.
Ei, en tullut raskaaksi
Tapasinpa sitten ihmisen (asiantuntijan) , jonka kehoituksesta aloin syömään todella tavallista ruokaa, lihaa,kalaa omeg3 , tavallisia rasvoja. Leppoistin elämän, ei entiseen malliin liikaa kuntosalia, ihan vaan tavallista lenkkeilyä. Paino normalisoitui , mieli rauhoittui , paranin ihan syömällä tavallisesti jne. Tulin raskaaksi vuoden kuluttua. Nyt meillä on kolme lasta . Olen tullut helposti raskaaksi.
Ei enää ikinä superruokia eikä super kuntoilua.
Pahin mitä voi tehdä on syödä liian vähän (anoreksia mm)
Ihan kuin olisit se tuttava, josta kerroin. Tiesin vain yhdestä lapsesta. Asuu nyt ihan eri paikkakunnalla kuin minä. Tuo tarinasi urheilusta syömiseen kuulosti niin tutulta.
Mulla on pco jossa on myös suurempi keskenmenon riski, tulin silti ilman mitään apuja heti raskaaksi ja nyt mulla on ihana 10kk vauva! Älä vielä luovu toivosta<3