Ajaminen Suomen maalaismaisemissa tekee mut surulliseksi
Olenko ainoa? Ränsistyvät rakennukset, hiljentyneet kylätiet, entisten kyläkauppojen peitetyt ikkunat. Välillä tulee melkein kyynel silmään enkä oikein tiedä miksi? Varmaan osaltaan vaikuttaa omat lapsuusmuistot eläväiseltä maaseudulta ja olin mä jossain elämänvaiheessa hetken jopa "maatilan emäntä". Mutta siitä on jo kauan.
Kommentit (97)
Muuttaisinhan minä mielelläni maalle, jos vain olisi varma työpaikka. Oma talo ja iso piha on unelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Serkku on putkimies maalla. Laittoi pari vuotta sitten S-markettiin ja paikallislehteen ilmoituksen ja sen jälkeen on ollut joka päivälle hommia.
Totta. Omassa kunnassa tarvittaisiin myös rakentajia, sähkömiehiä, metsureita, maatalouslomittajia ja niitä vihattuja kausitöitäkin saisi joku tulla tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä voi syyttää maaseudun autioitumisesta?
Naisia.
Naiset muuttavat maalta kaupunkiin työn, opiskelun ja harrastusten perässä.
Ja mitä tekevät miehet? Osa muuttaa naisen perässä kaupunkiin, osa jää kotikyläänsä.
Kyllähän maaseudulla töitä on ja etätöitäkin pystyy moni tekemään.
Mutta se ei ole yks eikä kaks naista, jotka ovat sanoneet minulle, että hehän eivät landelle muuta asumaan. Siellä.ei ole mitään.
Se on aika hurjaa sekä kurjaa, kun ison maatilan isäntä ei löydä naista. Tila ollut satoja vuosia samalla suvulla. Miettikää sen isännän tunteita, kun hän ei löydä yhtäkään naista, jonka kanssa hän voisi hankkia perillisen.
Pitäisi sitten miehen tarjota naiselle jotain parempaa kuin elämä ilmaisena piikana ja synnytyskoneena.
Ja
No nykyään maaseudulla ne naiset ovat isäntiä. Omistavat tilansa. Oma äitini oli samanlainen, mikä toki harvinaista. Meni naimisiin ja oli vieraalla töissä kun isämme hoiti tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisinhan minä mielelläni maalle, jos vain olisi varma työpaikka. Oma talo ja iso piha on unelmissa.
Miten olisi oma yritys? Mikä koulutus sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vastakohtana sitten Helsingissä kaadetaan vimmalla puita ja tuhotaan viheralueita uudisrakentamisen tieltä. Että kyllä muuttuu kaupunkikuvakin ripeään tahtiin.
Paikallislehdessä oli ornitologin haastattelu, joka kertoi viheralueiden kutistumisen näkyvän jo käytännössä. Linnuilla on yhä vähemmän pesimispaikkoja Helsingissä ja ne käyvät "tappeluita" näistä nykyisin. Osa linnuista on hyvin reviiritietoisia, eivätkä ne muuta herkästi kevät/kesäaikaan muualle.
Miksi puita kaadetaan? Koska ihmiset muuttavat kaupunkiin. Mitä useampi muuttaa, sitä useampi puu kaadetaan. Eli kos haluat ettei puita kaadeta, niin muutat pois HKI ja suosittelen samaa muillekin
Puut nurin, raakut renkaiden alle ja lopulta maa kaivokseksi. 10 vuoden kuluttua jäljellä on Canadalaisen pörssiyhtiön suomalaisen tytäryhtiön konkurssipesä ja saastunut erämaa, pilaantuneet järvet ja sossun rahoilla elävät ex-kaivosmiehet.
Ainoastaan ruotsinkielinen rannikko on säilyttänyt kulttuurinsa ja elintapansa, muut ovat peruskoulun ja massamedian "sivistämiä".
Miksei kukaan halua asua maaseudulla?
Maitotiloissa on tapahtunut kyllä suuri muutos. Itse ajoin maidonkeräilyautoa viellä vuosituhannen vaihteessa, ja silloin oli vielä ihan pieniäkin tiloja. Vanha vaari toi maitokärryillä pari tonkkaa tien viereen ja minä imaisin ne autolla niin ettei pumppu edes lähtenyt kunnolla käyntiin. Usella tilalla tuli joku 200 litraa päivässä. Yksi tila oli, josta tuli 2000 litraa päivässä. Nykyään kaikki taitaa olla tuollaisia, tai isompia.
Jossain vaiheessa tulee käännekohta, jolloin muutovirta kääntyy.
Kun tilat on riittävän isoja loppuu maatilojen lopettaminen. Eikä kaikki viihdy kerrostalokuutiossa, moni haluaa että on hevosia, kanoja yms.
Eniten surettaa ne järkyttävät kylien ja pikkukaupunkien keskustat, rai*kattu jollain neliskanttisella tasakattoisella marketilla ja peltisellä ikkunattomalla teollisuushallillla.Väiin joku urheiluhalli ja aakkosasema. Sikin sokin rumia, ahdistavia rakennuksia. Ei mitään harmoniaa mittasuhteissa eikä yhteen sopivuutta, kauneusarvot unohdettu.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos SDP ja Kokoomus! Vihreät tukee, koska luonto valtaa ihmisten alueet.
Sama vihreät jotka tekee kaikkensa nostaakseen bensan hintaa sekä vaikeuttaakseen maaseudulla asumista viherfasseilullaan?
Vierailija kirjoitti:
Eniten surettaa ne järkyttävät kylien ja pikkukaupunkien keskustat, rai*kattu jollain neliskanttisella tasakattoisella marketilla ja peltisellä ikkunattomalla teollisuushallillla.Väiin joku urheiluhalli ja aakkosasema. Sikin sokin rumia, ahdistavia rakennuksia. Ei mitään harmoniaa mittasuhteissa eikä yhteen sopivuutta, kauneusarvot unohdettu.
Itä-Eurooppa look
Hyvää on että landella ei näe n e k r u j a
Vierailija kirjoitti:
Lehmiä käyskenteli vielä 80-luvulla vielä joka toisella pellolla. Nykyään niitä ei näy yhtään missään, kun harvat suurtilatkin pitävät ne sisällä ympäri vuoden.
Asiaa tietämättömälle tiedoksi, että ne pidetään sisällä koska lypsyrobotit hoitavat lypsämisen eivätkä enää ihmiset...
Missä ne maitotölkeissä mainostetut vapaat lehmät sitten laiduntaa?