Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut käyttävät masennuslääkkeitä unilääkkeenä?

Vierailija
25.07.2025 |

Eivätkö vain kehtaa kertoa kärsivänsä mt-ongelmista? Ymmärtääkseni ihan oikeitakin unilääkkeitä on olemassa oikeista uniongelmista kärsiville

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jotkin masennuslääkkeet toimivat myös unilääkkeinä ja niissä on vähemmän haittoja kuin "aidoissa" unilääkkeissä.

"Ymmärtääkseni" on myös tosi kehno lähtökohta keskustelunaloitukselle. Ihan ensin kannattaa ihan oikeasti ymmärtää mistä on kyse, ennen kuin rupeaa hölisemään.

Vierailija
2/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lähestulkoon kaikkiin unilääkkeisiin miellettyihin kasvaa toleranssi eli menettävät viikko viikolta tehoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että useimmat lääkärit määräävät masennuslääkkeitä unilääkkeiksi. Tai tällainen tapa on ainakin pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
4/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli opiskeluaikana nukahtamisongelma ja minulle määrättiin YTHS:llä mirtazapinia 1/4 pilleristä. Lääkäri sanoi, että sitä käytetään masennuslääkkeenä, mutta se on tehokas pienessä osassa juuri nukahtamiseen. Auttoikin minulla. Tiedä sitten mikä on vaikuttava ainesosa.

Vierailija
5/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska "oikeita" unilääkkeitä, eli rauhoittavia, ei nykyään saa, kaikkkiin vaivoihin tuputetaan mielialalääkkeitä.

Vierailija
6/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkkeellä on unettava vaikutus se otetaan illalla.

Jos unettomalla on nukahtamisvaikeuksia tai unettomuutta.

Noi on kaksi eri asiaa.

Mikä tuo lause mt ongelmasta oli. Huonosti artikloitu. Masennus on mt ongelma. Unettomuus on joko fyysisestä ominaisuudesta johtuva tai mt ongelman oire. Pitkittyessä aiheuttaa pahoja mt ongelmia. Joten nyt en apee ymmärrä mitä tekemistä kohtaamisella tässä on?

Vierailija
7/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikeasti noin tyhmä vai trollaatko? Ääliö olet joka tapauksessa.

Mirtazapiinia käytetään pienellä annoksella unettomuuteen. Isommat annokset on sitten mielenterveyden hoitamiseen. Mä koitin käyttää unettomuuteen Mirtazapinia 1/4 tbl, mutta olin aina seuraavan päivän ihan sumussa, että lopetin käytön. 

Vierailija
8/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lähestulkoon kaikkiin unilääkkeisiin miellettyihin kasvaa toleranssi eli menettävät viikko viikolta tehoja. 

Höpöpöpö..Tuttavani ottaa tavallisen unilääkkeen illalla ja nukkuu kuin tukki aamuun. On ottanut saman unilääkkeen iltaisin varmaan jo 5 vuotta putkeen

Vierailija
9/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit määräävät psykoosilääke Ketipinoria unilääkkeeksi kun Tenoxit ja Imovanet ovat melkein pannassa. Uni on sitten kemiallista eikä unia nähdä, tai siis muisteta enää kuten ennen.

Vierailija
10/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöpöpö..Tuttavani ottaa tavallisen unilääkkeen illalla ja nukkuu kuin tukki aamuun. On ottanut saman unilääkkeen iltaisin varmaan jo 5 vuotta putkeen

Tuttavasi ei kumoa tutkimustuloksia vaikka poikkeus tähän sääntöön olisikin.

Vierailija
11/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti noin tyhmä vai trollaatko? Ääliö olet joka tapauksessa.

Mirtazapiinia käytetään pienellä annoksella unettomuuteen. Isommat annokset on sitten mielenterveyden hoitamiseen. Mä koitin käyttää unettomuuteen Mirtazapinia 1/4 tbl, mutta olin aina seuraavan päivän ihan sumussa, että lopetin käytön. 

Millainen ihminen nimittelee toista ääliöksi? Ei mikään ihme että sinulle määrättiin mt-lääkettä

Ääliö on sellainen joku luule tietävänsä muiden asiat paremmin kuin henkilö itse eli esim. ap.

-ohis

Vierailija
12/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oikeita unilääkkeitä ei enää määrätä. Toki esim.mirtatsapiini nukuttaa, mutta lihottaa myös. Sitä ei unilääke tehnyt.

Vierailija
13/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä lääke?

Mulla imovane/zopinox on ainoa mikä toimii ilman sivuvaikutuksia mutta lekurit ei halua määrätä sitä. Ja tosiaan toleranssi kasvaa. Jos se ei kasva niin vaikutus on placeboa.

Vierailija
14/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menepä pyytämään lääkäriltä "unilääkettä" niin sä käyt läpi kaikki antipsykootit, masennuslääkkeet ja antihistamiinit. Kaiken paitsi sen oikean unilääkkeen.

Kuka sun lekuri on jos saat pyytämäsi?

Vierailija
15/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tulleet ajatelleeksi, että eri lääkkeet toimivat eri ihmisillä eri tavoin? Siksi minäkin aikoinaan kokeilin untettomuuteen Mirtaa ja neljää muuta lääkettä, ennen kuin sain Ketipinoria, mikä on toiminut aivan loistavasti jo 25 vuotta ilman sivuvaikutuksia tai toleranssin nousua.

Vierailija
16/16 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lääkärit eivät tahdo määrätä kunnon lääkkeitä. Vaikka menee psykiatrille, niin kaikkien psykiatrien tiedoissa lukee että EN aloita enkä jatka PKV-lääkkeitä uusille potilaille. Haepa siinä sitten apua univaikeuksiin. Entä jos on ihan vain uniongelmia, ei ole masennusta saati muuta, on vain uniongelmia vaikka työaikojen tai vuodenaikojen takia. Suomessa valo ja pimeys vuorottelevat poikkeuksellisen voimakkaasti ja nopeasti eri vuodenaikoina, elimistö ei totu.