Hei kesämökin viimeisen kymmenen vuoden sisällä ostaneet
Jos nyt ostaisit mökkiä, niin mitä tekisit toisin kokemuksesi perusteella? Mihin kiinnittäisit valinnassa enemmän, tai vähemmän, huomiota? Kokemukset kiinnostaisivat.
Kommentit (4)
Maksettiin ehkä vähän turhaan sijainnista ison järven rannalla, kun ei kuitenkaan olla mitään veneilijöitä. Enimmäkseen tulee oltua ihan omalla rannalla vaan. Muuta ei tule mieleen.
Joskus olen ajatellut, että olisi mukava, jos ranta olisi auringonlaskun suuntaan. Ja että mökki olisi vähän isompi, huonommilla säillä erityisesti. Mutta ollaan silti oltu ihan tyytyväisiä.
Tärkeintä on tietää, millainen on itse mökkiläisenä. Se vaatii aina jotakin nikkarointia, rakennusteknistä osaamista, joten apua/konsultaatiota on oltava helposti saatavilla tuttavissa tai sukulaisissa. Olipa kuinka uusi mökki tahansa. Ei liikaa teknisiä ratkaisuja, vaan mieluummin asiat voi omin voimin hoidella ja varaosat helposti vaihdella. Naapureita ei saa olla ihan vieressä , koska lapsiperheet saattavat helposti pilata kesäillan rauhan (luonnon kunnioitus ja huomaavaisuus naapureita kohtaan ei ole monellekaan tärkeää). Siksi minulla on erikseen saunamökki rannalla ja päätalo noin 300 m päässä, jossa saan olla ihanan rauhassa naapureista.
Mökissä on hyvä olla varaava takka ja tilaa touhuta kurjan sään vallitessa: makuukammari, iso tupa, kunnon kuisti ja veranta. Vieraille joku majoitusmahdollisuus, jos sellaisia suostuu ottamaan vastaan.
Veden pitää tulla sisään ja ulos. Kun sataa kaatamalla veden hakeminen ei ole enää kivaa kesäkuntoilua, vaan liukastelua ja kastumista. Ehdottomasti sähköt
En vaihtais pois.