Onko kukaan onnistunut auttamaan hamstraajavanhempansa kodin siivouksessa?
Minä en ole onnistunut. Jollakin juonella olen saanut muutaman viili- ja lasipurkin vietyä pois kun niitä muka tarvin johonkin projektiin.
En saa vietyä pois edes mainoslehtisiä paperinkeräykseen, kun niitäkin voi tarvita. Tavara senkun lisääntyy, kun äitini tekee löytöjä roskiskatoksesta ja ottaa vastaan tuttaviensa romuja. Huoh.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä huoli-ilmoituksen ihan paloturvallisuussyistä. Hänet voidaan velvoittaa ottamaan järjestelyapua vastaan.
Olen miettynyt tätä. Hellan päälläkin aina kasa tavaraa. Olisko taloyhtiön isännöitsijä oikea osoite?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä huoli-ilmoituksen ihan paloturvallisuussyistä. Hänet voidaan velvoittaa ottamaan järjestelyapua vastaan.
Olen miettynyt tätä. Hellan päälläkin aina kasa tavaraa. Olisko taloyhtiön isännöitsijä oikea osoite?
Ap
Pelastuslaitos. Googlaa pelastuslaitos huoli-ilmoitus, lisää infoa alueesi pel.laitoksen sivuilta.
Olisiko järkevintä, että ensin juttelet vanhempasi kanssa ja kerrot huolestasi. Ja kerrot, että harkitset huoli-ilmoitusta. Tarjoa apuasi. Älä tee ilmoitusta ennen kuin annat vanhemmallesi mahdollisuuden ottaa apu vastaan. Ulkopuolisille ilmoittaminen ilman, että kerrot siitä etukäteen ei ole reilua vanhempaasi kohtaan.
En ole kun ei tarvinnut ja on vain yhdet vanhemmat
Onko kukaan onnistunut auttamaan hamstraajavanhempansa kodin siivouksessa?
En ole onnistunut. Isäni suuttuu heti kun yritän ehdottaa, että tädin vaipat voisi heittää jo roskiin kun täti kuollut 8v sitten. Hirveesti kaikkea roskaa.
Väärin! Hamstraus on mielenterveys sairaus ja eivät itse kykene lopettamaan. Tee äkkiä huoli ilmoitus ennenkuin tulipalo vie niin ihmisen kuin tavaratkin
Anoppini on hamstraaja, ei ole puheella muutettavissa ja tosiaan on psykiatrinen diagnoosi tämä. Huoli-imoitus tehdään sosiaalihuoltoon, anopin kohdalla sen teki ambulanssikuljettaja. Heitäkään ei päästänyt asuntoon sisälle, mutta ovelta näkivät tilanteen.
Jos on alkanut yllättäen, niin voi olla dementiaakin. Ammattilaisten pitäisi arvioida tilanne, kotikonstit eivät auta. Hamstraus pahenee koko ajan iän mukana, tee huoli-imoitus asap.
Asunto asetetaan asumiskieltoon ja siivous asiakkaan laskuun, jos ei itse suostu siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Anoppini on hamstraaja, ei ole puheella muutettavissa ja tosiaan on psykiatrinen diagnoosi tämä. Huoli-imoitus tehdään sosiaalihuoltoon, anopin kohdalla sen teki ambulanssikuljettaja. Heitäkään ei päästänyt asuntoon sisälle, mutta ovelta näkivät tilanteen.
Jos on alkanut yllättäen, niin voi olla dementiaakin. Ammattilaisten pitäisi arvioida tilanne, kotikonstit eivät auta. Hamstraus pahenee koko ajan iän mukana, tee huoli-imoitus asap.
Asunto asetetaan asumiskieltoon ja siivous asiakkaan laskuun, jos ei itse suostu siivoamaan.
Mitä huoli-ilmoituksen jälkeen tapahtui? Siivosiko anoppi kämpän? Vai miten reagoi siivouskäskyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä huoli-ilmoituksen jälkeen tapahtui? Siivosiko anoppi kämpän? Vai miten reagoi siivouskäskyyn?
Ei siivonnut, joutui muuttamaan pois ja siivous jäi omaisille. Oli tuholaisia ja kotitalousjätettä kattoon asti useassa huoneessa. Hamstraa uudessakin asunnossa.
Mun appivanhemmilla on paljon tai siis oli, paljon tilaa. N 10 v toivat meille farkkuautollisen tarpeetonta, mm heillä oli paljon vanhoja, rikkinäisiä kodinkoneita. Alunperin pyysin kirppistavaraa, siitå se lähti. He ottivat vuosia, monta vuotta aina kaupalla käydessä banaanilaatikoita ja kun taloa alettiin tyhjentämään isolla kädellä, oli mihin pakata.
Eivät he varmaan vieläkään ymmärrä miten lopulta saatiin koti siistiksi. Oon pelkästään heidän pihalla viettänyt monta viikonloppua, kun on löytynyt pyörän raatoa ja puutarhatuolisettejä, homeisia.
Nyt asuu kerrostaloasunossa, tässä lähellä ja huomaan asunto täyttyy joka krt
Monessa tapauksessa ei ole kyse ns. hamstraus sairaudesta, vaan kun ei ole viitsitty, välitetty tai hommattu pois vanhaa kamaa. Niitä kertyy aina vain lisää ja lisää. Velttoudesta ja holtittomuudesta on kyse. Ei ole koskaan toimittu ajoissa ylimääräisen kaman pois viemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Monessa tapauksessa ei ole kyse ns. hamstraus sairaudesta, vaan kun ei ole viitsitty, välitetty tai hommattu pois vanhaa kamaa. Niitä kertyy aina vain lisää ja lisää. Velttoudesta ja holtittomuudesta on kyse. Ei ole koskaan toimittu ajoissa ylimääräisen kaman pois viemisessä.
Eikö 'ei ole viitsinyt' sama kuin velttous? Laiskalle kyllä kelpaisi apu, mutta näille hamstraajille ei kelpaa, suuttuvat.