Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos joutuu pakkohoitoon psyk. osastolle niin onko se potilaalle ilmaista?

Vierailija
21.07.2025 |

Vai täytyykö itse maksaa lasku? En ole otsikon mukaisessa tilanteessa vaan periaatteessa kiinnostaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ALOITTAJA OLE YSTÄVÄLLINEN JA LOPETA.

SIIS VIHAAN SUA.

Ei aloittaja varmaan sinusta vihjaillut eikä edes tiedä olemassaolostasi. Aihe vaan sattuu osumaan sun tilanteeseen. Sellaista sattuu kun viettää aikaa keskustelupalstoilla, yhteensattumia.

Vierailija
22/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisainta olisi nyt vaan ottaa ja aikuistua, oikeasti. Pois se vastuunpakoilumentaliteetti ei sun tarvitse kuin itsestäs huolta pitää. Päivä kerrallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa terveydenhuolto ei ole enää ilmaista. Kiittäkää kokoomusta viimeisen 40 vuoden aikana tehdyistä kiristyksistä.

jooa köyhä maksaa joka vuosi sekä lääkkeistä että hoitomaksuista maksukattoon ulottuvat summat jotka ovat yhteensä noin 1500 euroa. Nuo eivät ole talouskohtaisia, vaan yksilökohtaisia ja ne maksetaan omasta pussista. Siksi Suomessa on yhä kasvava joukko esimerkiksi eläkeläisiä jotka joutuvat jättämään lääkkeitä ostamatta koska heillä ei yksinkertaisesti ole niihin varaa ja koska sosiaalitoimelle ei ole myöskään mitään laillista velvoitetta auttaa sellaisessa tilanteessa.

Vierailija
24/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ei oikeudenmukaisesti pitäisi maksaa jos potilas vastoin omaa tahtoaan viedään sinne. Lähetteen tehneen hoitoyksikön pitäisi maksaa lasku, tai valtion.

Samalla logiikalla kaikilta voitaisiin nyt yhtäkkiä viedä rahat tililtä vain koska niin halutaan tehdä, ihan sama vaikka "asiakas" ei haluaisikaan.

Vierailija
25/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ei oikeudenmukaisesti pitäisi maksaa jos potilas vastoin omaa tahtoaan viedään sinne. Lähetteen tehneen hoitoyksikön pitäisi maksaa lasku, tai valtion.

Eihän se nyt lähetteen tekijän maksettavaksi voi kuulua. Hyvänen aika. Potilas saa laskun, ja jos ei ole rahaa, niin Kela maksaa. 

Vierailija
26/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielisairaan hoitopäivä kustantaa yhteiskunnalle 500-1000 euroa per päivä. Jos pärjää kotona niin äkkiä on edessä kotiutus koska hoito on niin sikamaisen kallista. Hoitopäivämaksu kattaa vain murto-osan kustannuksista. Eipä ihme että osastopaikkoja on vähennetty vaikka hulluja tuntuu olevan enemmän kuin koskaan. 

Vierailija
27/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junan alle vaan niin on kaikille halvinta. Eipä noita mielenvikaisia voi parantaa millään keinolla vaikka halua olisi.

Vierailija
28/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se nyt lähetteen tekijän maksettavaksi voi kuulua. Hyvänen aika. Potilas saa laskun, ja jos ei ole rahaa, niin Kela maksaa. 

No ei se pakkohoito kyllä asiakkaankaan maksettavaksi voi kuulua vaikka omaa rahaa olisikin.

Vierailija
29/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole ilmaista, lasku tulee perässä kaiken rajoittamisen ja pakkolääkinnän jälkeen. Jos on 3kk, mikä yhdellä päätöksellä on maksimi, tulee satojen eurojen lasku. 

Vierailija
30/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se maksaa ja ambulanssikuljetus maksaa. Muistaakseni 35e siihen asti kun maksukatto täytyy joka oli noin kuukausi ja sitten 25e/vrk. Aina on maksanut minulle eikä mikään sossu korvaa.

Tuo maksukattokin on ihan pyllystä kun niitä on monta omaansa eli osa hoidosta ja hoitovuorokausista jne kerryttää yhtä pottia ja sitten osa kerryttää toista ja vissiin on vielä kolmaskin plus tietenkin lääkkeissä omansa eli todellisuudessa sitä saa maksaa aika helkkarin paljon ensin itse kunnes vasta se maksukatto tulee edes jonkin osalta täyteen. Ja sitten onkin aika nollata kaikki koska vuosi tuli täyteen ja taas saa maksaa kaikesta itse.

Ilmainen terveydenhuolto juupa juu.

Vierailija
31/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoi minulle, olin pienituloinen, muistaakseni 700€ suunnilleen maksoi 2kk hoito. Sisälsi lääkkeet, lääkärin ja psykologin tapaamiset, toimintaterapia arvion, toimintaterapian/musiikkiterapian, ryhmäkeskusteluja ja jotain puuhailua, kaikki ruuat, vaatteet, koko lystin. Huumeseukay myös :D olin nuori aikuinen ja itsetuhoinen ja masentunut, ehkä psykoottinenkin. Lisäksi lausunto ja lähete jatkohoitoon avolle. 

olis saanut toimeentulotukeen ilmeisesti jos ei olisi ollut varoja, tapasin myös sosiaalityöntekijän joka selvitti nämä ja oikeuksiani. Ei mennyt hukkaan verorahat, vaikka todellinen hinta oli jotain tuhansia /kymmeniä tuhansia. Nyt 15v terveenä ja töissä, iloisena veronmaksajana.

Vierailija
32/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se maksaa ja ambulanssikuljetus maksaa. Muistaakseni 35e siihen asti kun maksukatto täytyy joka oli noin kuukausi ja sitten 25e/vrk. Aina on maksanut minulle eikä mikään sossu korvaa.

Tuo maksukattokin on ihan pyllystä kun niitä on monta omaansa eli osa hoidosta ja hoitovuorokausista jne kerryttää yhtä pottia ja sitten osa kerryttää toista ja vissiin on vielä kolmaskin plus tietenkin lääkkeissä omansa eli todellisuudessa sitä saa maksaa aika helkkarin paljon ensin itse kunnes vasta se maksukatto tulee edes jonkin osalta täyteen. Ja sitten onkin aika nollata kaikki koska vuosi tuli täyteen ja taas saa maksaa kaikesta itse.

Ilmainen terveydenhuolto juupa juu.

Ja maksukattoja joutuu luonnollisesti itse seurata johonkin muistilapulle merkkaamalla eikä niitä näe mistään systeemeistä.

Vierailija
33/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut pakkohoidossa kainuussa ja ainakin itse jouduin maksamaan. n. 750-800e kuussa. Eihän se mukavaa ollut. 

Vierailija
34/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkailuaika ilmaista

Itselläni ei ainakaan ollut ilmaista tarkkailuaika kun jouduin 17-vuotiaana pakkohoitoon tarkkailuun. Lasku tuli, tosin sen maksoi sossu. Tästä on kyllä jo parikymmentä vuotta aikaa. 

Vierailija
35/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä ratkaisu jos työttömillä makaa liikaa joutilasta rahaa tileillä eikä saada sitä tarpeeksi nopeasti pois, laitetaan ne pakkohoitoon!

Vierailija
36/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli maksamaan jonkun nelisen tuhatta seitsemän kuukautta. 

Vierailija
37/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilmaista jos on toimeentulotuella. Lasku vaan kelaan.

Vierailija
38/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junan alle vaan niin on kaikille halvinta. Eipä noita mielenvikaisia voi parantaa millään keinolla vaikka halua olisi.

Kyllä moni julkkiskin on ollut hoidossa ja toipunut, palannut töihin.

Vierailija
39/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä aivan samaa mieltä. Yhteiskunta rankaisee ihmisiä vankeudella siitä, mitä he ovat tehneet. Ja pakkohoidolla siitä, mitä he ovat tai heidän väitetään olevan. Vangitkaan eivät joudu osallistumaan rikosseuraamuslaitoksen toimintamenoihin, joten olisi oikeudenmukaista ja johdonmukaista, että sama pätisi myös pakkohoitoon.

Vierailija
40/42 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aivan varma, onko pakkohoidon osalta jokin poikkeus, mutta sairaalahoidosta menee kyllä yleensä sairaalapäivämaksu. Psykiatrinen avohoito on maksutonta. Mietin vain, että eihän laskuttaja voi tietää, kuka on pakkohoidossa ja kuka vapaaehtoisessa, sehän on salassapidettävä tieto. 

Maksajalle ei ole mitään salaista.