Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemusta vahinkosaneerauksesta minkä vakuutusyhtiö korvaa?

Vierailija
17.07.2025 |

Tämä on ensimmäinen kerta, kun vakuutusyhtiön piikkiin menee mun remontti.

Aluksi olin tyytyväinen, että löytyi luotettava kumppanuusfirma ja maksaja. Eiku töihin!

Mutta nyt on nähty todellisuus mainospuheiden takana:

Urakka etenee h-i-t-a-a-s-t-i. Yksi ukko pyörähtää paikalla, parin päivän päästä toinen. Juhannuksen jälkeen ei tapahtunut mitään moneen viikkoon.

Työsuunnitelma on vain runko; mitään yksityiskohtaisempaa erittelyä esim. käytettävistä materiaaleista ei ole kirjallisena. Kun puhelimessa olen kysellyt näistä, puhutaan ympäripyöreitä. Minun annetaan ymmärtää, että vain näkyvät pinnat ovat niitä, joihin asiakkaalla on sananvaltaa. 

Eihän se näin ole! Kyse on minun vakuuttamastani omaisuudesta, joka vakuutusehtojen mukaan "ennallistetaan vahinkoa edeltäneeseen tasoon". Nyt vaikuttaa siltä, että ei ole joko asiantuntemusta tai halua tehdä niin. Vedetään mutkat suoriksi, rajaa hipoen. Siis rakennusmääräysten minimivaatimustasolla. Surutta on purettu arvokkaat materiaalit ja nyt laitettaisiin lastulevyä tilalle. Eihän se jää näkyviin. 

En arvannut, että joudun urakan valvojaksi ja kinastelemaan siitä, mitä korvattava ennalllistaminen sisältää. 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on katsoneet ettei ole täyden korvauksen arvoista, vahinkoja on monentasoisia.

Vierailija
2/8 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa pahalta. Oletko ottanut kuvia vahinkoa edeltäneeltä tasolta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahinkotarkastaja on luetellut rakenteet raportissa. Nyt niitä ei haluta uusia. :(

Vierailija
4/8 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahinkotarkastaja on luetellut rakenteet raportissa. Nyt niitä ei haluta uusia. :(

Vetoa tuohon vahinkotarkastajan raporttiin.

Vierailija
5/8 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kuulla kokemuksia rakennussaneerauksistanne.

Oletteko olleet tyytyväisiä työsuoritukseen ja työn laatuun?

Oletteko valvoneet saneerauksen edistymistä?

Vai jättäneet *asiat "Herran haltuun" ja olleet tyytyväisiä valmiista lopputuloksesta?

*Mitä silmät ei nää... 

Ap

Vierailija
6/8 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin korkvauksissa tehdään ikävähennys ja nykyään rakennusmateriaalit ovat huomattavasti kalliimpia kuin aiemmin. Eli vaihtoehtoja on kaksi, joko kaivat kuvetta ja maksat erotuksen haluamasi alkuperäisen materiaalin nykyhinnan ja korvauksen välissä tai sitten hyväksyt, että vakuutusyhtiö käyttää niitä materiaaleja, joihin korvaus ei riitä, mutta jotka ovat halvimmat, mitä nyky määräykset hyväksyvät.

Esimerkiksi meillä tuli vuokra-asunnossa va: sta (iso yritys, jonka toimialana asuntojenvuokraus) johtuva vesivahinko. Yrityksen linjaus oli, että kaikkiin asuntoihin vaihdetaan muovimaton tilalle laminaatti, kun asuntoon seuraavan kerran tehdään remonttia. Eli vakuutusyhtiö maksoi tilalle vastaavan muovimaton ikävähennyksellä vähennettynä. Yhtiö olisi halunnut tehdä koko asuntoon laminaatin eli maksaa ylimääräistä itse, mutta kieltäydyimme tästä, koska asunto olisi pitänyt huone kerrallaan tyhjentää aina päiväksi/huone. Muutimme myöhemmin pois ja vielä muuttopäivän iltana tuli laminaatinlaittaja töihin..

Vierailija
7/8 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin korkvauksissa tehdään ikävähennys ja nykyään rakennusmateriaalit ovat huomattavasti kalliimpia kuin aiemmin. Eli vaihtoehtoja on kaksi, joko kaivat kuvetta ja maksat erotuksen haluamasi alkuperäisen materiaalin nykyhinnan ja korvauksen välissä tai sitten hyväksyt, että vakuutusyhtiö käyttää niitä materiaaleja, joihin korvaus ei riitä, mutta jotka ovat halvimmat, mitä nyky määräykset hyväksyvät.

Esimerkiksi meillä tuli vuokra-asunnossa va: sta (iso yritys, jonka toimialana asuntojenvuokraus) johtuva vesivahinko. Yrityksen linjaus oli, että kaikkiin asuntoihin vaihdetaan muovimaton tilalle laminaatti, kun asuntoon seuraavan kerran tehdään remonttia. Eli vakuutusyhtiö maksoi tilalle vastaavan muovimaton ikävähennyksellä vähennettynä. Yhtiö olisi halunnut tehdä koko asuntoon laminaatin eli maksaa ylimääräistä itse, mutta kieltäydyimme tästä, koska asunto olisi pitänyt huone kerrallaan tyhjentää aina päiväksi/huone. Muu

Asia ei ole noin yksioikoinen. Näköjään vakuutuksissa on eroja tässä suhteessa. Vakuutusehdoissa nimenomaan kerrotaan, että rakenteet ennallistetaan mahdollisimman tarkkaan aiempaa vastaaviksi. Kuulostaa hullulta, että itse joutuisin maksamaan esim. tapetista, jonka haluan tietysti olevan korjatussa kohdassa samanlainen kuin muuallakin. 

Omassa vakuutusyhtiössäni ikävähennys koskee vain putkistoja ja muita lvi-rakenteita.

Ap

Vierailija
8/8 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asia ei ole noin yksioikoinen. Näköjään vakuutuksissa on eroja tässä suhteessa. Vakuutusehdoissa nimenomaan kerrotaan, että rakenteet ennallistetaan mahdollisimman tarkkaan aiempaa vastaaviksi. Kuulostaa hullulta, että itse joutuisin maksamaan esim. tapetista, jonka haluan tietysti olevan korjatussa kohdassa samanlainen kuin muuallakin. 

Omassa vakuutusyhtiössäni ikävähennys koskee vain putkistoja ja muita lvi-rakenteita.

Ap"

Aiempaa vastaava ei tarkoita samoja materiaaleja tietenkään vaan vastaavia. Itse maksamalla saa mitä haluaa, kun vakuutusyhtiö maksaa, saa mitä vakuutusyhtiö haluaa. Hyvin yksinkertainen asia. Tosin sulle taitaa moni muukin asia olla ylivoimaisen vaikeaa käsittää...