Euroopan kolmanneksi lihavin kansa professori arvostelee rajusti päättäjiä
Epäterveellinen ruoka on syypää
Mustajoki korostaa, että syynä lihomiseen on yksiselitteisesti epäterveellinen ruoka.
Epäterveellisten elintarvikkeiden kulutuksen lisääntyminen selittää väestön lihomisen.
Viime vuosikymmeninä esimerkiksi hampurilaisten, sipsien, makeisten ja sokerijuomien käyttö on lisääntynyt.
Pitkälle prosessoidut tuotteet, joissa on kaloreita moninkertaisesti verrattuna tavalliseen suomalaiseen ruokaan. Liiallisten kaloreiden lisäksi niistä tulee usein liikaa suolaa ja vitamiineja on vähän.
Kommentit (87)
Tuo Ylen uutinen ei varmasti ole koko totuus. Muutenkin huonoa journalismia, kun ei kerrottu yhtään enempää kyseisestä tilastosta, esim. mitkä maat olivat Suomea edellä. Enemmän keskityttiin tilanteen kauhisteluun, ja huolestuttava ilmiöhän ylipaino ja lihavuus toki on. Kuitenkin kun kyseessä oli yli BMI 25:n osuus väestössä, niin ei ole tieteellisesti korrektia puhua lihavuudesta vaan pitäisi puhua ylipainosta. BMI 25 on kuitenkin vain lievää ylipainoa, kun lihavuus määritelmällisesti alkaa vasta BMI 30:stä, muistaakseni. Myös terveydelliset haitat liittyvät enemmän lihavuuteen kuin ylipainoon, ja olen varma että oikeasti lihavien osuudessa Suomen sijoitus ei ole noin korkealla kuin ylipainoisten osuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli yks mun suosikktubettajista aikoinaan. Tässä pari hyvää vinkkiä ihan JOKAISELLE:
Upee gimma astenteella.
Aika kireenoloinen muija. Siis kaunis ja fiksu, mutta huomaa heti, että ei vedä yhtään rasvaa ja se tekee hänestä aivan liian kireän. Aivot tarttee rasvaa, ettei ole noin kireellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lihava ja oikeesti helvetin hyvässä kunnossa. Miksi? Koska liikun ja kuntoilen paljon. Syön ainoastaan kasvit kasvina ja lihan lihana. Nukun tarpeeksi enkä polttele tai ryyppää. Olen onnellinen eikä ole muuta kuin liikaa rasvasoluja mahassa.
M45 135kg 160cm 14cm
Liian lyhyt pituus miehellä ja munalla.
Vierailija kirjoitti:
ei ne veronkorotukset lihavuutta vähennä, ne jotka haluaa kiskoo mättöä ja limua/holia päälle, tekevät sen joka tapauksessa. Kalliiksi tämä tulee terveydenhuollolle joo.
Totta. Jäin työttömäksi ja en luovu jokapäiväisestä suklaalevystäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOPETA JANKUTUS.
Kuka? kato miltä ihmiset näyttää Afrikassa ja Aasiassa. Ne näyttää vahvoilta ihmisltä ja aikusilta. Miehillä kädet pullottaa ja verisuonet ja lihakset suonikkaat. Naiset näyttää myös hoikilta ja aikuismaisilta. Länsimaissa on tikkusormisia pullapoikia ja persehousuja läskitursottimineen. Game over...!
NÄITÄ LIHAVUUSJUTTUJA ON JOKA PÄIVÄ TIES KUINKA MONTA, ÄÄLIÖ.
NO MINULLE SE ON IHAN SAMA KUN EN KÄY TÄÄLLÄ JOKA PÄIVÄ TOISIN KUIN SINÄ!
En oikein usko tuohon selitykseen epäterveellisestä ruuasta. Yhtä lailla sitä on kaikissa muissakin maissa saatavilla, mutta silti ihmiset on niissä laihempia. Epäterveellisen ruuan helppo saatavuus ei myöskään tarkoita sitä, että ihmisen pitäisi sellaista ostaa. Esimerkiksi itse en osta juuri koskaan karkkia, vaikka oman asuntoni alakerrassa on isot karkkihyllyt kaupassa. Ihminen voi myös itse päättää, mitä suuhunsa laittaa ja kuinka paljon.
Niin kyllä kai se työtön lihoo kun ei liiku ja vetää siihen päälle liikaa energiaa.
Huolestuttavinta on se, että nyt nuoret/lapset lihovat nopeiten. Sen huomaa ihan katukuvassa. Jos katsoo koulukuvia, niin muutama kymmenen vuotta sitten ei ollut lihavia. Nyt eron huomaa.
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko tuohon selitykseen epäterveellisestä ruuasta. Yhtä lailla sitä on kaikissa muissakin maissa saatavilla, mutta silti ihmiset on niissä laihempia. Epäterveellisen ruuan helppo saatavuus ei myöskään tarkoita sitä, että ihmisen pitäisi sellaista ostaa. Esimerkiksi itse en osta juuri koskaan karkkia, vaikka oman asuntoni alakerrassa on isot karkkihyllyt kaupassa. Ihminen voi myös itse päättää, mitä suuhunsa laittaa ja kuinka paljon.
Eikös amerikkalaiset ole vetäneet jo kohta 70 vuotta tehtetaiden tuotteita? Kyllähän noilla näyttää edelleen olevan aika kova sana mitä maailmalla tapahtuu. Eli ei se liika energiansaanti nyt ainakaan mitään joukkokuolemaa näytä aiheuttavan.
Paljoustarjoukset pitäisi kieltää. Jos ostat 10 eurolla 5 suklaalevyä, niin tuleehan ne kaikki syötyä nopealla aikataululla. Se näkyy painossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoit ylipainotilastoa mistä yle uutisoi, niin huomaat että tämä ei ole vain Suomen ongelma, vaan sama juttu monissa muissa Euroopan maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOPETA JANKUTUS.
Kuka? kato miltä ihmiset näyttää Afrikassa ja Aasiassa. Ne näyttää vahvoilta ihmisltä ja aikusilta. Miehillä kädet pullottaa ja verisuonet ja lihakset suonikkaat. Naiset näyttää myös hoikilta ja aikuismaisilta. Länsimaissa on tikkusormisia pullapoikia ja persehousuja läskitursottimineen. Game over...!
NÄITÄ LIHAVUUSJUTTUJA ON JOKA PÄIVÄ TIES KUINKA MONTA, ÄÄLIÖ.
NO MINULLE SE ON IHAN SAMA KUN EN KÄY TÄÄLLÄ JOKA PÄIVÄ TOISIN KUIN SINÄ!
SUKSI VIT TUUN AIVOTON IDIOOTTI.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavinta on se, että nyt nuoret/lapset lihovat nopeiten. Sen huomaa ihan katukuvassa. Jos katsoo koulukuvia, niin muutama kymmenen vuotta sitten ei ollut lihavia. Nyt eron huomaa.
Vanhemmillakin on tässä vastuu, kun eivät patista lapsiaan ulos liikkumaan. Oma lapsuus meni ulkoillessa. Pyöräilin välillä kymmeniäkin kilometrejä päivässä kavereitten luokse, koska asuin maaseudulla, jossa etäisyydet oli pitkiä. Leikkiessä juoksenneltiin ympäriinsä kavereiden kanssa ja hiki vaan valui. Siinä oli aika vaikea lihota, kun päivittäinen kulutus oli niin kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoit ylipainotilastoa mistä yle uutisoi, niin huomaat että tämä ei ole vain Suomen ongelma, vaan sama juttu monissa muissa Euroopan maissa.
Suomi on kuitenkin tilastojen kärjessä ja täällä lihavuus on lisääntynyt huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Meillä on siis huonompi tilanne kuin muualla.
Kauppojen ja valmistajien vastuu.
Prisma esittää niin hyvää ja vastuullista, samaan aikaan kilometritolkulla karkkihyllyä, sokeroituja jogurtteja ja leivonnaisia, paistopisteitä, jäätelöitä.
Ja nytkin uutta suklaatehdasta touhutaan Lahteen, eikä kukaan sano mitään.
Jatkuva rahan tekemisen tarve, ahneus on syy.
Ihminen tarvistee oikeasti niin vähän, mutta sehän ei kaupoille sovi, kun "jatkuva kasvu" nähdään ainoana oikeana tienä.
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen ja valmistajien vastuu.
Prisma esittää niin hyvää ja vastuullista, samaan aikaan kilometritolkulla karkkihyllyä, sokeroituja jogurtteja ja leivonnaisia, paistopisteitä, jäätelöitä.
Ja nytkin uutta suklaatehdasta touhutaan Lahteen, eikä kukaan sano mitään.
Jatkuva rahan tekemisen tarve, ahneus on syy.
Ihminen tarvistee oikeasti niin vähän, mutta sehän ei kaupoille sovi, kun "jatkuva kasvu" nähdään ainoana oikeana tienä.
Ei ole kaupan vastuulla, jos joku ihminen ostaa sieltä liikaa herkkuja. On itselläkin ihan asunnon vieressä kolme kauppaa, joissa kaikissa runsas valikoima makeisia ja muuta mättöä. Lisäksi asuinkorttelini lähellä on monta pikaruokalaa. Silti olen aina ollut hyvässä kunnossa. Kukaan ei noita herkkuja pakota syömään, vaan jokainen tekee sen päätöksen itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei päättäjät ole syypää siihen että joku syö huonosti eikä pidä itsestään huolta. Se ihminen ite tekee sitä, syystä tai toisesta.
Kukaan ei ole ikinä lihonnu proteiinista, syy lihoamiseen on se että ihmiset syö prosessoituja ruokia mitkä on ihan täynnä höttöhiilaria ja rasvaa vailla sitä proteiinia. Mä en oo ikinä kuullu et joku ois lihony syömällä kanan rintaa, syy on aina noi prosessoidut höttöruuat mitä kaikki ostaa. Moni oikeasti luulee syövänsä terveellisesti vaikka ne syö tuotteita missä on 500 ainesosaa, vaikka niissä kuuöuisi olla vaan muutama tai 1.
Tähän päälle kolme ruokailua päivässä,välipalat ja valtavat annoskoot. Buffet ravintolat saisi lailla kieltää kun ei osata hillitä syömisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kuitenkin tilastojen kärjessä ja täällä lihavuus on lisääntynyt huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Meillä on siis huonompi tilanne kuin muualla.
Ylipaino on lisääntynyt huomattavasti muuallakin, esim. Slovakia v. 2008 50.7 vs. v. 2022 58.4., Romania 50.3 vs. 59.7, Viro 51.0 vs. 57.4. Suomi ei ole mikään kummajainen, mutta suunta on tietenkin huolestuttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös amerikkalaiset ole vetäneet jo kohta 70 vuotta tehtetaiden tuotteita? Kyllähän noilla näyttää edelleen olevan aika kova sana mitä maailmalla tapahtuu. Eli ei se liika energiansaanti nyt ainakaan mitään joukkokuolemaa näytä aiheuttavan.
Amerikassakin on normaalipainoisia, jotka eivät ole salihulluja, mutta joilla on arkenakin ihan hirveä läjä herkkuja, joista suomalaisena ei osaa edes unelmoida ja käyvät usein ruoka- ja mättöpaikoissa. Joillakin on vaan ihmegeenit.
"Lihavien aikuisten määrä on kaksinkertaistunut vuodesta 1980.#
Parempi palata 80-luvun ruokavalioon ja liikkua samalla tavalla kuin silloin ennen. Ennen skuutteja ja pakettien ja ruuan kotiinkuljetuksia.