Kokemuksia ja ajatuksia raskautumisesta kolmen kympin jälkeen
Sanotaan että raskaaksi tuleminen vaikeutuu oleellisesti 35 vuoden kohdalla, mutta miten helppoa raskaaksi tuleminen on kun on täyttänyt 30?...Olen itse nyt 32 vuotias nainen ja mies saman ikäinen. Ollaan molemmat oltu avoimia lapsiajatukselle, mutta tähän mennessä on elämäntilanne ollut jotenkin semmoinen että asiaa on päätetty katsoa "sitten myöhemmin". Nyt kuitenkin alkaa lievä paniikki iskeä siitä että kyllä sitä lasta pitäisi alkaa tekemään jos meinaa, mutta samalla en ole ihan varma haluanko edes. Mutta pelkään myöskin katuvani myöhemmin jos päättäisi olla hankkimatta.
Pelottaa myöskin tehdä päätös alkaa yrittämään jos lasta ei sitten kuuluisikaan että olisi pitänyt aikaisemmin aloittaa.
Kommentit (2)
Voi myös olla niin, ettei sitä lasta välttämättä tule nuorellekaan. Itse olin 26-vuotias, kun aloitimme esikoisen yrittämisen. Juoksin kaikki gynekologit vuoden yrityksen jälkeen läpi. Apua saimme vasta neljän vuoden yrityksen jälkeen lapsettomuusklinikalta. Mutta siellä tulin raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta. Muut lapset meillä ovat saaneet alkunsa helposti luomuna. Nuorimman lapseni synnytin 39-vuotiaana luomuna. Eli ei se ikä välttämättä ole este, vaan se miten oma keho ja hormonit toimivat.
Nosto!