Onko laillista, työvuoroista
Olen vakituisessa osa-aikatyössä ja nyt perehdytän 2 henkilöä lomantuuraajaksi. Minulta oli hävinnyt yhden päivän työvuorot ja ne oli annettu toiselle tuuraajalle, jolla on nollatuntisopimus. Minulla siis vakituiset vuorot. Kyseessä on kaupan ala, mutta ei kassatyö. Onko tällainen laillista? Muutenkin tunteja vähän niin en antaisi yhtään muille. Kenelläkään kokemusta?
Kommentit (21)
jos sulla on nollatuntisopimus, niin se on aivan laillista. Sulle ei tarvitse antaa yhtään tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa koskea annettuihin tylvuoroihin. Olet saanut työvuorolistan ja sen mukaan menet töihin ja palkka on maksettava. Ilmoitat näin esihenkilöllesi.
vakivuorot ei ole annettuja työvuoroja. Annettuja työvuoroja on vaan ne, jotka on jo merkitty työvuorolistaan.
Ei ole laillista
jos kuuluisit liittoon, olisit sinne yhteydessä
nyt joudut tyytymään vauva-palstalaisten empaattiseen ammattitaitoon
Siis minulla ei ole nollatuntisopimus, vaan tuuraajalla. Minulle ei ilmoitettu vuoron poistosta mitään. Huomasin sitten että vuoroa ei ole ja laitoin viestiä asiasta. Vastaus oli, että vuoro siirretty tuuraajalle koska hänellä ei sillä viikolla vuoroja ole, kun toinen tuuraaja perehdytyksessä. Minun vuorot vakituisia olleet vuosikausia.
Jos on vuorolistassa näkyvillä vuorot niitä ei saa ilman työntekijän suostumusta muuttaa. Liittoon kuuluminen o yks hailee, TES sopimusta pitää noudattaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Siis minulla ei ole nollatuntisopimus, vaan tuuraajalla. Minulle ei ilmoitettu vuoron poistosta mitään. Huomasin sitten että vuoroa ei ole ja laitoin viestiä asiasta. Vastaus oli, että vuoro siirretty tuuraajalle koska hänellä ei sillä viikolla vuoroja ole, kun toinen tuuraaja perehdytyksessä. Minun vuorot vakituisia olleet vuosikausia.
Oliko vuoro jo merkitty sinulle työvuorolistaan, tai onko muuten noista vakivuoroista selkeästi (mielellään kirjallisesti) sovittu? Jos on ollut vain käytäntönä että sinulla on tietyt vuorot ja nyt se on työvuorolistassa suoraan merkattu toiselle, on varmaan ihan laillista kunhan omat työtuntisi tulevat muuten täyteen. Jos vuoro on taas selvästi määrätty jo sinulle ja sen jälkeen vaihdettu tai sinulle tulee liian vähän työtunteja niin ei ole ainakaan TESsin mukaista, ota yhteys liittoon jos ei muuten selviä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko sinulla jo ollut työvuorolista mihin nämä vuorot on merkitty ja myöhemmin poistettu, vai eikö niitä ole alunperinkään annettu sinulle? Ja onko sinulla nyt tiedossa olevassa listassa sopimuksesi mukainen tuntimäärä?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jo aika hankkia oikea työ? Säälittävää että aikuinen ihminen roikkuu vuosikausia ns väliaikaistöissä.
Ne vuorot on sun mitkä kulloinkin on vuorolistoissa sopimuksen mukaisilla tuntimäärillä merkitty. Et voi mitään tiettyä vuoroa omia automaattisesti itsellesi.
On vaikeaa kun aivottomat taas vääntää. Jos virallisessa vuorolistassa NÄKYY sinun vuorot, ne ovat sinun eikä niitä saa kysymättä muuttaa. Vakiovuorot pitää olla sovittu kirjallisesti, jos ei ole, niitä voi muuttaa.
Vuoden vaihteessa saat potkut asiallisisesta syystä, eli liian kalliiksi koitunut henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko sinulla jo ollut työvuorolista mihin nämä vuorot on merkitty ja myöhemmin poistettu, vai eikö niitä ole alunperinkään annettu sinulle? Ja onko sinulla nyt tiedossa olevassa listassa sopimuksesi mukainen tuntimäärä?
Kyllä vuoro näkyi edellisellä viikolla mutta sitten poistettiin eikä minulle ilmoitettu mitään. Onneksi minulla oli vuosivapaita jemmassa, niin otin vuosivapaapäivän että saan palkan. Ei ole tällaista ennen tapahtunut niin rupesin miettimään, että onko ihan laillista. Kuitenkin tämä toinen on jo ollut perehdytyksessä, joten ei olisi vuoroa tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa koskea annettuihin tylvuoroihin. Olet saanut työvuorolistan ja sen mukaan menet töihin ja palkka on maksettava. Ilmoitat näin esihenkilöllesi.
Jepulis. Julkaistujen vuorojen mukaan pitää palkan tulla, oli tarve ilmestyä työmaalle tai ei. Mikä teillä on tasoitusjakso? Sen mukaan määräytyy milloin vuorot viimeistään on julkaistava. Sitä ennen ne voi olla ns. alustavia, eikä siis sido myöskään työnantajaa. Typerä systeemi, mutta kuulemma TESin mukainen. Toki, jos teillä on ollut vakiintunut tapa ilmoittaa ne tietyllä tavalla ja se on teille kommunikoitu niin, se voisi mennä ohi tuon TESin minimiajanT: HR kaupan alalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jo aika hankkia oikea työ? Säälittävää että aikuinen ihminen roikkuu vuosikausia ns väliaikaistöissä.
Ne vuorot on sun mitkä kulloinkin on vuorolistoissa sopimuksen mukaisilla tuntimäärillä merkitty. Et voi mitään tiettyä vuoroa omia automaattisesti itsellesi.
Kyllä tämä on ihan oikea työ. Teen yksin tätä, poikkeuksena kesä- ja talviloma, jolloin tuuraaja. Vakituiset vuorot, jotka ei vaihtele, vaan viikottain samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vuoro näkyi edellisellä viikolla mutta sitten poistettiin eikä minulle ilmoitettu mitään. Onneksi minulla oli vuosivapaita jemmassa, niin otin vuosivapaapäivän että saan palkan. Ei ole tällaista ennen tapahtunut niin rupesin miettimää
Annettujen työvuorojen poistaminen ei ole laillista, yhdessä sopien niitä voi siirtää. Jos työvuorolista on sähköisessä muodossa, niin ota jatkossa aina kuvakaappaus siltä varalta että on sitten mustaa valkoisella jos muutoksia tehdään jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
On vaikeaa kun aivottomat taas vääntää. Jos virallisessa vuorolistassa NÄKYY sinun vuorot, ne ovat sinun eikä niitä saa kysymättä muuttaa. Vakiovuorot pitää olla sovittu kirjallisesti, jos ei ole, niitä voi muuttaa.
Työvuorolista on annettava tiedoksi hyvissä ajoin, vähintään viikkoa ennen sen alkamista. TÄMÄN JÄLKEEN listaa saa muuttaa vain työntekijän suostumuksella tai painavasta syystä. Eli jos viikkoa ennen työvuorolistan alkamista jotain vuoroa ei ole annettu se on laillista jos työvuorolistalla on sopimuksen mukaiset tunnit.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vuorolistassa näkyvillä vuorot niitä ei saa ilman työntekijän suostumusta muuttaa. Liittoon kuuluminen o yks hailee, TES sopimusta pitää noudattaa silti.
nyt päästit viiden kilon sammakon suustasi!
Jos ei noudata TESsiä ja aiot riitauttaa asian, etkä ole liitossa, et saa mitään apua sieltä.
Kaverini on liitossa ja riitautti erään asian,liiton lakimies voitti kaverille asian ja työnantaja joutui maksamaan korvauksia!
KATSO:
"Mistä saa apua, jos ei kuulu liittoon?
Jos et kuulu ammattiliittoon, voit oikeusavun saamiseksi ottaa yhteyttä muihin oikeuspalveluja tarjoaviin tahoihin, joita ovat esimerkiksi oikeusaputoimistot, asianajotoimistot ja muut yksityiset lakimiehet. Työsuojelutarkastaja ei voi avustaa kanteen nostamisessa eikä toimia avustajana oikeudessa."
"Jos sinulla on työnantajasi kanssa ongelmia, jotka liittyvät esimerkiksi palkkaan tai muihin työsopimuksen tai työehtosopimuksen ehtoihin, yritä ensin keskustella asiasta työnantajan kanssa. Moni ongelma ratkeaa jo sillä. Käy keskustelut esimerkiksi tekstiviesteillä tai sähköpostilla ja säästä viestit.
Jos ongelma ei ratkea, pyydä neuvoa ja apua:
Jos kuulut ammattiliittoon
Kysy neuvoa työpaikkasi ja ammattiliittosi luottamusmieheltä tai työsuojeluvaltuutetulta. Jos ongelma ei ratkea luottamusmiehen avulla, kysy neuvoa ammattiliittosi aluetoimistosta tai liiton neuvontapuhelimesta." JÄSENMAKSUN HINNALLA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepulis. Julkaistujen vuorojen mukaan pitää palkan tulla, oli tarve ilmestyä työmaalle tai ei. Mikä teillä on tasoitusjakso? Sen mukaan määräytyy milloin vuorot viimeistään on julkaistava. Sitä ennen ne voi olla ns. alustavia, eikä siis sido myöskään työnantajaa. Typerä systeemi, mutta kuulemma TESin mukainen. Toki, jos teillä on ollut vakiintunut tapa ilmoittaa ne tietyllä tavalla ja se on teille kommunikoitu niin, se voisi mennä ohi tuon TESin minimiajanT: HR kaupan alalla
Työvuoroluettelo voidaan tehdä lyhyemmäksikin ajaksi kuin tasoittumisjakso, jos sen tekeminen on erittäin vaikeaa tasoittumisjakson pituuden tai suoritettavan työn epäsäännöllisyyden vuoksi. Työvuoroluettelo tulisi kuitenkin laatia niin pitkälle ajanjaksolle kuin mahdollista, kuitenkin vähintään viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt päästit viiden kilon sammakon suustasi!
Jos ei noudata TESsiä ja aiot riitauttaa asian, etkä ole liitossa, et saa mitään apua sieltä.
Kaverini on liitossa ja riitautti erään asian,liiton lakimies voitti kaverille asian ja työnantaja joutui maksamaan korvauksia!
KATSO:
"Mistä saa apua, jos ei kuulu liittoon?
Jos et kuulu ammattiliittoon, voit oikeusavun saamiseksi ottaa yhteyttä muihin oikeuspalveluja tarjoaviin tahoihin, joita ovat esimerkiksi oikeusaputoimistot, asianajotoimistot ja muut yksityiset lakimiehet. Työsuojelutarkastaja ei voi avustaa kanteen nostamisessa eikä toimia avustajana oikeudessa."
"Jos sinulla on työnantajasi
Ammattiliittojen jäsenilleen antama oikeusapu on harkinnanvaraista.
Asianajajat eivät halua hoitaa oikeusapujuttuja, joissa tuntitaksa on 120 euroa ja asiakas usein pienituloinen.