Asuntolaina, vaikka luottokorttivelkaa
Onkohan ihan toivoton ajatus hakea asuntolainaa jos on vähän velkaa jo ennestään?
Eli olen hyvätuloinen, vakityössä hoitoalalla ja minulla on kymmenien vuosien suhde pankkiin, josta ollut parikin asuntolainaa vuosien mittaan. Avioeron jälkeen humputtelin muutaman vuoden yli varojen. Ostin vuokra-asuntoon uudet huonekalut, uuden auton jne ja tuhlasin säästöni. Ikinä ei kuitenkaan ole ollut maksuhäiriömerkintöjä tai isompia velkoja. Tällä hetkellä luottokortti valitettavasti muutaman tonnin miinuksella. Saan tämän kuitattua vuoden loppuun mennessä ja sitten pääsen aloittamaan omarahoitusosuuden säästämisen omaan asuntoon. Vuokraan menee tonni kuussa, jolla lyhentäisin helposti oman asunnon lainaa. (älkää kommentoiko vuokran suuruutta, aikuinen tyttäreni asuu kanssani).
Tilitiedoista näkee, kuinka maltilliset menoni nykyään ovat. Ja jo vuoden päästä tietäisin, että mulla on itsellä rahat säästettynä omavastuuseen ja laina irtoaa helposti.
Nyt tuli kuitenkin unelma-asuntoni myyntiin ja mietin voisinko yrittää hakea lainaa Garantian takuudella. Mutta aikaisempi velka mietityttää, etten taida saada lainaa ja takausta koska rahatilanne on miinuksen puolella
Kommentit (3)
Ei lainaa saa koko asunnon hinnan määrää, eli pitää olla säästöjä eikä velkaa.
On kyllä aika vääristynyt ajattelu ottaa velkaa omarahoitusosuuteen, etenkin kun on jo ennestäänkin veloissa. Omarahoitusosuuden pointti on nimenomaan se, että se on omaa rahaa.
Koska nyt vasta suunnittelet säästämisen aloittamista, niin on toivotonta. Erityisesti niiden maltillisten menojen vuoksi pitäisi jo nyt olla valmiina säästöjä.