Onkos joku syy siihen, että Riihimäki-Hyvinkää-Karjaa-Hanko-linjalla ei ole pysyvää junaliikennettä?
Vain tämä tilapäinen, kun toinen rata on kiinni rempan vuoksi.
Ratahan menee vieläpä Lohjan ja Nummelan kautta, eli sieltä tulisi myös väkeä, jos juna kulkisi ja pysähtyisi sielläkin.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Siellä on jo bussiliikenne?
Ööööö??
Vierailija kirjoitti:
Siellä on jo bussiliikenne?
Orpon junankin voisi korvata busseilla, koko matka on moottoritietä, joten ajallisesti menisi aika samaan.
Hyvinkää ja Hanko ovat kaksi eri maailmaa jotka eivät sovi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkää ja Hanko ovat kaksi eri maailmaa jotka eivät sovi yhteen.
Parempaa väkeä?
Mitäpä luulisit? Olisiko ihan henkilöauto, etenkin eteläsuomalaisten mielestä on ollut jo vuosikymmeniä hienompaa ajella omalla autolla yksin kuin vaivautua muun rahvaan sekaan junanvaunuun, vaikka aikataulutkin olisivat passanneet.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulisit? Olisiko ihan henkilöauto, etenkin eteläsuomalaisten mielestä on ollut jo vuosikymmeniä hienompaa ajella omalla autolla yksin kuin vaivautua muun rahvaan sekaan junanvaunuun, vaikka aikataulutkin olisivat passanneet.
No ne nykyiset junavuorot on kaikki loppuunmyyty, eli kai joku niillä haluaisi matkustaa.
https://www.vr.fi/ajankohtaista/2025/06/18/kesan-riihimaki-hanko-lahiju…
On siinä ehkä se, että työpaikat on keskittyneet aika paljon Kehä I ja Kehä III varsille, eikä noi kiskot mene sinne, missä on työpaikkoja. Lohjalta tai Nummelasta käydään töissä eniten Espoon ja Vantaan suunnassa, eikä niistä oikein ole asiaa Hyinkäälle tai Hankoon. Hangossa ehkä kesällä voi houkuttaa ranta, mutta se on aika pientä liikenteen kannalta. Sen takia se rata on varmaan jäänyt vain tavaraliikenteen käyttöön.
Kyllähän se näin kesällä myy, mutta ehkä ei talvella pakkasen ja lumen keskellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on jo bussiliikenne?
Orpon junankin voisi korvata busseilla, koko matka on moottoritietä, joten ajallisesti menisi aika samaan.
Voisi, varmaan, mutta kuitenkaan Lohjalta ei mene bussia Turkuun. Bussit ajavat moottoritietä, pysäkit ovat kaukana asutuksesta liittymissä ja kun kaikki ovat yksityisten erillisten yhtiöiden liikennöimiä, ei ole koordioituja jatkoyhteyksiä kaupunkien keskustoihin. Olen yrittänyt mennä Lohjalta Turkuun aamulaivalle bussilla, mutta ei onnistunut, vaan piti mennä Helsinkiin ja sieltä junalla. Bussi toimii hyvin ainoastaan Lohjan keskusta-Kamppi -välillä, ja välillä voi jäädä Meilahteen. Mutta edes Leppävaaraan ei pääse lähellekään, eikä mitään järkevää vaihtoyhteyttä ole myöskään lentokentän suuntaan, muuten kuin kiertämällä Kampin kautta. Se vie niin paljon aikaa, ettei ole mahdollista esimerkiksi työmatkaliikenteessä. Ajallisesti ei siis todellakaan ole sama aika. Kaikki eivät suinkaan aina halua Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulisit? Olisiko ihan henkilöauto, etenkin eteläsuomalaisten mielestä on ollut jo vuosikymmeniä hienompaa ajella omalla autolla yksin kuin vaivautua muun rahvaan sekaan junanvaunuun, vaikka aikataulutkin olisivat passanneet.
No ne nykyiset junavuorot on kaikki loppuunmyyty, eli kai joku niillä haluaisi matkustaa.
https://www.vr.fi/ajankohtaista/2025/06/18/kesan-riihimaki-hanko-lahiju…
Tuo tilanne on NYT. Eipä ole ollut aiemmin, kun henkilöliikenne tuolta rataosalta lopetettiin jo muutama vuosikymmen sitten, kun se ei kannattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulisit? Olisiko ihan henkilöauto, etenkin eteläsuomalaisten mielestä on ollut jo vuosikymmeniä hienompaa ajella omalla autolla yksin kuin vaivautua muun rahvaan sekaan junanvaunuun, vaikka aikataulutkin olisivat passanneet.
No ne nykyiset junavuorot on kaikki loppuunmyyty, eli kai joku niillä haluaisi matkustaa.
https://www.vr.fi/ajankohtaista/2025/06/18/kesan-riihimaki-hanko-lahiju…
Tuo tilanne on NYT. Eipä ole ollut aiemmin, kun henkilöliikenne tuolta rataosalta lopetettiin jo muutama vuosikymmen sitten, kun se ei kannattanut.
Silloin ei ollut sähköjä, eikä kiskobusseja. Toki oikea juna ja dieselveturi on liian raskas tuohon, mutta tuollainen paikallisjuna, niin miksei?
Jos liikenne muutettaisiin pysyväksi, niin eiköhän tuo viimeistään muutamassa vuodessa alkuinnostuksen jälkeen painuisi kannattamattomaksi. Jos ei kannattanut 80-luvulla, niin miten nytkään, kun yksityisautoilun osuus on entisestään kasvanut.
Voisi pysähtyä Nurmijärvelläkin, mutta kunta ei halua kehittää joukkoliikennettä
Lohja on kamala jälkeenjäänyt pussinperä, sieltä ei pääse bussilla kuin kamppiin tai hankoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulisit? Olisiko ihan henkilöauto, etenkin eteläsuomalaisten mielestä on ollut jo vuosikymmeniä hienompaa ajella omalla autolla yksin kuin vaivautua muun rahvaan sekaan junanvaunuun, vaikka aikataulutkin olisivat passanneet.
No ne nykyiset junavuorot on kaikki loppuunmyyty, eli kai joku niillä haluaisi matkustaa.
https://www.vr.fi/ajankohtaista/2025/06/18/kesan-riihimaki-hanko-lahiju…
Tuo tilanne on NYT. Eipä ole ollut aiemmin, kun henkilöliikenne tuolta rataosalta lopetettiin jo muutama vuosikymmen sitten, kun se ei kannattanut.
Silloin ei ollut sähköjä, eikä kiskobusseja. Toki oikea juna ja dieselveturi on liian raskas tuohon, mutta tuollainen paikallisjuna, niin miksei?
Minkäpä luulet Lättähatun virallisen nimen olleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulisit? Olisiko ihan henkilöauto, etenkin eteläsuomalaisten mielestä on ollut jo vuosikymmeniä hienompaa ajella omalla autolla yksin kuin vaivautua muun rahvaan sekaan junanvaunuun, vaikka aikataulutkin olisivat passanneet.
No ne nykyiset junavuorot on kaikki loppuunmyyty, eli kai joku niillä haluaisi matkustaa.
https://www.vr.fi/ajankohtaista/2025/06/18/kesan-riihimaki-hanko-lahiju…
Tuo tilanne on NYT. Eipä ole ollut aiemmin, kun henkilöliikenne tuolta rataosalta lopetettiin jo muutama vuosikymmen sitten, kun se ei kannattanut.
Silloin ei ollut sähköjä, eikä kiskobusseja. Toki oikea juna ja dieselveturi on liian raskas tuohon, mutta tuo
Sähköjunan käyttö silti edullisempaa.
Eei taida olla sillä välillä niin paljon työmatkaliikennettä, että vuoro kannattaisi ympäri vuoden. Ja matkailullisesti Hanko taitaa olla ihan kesäkaupunki, niin ei silläkään talvella vetovoima riittäisi vuoron ylläpitoon. Nyt vuoroja on niin vähän ja reitillä uutuuden/erilaisuuden viehätystä, että on innostanut väen liikkeelle. Toivottavasti tulee uudeksi kesä perinteeksi ja vastaavia voisi varmasti toteuttaa muuallakin.
Siellä on jo bussiliikenne?