Ekaluokkalaisen luetunymmärtäminen
anteeksi, viesti karkasi kesken kirjoittelun...
... siis luetunymmärtämistesti meni tasolle 2 eli " vaikeuksia luetunymmärtämisessä" . Pisteytyssysteemistä en tarkemmin tiedä. Olemme lukuläksyjä lukiessa yrittäneet kysellä lukemasta ja mielestämme suht normaalisti niissä tilantessa on käsittänyt lukemansa. Mitähän kotikikkoja asialle on tehtävissä vai onko kyse jostakin isommasta ongelmasta? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?
ps. ja vielä yksi kysymys, kuinka sujuvasti ekaluokkalaisenne mielestänne osaa lukea?
Kommentit (3)
Mutta ihan hyvin kai tyttö ymmärtää luettua. Nyt lukevat koulussa jotain Ella luokkaretkellä kirjaa. Olen kysellyt, että mitä siinä tapahtuu, ja tyttö osaa kertoa, mitä siinä on tapahtunut. On muuten ensimmäinen kirja mitä on lukenut, missä ei ole kuvia, kuin ihan muutama. Ja joissain äidinkielen tehtäväkirjan tehtävissä on luetun ymmärtämiseen liittyviä tehtäviä. Aluksi tarvitsi vähän ohjausta, että ne vastaukset löytyy sieltä Aapisesta, mutta nykyään menee ihan ok. Lähinnä virheitä tulee niin lukemisessa, kuin kirjoittamisessakin kaksoiskonsonanteissa, eli toinen konsonantti puuttuu.
Jos kyseessä on ALLU- testi, sen suuntaa-antavuus on erittäin hyvä. ALLUssa ryhmään kaksi sijoittuneilla lapsilla on huomattavia vaikeuksia ymmärtää lukemaansa. Asiasta kannattaisi jutella opettajan kanssa, ellei hän jo ole ottanut yhteyttä. Yleensä kakkosryhmän lapset saavat tuki- ja erityisopetusta lukemisen kanssa.
Kotona lapsen kanssa voi lukea lapsen tasolle sopivia kirjoja ja keskustella lapsen kanssa luetun sisällöstä. Luetusta kannattaa kysellä yksinkertaisia kysymyksiä (Minne Maija meni? Kenet hän tapasi?). Lapsi voi vaikka piirtää tekstiin liittyvän kuvan.
Samaa tekstiä kannattaa lukea useampaan kertaan niin lukeminen sujuvoituu. Silloin tekniset vaikeudet vähenevät ja lapsi voi keskittyä sisältöön.
kaksostyttöjemme testitulokset oli toisella taso 3 toisella 4, eli toinen ikätasollaan , toinen ikätason alla. Ohjeiksi kotiin saatiin tavutusharjoituksia ja ääneenlukemista, mitä ollaan tehty niin kauan kuin tytöt on lukeneet. Molemmat lukevat yhtä sujuvasti (mielestäni melko hyvin siihen nähden, että oppivat vasta viime kesänä), eivät takeltele tms, mutta tällä jonka taso oli matalampi, on selvästi vaikeuksia ymmärtää lukemaansa. meillä kolmasluokkalaisella isoveljellä oli aiemmin samoja pulmia, tekninen lukeminen sujui muttei ollut hajuakaan siitä mitä luki=/ Ajan kanssa on helpottanut, mutta edelleen esim. sanalliset matikantehtävät tuottavat vaikeuksia. Sekä tällä kolmasluokkalaisella, että tällä alemman tason lukijalla on todettu lukihäiriö, millä arvatenkin on osuus ymmärtämättömyyteen, mutta pienillä tukitoimilla (jakotunnit, pienryhmä) on koulussa pyritty ehkäisemään jälkeen jääminen. En osaa teille sen kummempaa neuvoa antaa kuin jatkaa lukemista ja varsinkin keskusteluja luetuista teksteistä=)