vauvan yöt
Nyt alkaa oikeasti loppua voimat. Meidän poika on 7kk ja yöt ovat olleet alusta asti tosi risaisia. Suostuu kyllä illalla nukahtamaan suht helposti. Yleensä uinahtaa yöunille siinä 20.00-20.30. Sen jälkeen se yörumba sitten alkaa. Esimerkki eiliseltä. Poika nukahti 20.30. Heräsi sen jälkeen 22.30, 22.50, 23.30, 00.30, 00.40, 01.30, 2.30, 3.30. Tämän jälkeen en enää jaksanut katsella kelloa, koska olin niin väsynyt. Tiedän kyllä, että vauvat tekevät yöelämästä levotonta, mutta onko tämä nyt enää normaalia? Kyse ei todellakaan ole yhdestä yöstä vaan heräillään oikeasti n. 8-10 kertaa joka yö. Joskus luksusöinä saattaa nukkua yhden 3h pätkän.
Meillä on yritetty pitää tosi säännöllistä päivärytmiä. Kahdet 60-90min unet (usein ulkona) ja viis kiinteää ruokaa. Siinä välissä sitten imetystä tarpeen mukaan. Eli päivät sujuu tosi kivasti. Illalla nukahtaa tissille tai omaan sänkyynsä tissittelyn jälkeen. Yöllä syöttelen niin vähän kuin mahdollista. Yleensä nukahtaa tassuttelemalla ainakin joka toisen heräämisen jälkeen.
Toisaalta voi olla kyse jostain kivusta, hampaista tai masusta, mutta outoa on, ettei poika päivällä pahemmin kitise ja päikkäritkin menevät mukavasti. Poika nukkuu aina alkuyön omassa pinnarissaan ja siirrän siitä sitten perhepetiin, kun en enää jaksa jatkuvaa nousemista.
Mä oon niin väsynyt tähän. En tosiaan oo 7kk nukkunut edes muutaman tunnin pätkää. :-( Ja naapurin 2kk ikäinen vauvakin nukkuu 3h putkeen joka välissä - päivälläkin. Ja tuntuu, että kaikki 7kk ikäiset nukkuu jo paljon paljon paremmin. En vaan enää tiedä mitä tehdä. Pitäisi varmaan vaan jaksaa, mutta kai se raja tulee jossain vastaan. Sitä alkaa jo pelkäämään omia otteitaan, kun monesti on niin väysynyt ettei reagoi tarpeeksi nopeasti vauvan kiipeily-yrityksiin tms.
Onkohan kenelläkään samanlaista tilannetta ja oisko ideoita miten tästä selviäisi?
Kommentit (8)
mutta ehkä lohduttaa, että hulinoidaan sitä muillakin:( Meillä vauva 10 kk, eikä ole joulun jälkeen nukkunut 3 tuntia yhtäjaksoisesti (ja huonosti on siis nukuttu koko tämä 10 kk eli ei joulua ennenkään tilanne mikään hyvä ollut...). On tullut hampaita, uusia taitoja jne., nyt viimeisimpänä kai eroahdistus, minkä seurauksena herätään 1-2 tunnin välein ja jos tissi ei ole suussa puolen minuutin sisään, alkaa karjuminen. Vieressä nukkumisessa tai omassa sängyssä ei ole suuria eroja. Joskus isä saa rauhoitettua paremmin, joskus ei. Pitäisi kai pikkuhiljaa vieroittaa yösyötöistä, mutta kun ei ole voimia ja sopivaa rakoa ei tunnu löytyvän kuin vasta kesällä.
Päivät sujuvat hyvin, hyväntuulisesti ja päikkäritkin nukutaan.
Mutta sen verran loppuunpalamisen partaalla olen, että jos meidän vauva alkaa joskus nukkua paremmin, piirrän ristin seinään ja marssin sterilisoitavaksi (menisin jo aiemmin, mutta en jaksa).
Just tollasta oli nyt jo 3-vuotiaan tyttöni kanssa. Pahimmillaan just 6-10-kuisena. Valvottaminen jatkui lähes 2-vuotiaaksi, mutta joskus 1-vuotiaana tuollainen kerran tunnissa -herääminen loppui. Me saatiin heräämiset vähentymään puolella pelkästään sillä, että mä menin toiseen huoneeseen nukkumaan ja lapsen isä hoiti pari yötä. Sikeäuninen mieheni ei kuullut joka karjuntaa tai vaivautunut menemään vauvaa katsomaan, jonka seurauksena vauvakin huusi seuraavina öinä paljon harvemmin. Sitten kun herätys tuli enää esim. 4 kertaa yössä, se tuntui luxukselta.
Myöhemmin lähempänä yhtä vuotta heräily väheni noin kahteen herätykseen yössä + heräsi kokonaan uuteen päivään kello 5 joka aamu hirmu karjunnalla. Joka herätys siis sisälsi järjettömän karjunnan ja tuo aamuviiden karjunta ei loppunut millään muulla kuin nousemalla kokonaan ylös, huudatimme häntä ja huuto jatkui vaikka tunnin kunnes joku nosti sängystä pois.
Suosittelen kyllä tuota ja jos ei miehesi voi hoitaa öitä edes pari kertaa, kannattaisko ite vaan olla menemättä osaan huudoista tai ainakin pitkittämään vauvan luo menoa. Meillä ainakaan kyse ei ollut syömisestä vaan hillumisesta, vauva oli oppinut uusia taitoja ja halusi kokeilla esim. seisomista jatkuvasti sekä myös tarkistaa että äiti on paikalla. Lopulta se oli vaan tapa. Ja myös mun tyttö nukkui päiväunia säännöllisesti hyvin ja muutenkin oli päivisin iloinen ihana tyttö. Ja meillä on muutenkin säännölliset rytmit ruuissa ja muissa asioissa. Tyttöni oli vaan herkkäuninen ja valvotti minua kerran yössä vielä 3-vuotispäivien tienoilla. Nyt täyttää neljä ja nukkuu kuin tukki. Nyt mulla onkin uusi vauva...
Valvotuksen kulta-aikaan olin 100% varma että lisää vauvoja ei tule. 3 v myöhemmin kun tyttö lopetti valvotuksen kokonaan, iski kuitenkin vauvakuume. Nyt herätään 1,5-kuisen kanssa parin tunnin välein, mutta näin pienellä vauvalla sille ei voi mitään. 7-kuisella se alkaa kyllä taatusti ottaa hermoon.
Tsemppiä, pian se helpottaa!!!
Ja vaikka mies hoiti pitkin hampain yksittäisiä öitä ja se vähensi herätyksiä seuraavina öinä, niin en kyllä noina öinä osannut nukkua koska ite heräsin toisestakin huoneesta joka karjuntaan...
Se vielä piti sanoa, että kun siirsimme vauvan eri huoneeseen 1-vuotiaana nukkumaan, valvotukset vähenivät ja herätyksiä tuli enää tositarpeessa se pari kertaa yössä. Karjunnan kyllä kuuli, mutta ei mitään örinäjuttuja -puolin ja toisin.
vauvan unisyklithän on erilaiset kuin aikuisella. Eli vauvalla on kevyemmän unen vaihe useammin kuin aikuisella ja tällöin vauva käy hereilläolon rajalla, useimmat vauvat nukahtavat takaisin (ainakin hiukan vanhempana) mutta herkät vauvat heräävä kokonaan. Ja siinä on sitten se mietinnän paikka, että miten vauvan saisi oppimaan nukahtamaan helposti / yksin tms. Jos vauvan tapana on nukahtaa tissille, niin hän vaatii sitä silloin yölläkin saadakseen nukahdetua uudelleen tai tutilla tai mikä se nukahtamistapa / tottumus sitten kelläkin on. Tämän vuoksi olisi tietty hyvä, että vauvaa ei nukutettaisi rinnalle tai syliin tms.
No, helpommin sanottu kuin tehty, oma tyttömme ollut aina herkkä heräilemään ja nukkumaan meno oli ekat 3kk koliikin takia vaikeaa. senkin jälkeen ei tyttö oikein osannut nukahtaa ja siksi itki väsyneenä ja yöt oli tosi risaisia. (sama juttu, että päivällä vaunuissa nukkui hyvin,) puolenvuoden lähestyessä, sitten alettiin opettelemaan uusia nukkumiskeinoja.. tassuttelemalla ja nukahtamisrutiineilla (unilauseita, silittelyä samasta paikasta jne. ja tavallaan auttaa vauvaa nukahtamaan, tissiä on saanut kun on halunnut, mutta ensin kokeillaan muita keinoja, jos niillä tyyntyy, mutta ei liian kauaa halunnut " kiusata vauvaa, kun mielestäni vauva ei ymmärrä miksi ei saa jos haluaa)
Nyt tyttö nukahtaa omaan sänkyyn klo 20-21 ja tassuttelemalla sitten oppinut nukkumaan siellä jo useamman tunnin pätkän. ja tassuttelu kyllä vaati meillä sitkeyttä, sillä aluksi vauva vaan alkoi karjumaan suoraa huutoa, kun hänet laski sylistä.. joten sitten vaan aina rauhoiteltiin sylissä ja ja pikkuhiljaa totutettiin sänkyyn. Sitten kun herää yöllä (klo 12-03), niin olen ottanut viereen ja vierekkäin nukutaan loppuyö. Huudattamista en ole halunnut kokeilla, kun haluan, että vauva voi luottaa siihen, että hänen tarpeensa huomioidaan ja tämän kasvavan luottamuksen kautta sitten oppinutkin pikkuhiljaa nukkumaan.. tarkistelee toki vielä useitakin kertoja yössä, että äiti on lähellä ja maitoakin saa jos haluaa.. eikä sitä nyt enää niin haluakaan kun oppinut nukahtamaan muilla keinoilla (silittely, tutti, tassuttelu)
Tyttö nyt 7kk ja pikkuhiljaa alkaa menemään paremmin ja paremmin.
Tsemppiä, en tiedä oliko tästä sinulle ap mitään hyötyä, mutta ajattelin vaan kertoa, että miten meillä :)
Kiitti kaikille tuesta. Jotenkin kummasti se auttaa, kun kuulee, ettei ole ainoa, joka valvoo. :-)
Meillä tosiaan ei ole tuttia käytössä, mikä varmasti vaikeuttaa noita öitä. Vois tutin kanssa viihtyä kaksistaankin jonkun aikaa. Nyt tulee heti tissi-ikävä, kun silmät aukeaa. Jotenkin sitä on itse viime aikoina vaan ollut niin väsynyt, ettei edes ole voimia ruveta koittamaan mitään uusia strategioita, vaikka sehän se just varmaan auttais asiaan. Täytyy nyt ottaa itseä niskasta kiinni ja vaikka koittaa veden antamista pullosta, toiseeen huoneeseen siirtämistä, lisää tassuttelua ja sitä, että isä nukuttaa vauvan. Ehkä se tästä.
Viime yö sujui varmaan ihan sattumalta " hyvin" . Heräsin VAIN 6 kertaa. Heh. Tässä on luettavissa itseironiaa...
Suurin ongelma tässä taitaa loppujen lopuksi olla oma päättämättömyys. Kun en osaa päättää, olisiko vauva parempi pitää keinolla millä hyvänsä omassa sängyssään (jotta oppisi siellä olemaan) vai olisiko parempi nostaa perhepetiin, jos ei muuten nuku? Eipä siihenkään taida olla yhtä oikeaa vastausta. No, ehkä se meidänkin poika ennen kouluikää alkaa nukkua.
Mutta kiva olis vielä kuulla mitä muut ajattelette vauvojen uniasioista...
Meillä oli kanssa pahimmillaan tuo yöheräily 7-8 kk iässä, n. 10 krt/yö, vaikka olin jo lopettanut yösyötöt 6 kk iässä. Sitten lopetin 8 kk iässä koko imetyksen ja silloin alkoi nukkua yöt putkeen. Olihan se outo tunne kun oli tottunut herää 10 kertaa/yö, ja sitten yhtenä aamuna heräsin ihan paniikissa että onko vauva enää elossa kun en ole kertaakaan herännyt :). En tiedä mikä siihen vaikutti, ikä, imetyksen lopetus vai mikä. Meillä ollut allergiaepäilyjä jatkuvasti ja hänellä kehittymätön suolisto, mutta mitään varmaa ei ole koskaan selvinnyt. Itse vaan sitten ajattelin, että jos kuitenkin sai jotain allergeeneja mun maidon kautta ja siksi heräili.
Meillä vauva oli alusta asti huono nukkuja, mutta pahemmaksi vaan meni vaikka kaikki sanoi että 3 kk tietämillä alkaa helpottaa...No onneksi sitä kesti vaan (?) 9 kk, paitsi että nyt hän on 3 v. ja heräilee itkemään monena yönä viikossa 2-3 krt :(. Että en tiedä mistä nyt tuulee....
..etten ole ainoa, jonka elämä on tällaista!!! Ihana ei tietenkään mitenkään kuvaa tilannetta :) Minun tytär on myös 7kk ja herää ainakin sen 6 kertaa yössä ja yleensä päätyy lutkuttamaan tissiä koko yön ja ajaa miehen toiseen huoneeseen.. Tilanne on tällä hetkellä vielä tilapäisesti pahempi koska palasimme Suomeen tiistai-iltana oltuamme yli 5kk Uudessa-Seelannissa eli päivä ja yö meni nyt meillä nurin päin.
Uudessa-Seelannissa paikallinen " neuvola" toiminta on aivan ihana, saimme family centerissä todella hyvää opastusta nukkumiseen ja se vähensi muutaman heräämisen eli nyt ollaan siinä noin kuudessa kerrassa :)
Itse olen ihan loppu, varsinkin nyt, kun ensin matkustin yksin vauvan kanssa 36 tuntia Suomeen (miehelläni oli eri lennot ja voit kuvitella, etten ollut iloinen siitä.. ) mikä tarkoitti 36 tuntia koneessa tai kentällä olo hereillä vauva sylissä ja sen jälkeen yliväsyneen vauvan kanssa yrittää selvitä unettomista öistä ja kiukkuisista päivistä. En edelleenkään ole nukkunut muutamaa rikkoneista tuntia enempää.
Tsemppiä sinulle. Kuulin Uudessa-Seelannissa ystävältäni, että hänen ystävänsä Suomessa oli ollut vauvansa kanssa unikoulussa. Laita googleen ja lue lisää.
Heräileekö vaavinne perhepedissäkin koko ajan? Jos ei, niin tuo pinnisheräilyhän voi olla vaan sitä että on jo tottunut siihen että pääsee viereen niin sitten kitisee kunnes saavuttaa tavoitteensa.
Onko teillä tuttia? Meillä tuo tuttirumba on välillä just tommosta kun se tippuu niin sitä pitää käydä laittamassa takaisin. Se on jotenkin ihmeen kaupalla vaan loppunu.
Yks juttu jota tiedän, että moni kysyis että reagoitko liian nopeasti vauvan ääniin? Mä oon just semmonen että jos pientä ähinää kuuluu niin mä menen sinne ettei isosisko herää naapurihuoneessa kun on niin herkkäuninen. Että jos yrittäis pitkittää sitä menemistä ja vauva nukahtaiskin itekseen?
Sitte ihan normivinkki joka meillä toimii - onko sänky " liian iso" ? Meillä on kierretty pyyheliinat vauvan molemmille puolille jotta ei mahdu siellä kieriskelemään edestakas. Nukkuu pienessä kolossa kyljellään. Saman asian ajaisi kapalo. Tuo on vielä niin levotonta ikää että siinäkin mielessä näistä vois olla apua.
Lukaisin sun viestin uudestaan ja tajusin, että sähän imetät vielä. No sehän se syy varmasti on! Jos saa päivällä jo noin paljon ruokaa/tissiä, ei tarvi yöllä enää. Tissivierotus yöllä olis mun paras vinkki. Varautukaa 3 yöhön jolloin sinä et mene vauvan luokse ollenkaan vaan isä hoitaa. Äiti kun mene, haistaa maidon ja se on siinä. Isä sitte vaan tassuttelee ja silittelee uneen, ottaa syliin jos ei rauhoitu ja antaa vettä tuttipullosta. Mulla esikoisen kanssa ja parilla kaverilla tämä on auttanut loistavasti ja jo kahdessa yössä yöheräilyt loppu kun seinään. Suosittelen siis tätä lempeää unikoulua!
Tsemppiä! Kyllä se siitä, monesti nää on myös vaan jaksoja.