Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olitko 21-vuotiaana ilman työkokemusta mutta armeija käytynä ylivoimaisesti paras hakija ensimmäiseen kesätyöpaikkaasi?

Vierailija
30.06.2025 |

Sanottiinko se sinulle vai tiesitkö muuten

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ikinä kysyttykään armeiojan käymisestä

Vierailija
2/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokemusta ei tarvita jos sopiva nimi patevoittaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16 kuukautta sivarissa muutamalla markalla päivässä. Mainitessani työkokemukseni työnhaussa, työnantajat sanoivat palkkaavansa vain armeijan käyneitä.

Vierailija
4/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 21 vuotiaana 20 vuotta työkokemusta. Ei minua ole vieläkään palkattu vaikka olen 50 vuotias.

Vierailija
5/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Vierailija
6/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti olin, koska sain vakituisen paikan heti kesäpätkän jälkeen. 

Vierailija
7/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain vakipaikan kun olin 19v.

Vierailija
8/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole merkki siitä, että on sopivin, jos tulee valituksi? Näin olen itse olettanut jokaisen saamani työpaikan kohdalla. Myös sen, minkä sain 15-vuotiaana koululaisena. 

Vierailija
9/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut tuossa tilanteessa. Mutta jos nykyistä tilannetta miettii niin on se muuttunut. Esim. hoitoalalla. Eläkeläiset ei pärjää, joten hakevat kesätöitä. Toki ovat koulutetumpia ja kokeneempia mitä nuoret opiskelijat. Nuoret jää ilman kokemusta ja kesätyötä. Varmaan muillakin aloilla sama. Tai että kokenut iäkkäämpi pätkätyöläinen menee nuoren ohi haussa. Jos ei, niin ikäsyrjintä. En tiiä...

Vierailija
10/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että Suomessa arvostetaan armeijan käymistä millään tavalla. En ole ikinä kuullut mitään positiivista omasta armeijan käymisestä, saati että sillä olisi ollut mitään vaikutusta mihinkään.

Vierailija
11/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 21 vuotiaana 20 vuotta työkokemusta. Ei minua ole vieläkään palkattu vaikka olen 50 vuotias.

Tuon kun sanot haastattelussa niin jännä että ei palkata. :D

Vierailija
12/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei saa mainita että on armeijan käynyt, se on rikos ja jos joku nainen lukee hakemuksen saat hylsyn.

Vierailija
13/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että Suomessa arvostetaan armeijan käymistä millään tavalla. En ole ikinä kuullut mitään positiivista omasta armeijan käymisestä, saati että sillä olisi ollut mitään vaikutusta mihinkään.

Siitä saa monilla aloilla lisäpisteitä opiskelupaikkaa haettaessa. 

Vierailija
14/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta työkokemusta, mutta vieläkään ei ole palkattu. No kait siinä sitten. 

Vierailija
15/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo ei niitä juttuja saa kysellä!

https://proliitto.fi/fi/ajankohtaiset/tyohaastattelun-kielletyt-kysymyk…

Armeija ja sotilasarvo

Vaikka puolustusvoimien johtamiskoulutusta arvostetaan, työhaastattelussa ei saa kysyä, joko asevelvollisuus on suoritettu, onko käynyt armeijan vai siviilipalveluksen tai minkä sotilasarvon on saanut. Ainoa poikkeus tähän on sellaiset puolustusvoimien työtehtävät, joiden vaatimuksena on tietty sotilasarvo.

Vierailija
16/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eka kesätyöpaikka oli 14 vuotiaana. En ole vieläkään käynyt armeijaa, ikää 52v.

Vierailija
17/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah !

todellakin arvostetaan.

Vierailija
18/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

21-vuotiaana mulla taisi olla työkomusta vähintään viidestä työpaikasta, joista yksi jopa opiskelemaltani alalta. Inttiin tosin eivät huolineet koskaan, eli se jäi väliin.

Vierailija
19/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo ei niitä juttuja saa kysellä!

https://proliitto.fi/fi/ajankohtaiset/tyohaastattelun-kielletyt-kysymyk…

Armeija ja sotilasarvo

Vaikka puolustusvoimien johtamiskoulutusta arvostetaan, työhaastattelussa ei saa kysyä, joko asevelvollisuus on suoritettu, onko käynyt armeijan vai siviilipalveluksen tai minkä sotilasarvon on saanut. Ainoa poikkeus tähän on sellaiset puolustusvoimien työtehtävät, joiden vaatimuksena on tietty sotilasarvo.

20 vuotta sitten armeijasta ja sotilasarvosta saatettiin vielä monessa paikassa kysyä hakemuslomakkeella.

Vierailija
20/24 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

armeijasta ei ollut mitään hyötyä, esitteli vain surkeita johtajia jotka ovat aivan väärässä ammatissa