Suomalaiset ovat lihoneet tällä vuosikymmenellä paljon
Kovaa vauhtia lihomme nyt. Tuntuu, että 10 vuotta sitten oltiin paljon hoikempia. Miten lihominen on niin nopeaa? Mihin tämä johtaa? Naisten keskipaino muutaman vuoden takaa on 73 kg ja miehen 88 kg. Nuo luvut ovat toki jo nousseet.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ajan rakenne muuttuu koko ajan ja nykyään ei enää lääkäreiden ja asiantuntijoiden mukaan voi laihduttaa ilman Ozempic-pillereitä ja lihavuusleikkauksia. Liikunnalla ei voi laihtua, eikä ruoka-annoksia pienentämällä. Tulee kuulemma sellainen säästöliekki, että tulee 20 kiloa ylipainoa sen takia. Jossain eri ulottuvuudessa ilmeisesti asun kun on aina onnistunut pysymään hoikkana.
Niin, onhan se aika omituista, kun tupakoijat polttaa kaikesta valistuksesta, sähkövärkeistä, nuuskasta ja muista apukeinoista huolimatta, alkkarit juo edelleen vaikka kuinka paasattaisiin, linnaan palaa tutkimusten mukaan 90% sieltä vapautuneista, töistä saikutetaan ja ihmiset eivät vaan laihdu ja ala elää sun mieliksi. Mielenterveysongelmaisetkin voisivat vaan mennä lenkille ja luontoon, ja ongelma ratkaistu, eikös vaan?
Jos sinua ei asia koske, niin keskity omiin juttuihisi. Lihavat muuten käyvät normaalisti töissä, kun vertaa esim päihdeongelmaisiin ja alkoholisteihin. Tuolla heitä näkee valtakunnan ylimmällä päättäjätasollakin töissään.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ajan rakenne muuttuu koko ajan ja nykyään ei enää lääkäreiden ja asiantuntijoiden mukaan voi laihduttaa ilman Ozempic-pillereitä ja lihavuusleikkauksia. Liikunnalla ei voi laihtua, eikä ruoka-annoksia pienentämällä. Tulee kuulemma sellainen säästöliekki, että tulee 20 kiloa ylipainoa sen takia. Jossain eri ulottuvuudessa ilmeisesti asun kun on aina onnistunut pysymään hoikkana.
Jännä juttu että oot pysyny aina hoikkana. Onko koskaan juolahtanu mieleen että sulla ei ole hormonitoiminnan häiriötä, mitä monilla lihavilla on, joka sitten hoituu Ozempicilla.
Pitää varmaan itsekin alkaa kehua että mulla ei ole astmaa, kilpirauhasen häiriöitä tai muita vastaavia, kun ilmeisesti olen omalla ahkeruudellani pitänyt ne poissa.
Elämästä on tullut liian helppoa. On paljon helpompaa lihoa kuin laihtua tai edes pysyä normaalipainossa.
En tiedä, onko ikävämpää lukea tämä uutinen vai onko ikäväpi se, ettei se edes tunnu uutiselta vaan asialta, jonka suurin osa on voinut huomata ympärillään ja yhä useampi vain katsomalla peiliin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se aika omituista, kun tupakoijat polttaa kaikesta valistuksesta, sähkövärkeistä, nuuskasta ja muista apukeinoista huolimatta, alkkarit juo edelleen vaikka kuinka paasattaisiin, linnaan palaa tutkimusten mukaan 90% sieltä vapautuneista, töistä saikutetaan ja ihmiset eivät vaan laihdu ja ala elää sun mieliksi. Mielenterveysongelmaisetkin voisivat vaan mennä lenkille ja luontoon, ja ongelma ratkaistu, eikös vaan?
Jos sinua ei asia koske, niin keskity omiin j
Sellaiset sokerivajeraivarit sieltä.
Kävi niin, että pääsin osa-aikaeläkkeelle vuodenvaihteessa.
Olen töissä neljä viikkoa ja sen jälkeen on kolme viikkoa vapaata.
Noh, painoa on tullut lisää reilu viisi kiloa ja siihen on kaksi selkeää syytä.
Liikunnan väheneminen ja huonon ruuan / oluen määrän lisääntyminen.
Kun piti olla töissä, niin ei tissuteltu ja syötiin lounaalla terveellisesti työpaikan tarjoamaa ruokaa. Töiden jälkeen koirien kanssa lenkille ja kevyt päivällinen, kun päivällä oli syöty hyvin.
Nyt kun vapaa alkaa, niin suunta kohti maaseutuasuntoa.
Siellä ei tarvitse koiria ulkoiluttaa, kun ne on vapaana pihalla koko ajan, grillissä tirisee rasvainen ruoka, kaljaa, limpparia muuta mussutettavaa epäsäännöllisiin aikoihin ja aivan liian paljon.
Maaseutuasunnossa ei ole oikein kuntoa vaativaa tekemistä, koska järvilämpö pitää polttopuun kulutuksen vähäisenä ja kesän pörssisähköhinnoilla kannattaa lämmittää sauna puun sijaan sähköllä. Toki sitä polttopuuta menee, mutta kun naapurin isäntä myy sitä siihen hintaan, ettei kannata itse hikoilla. Vastapalveluna katson vähän naapurin isännän firmojen talousasioiden perään.
Väitän siis, että suomessa on paljon ihmisiä, joille vapaa-ajan mökkeily on epäterveelllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa lihavien suomalaisten terveydenhuoltomenot 🤷
Kiva maksaa yhtään mistään mitään ei itse käytän. Turhaan maksan Suomen tuhansista teistä, kävelyteistä ja pyöräteistä ja niiden hoidosta, turhaan maksan vesi ja sähköliittymistä ja verkkojen ylläpidosta jos pärjään ilmankin. Turhaan maksan muiden asumista, päivähoitoa, koulunkäyntiä, opiskeluja, kirjastoja jne. Turhaan maksan poliitikoille ja byrokraateille kun eivät ne minusta mitään hyvää saa aikaan. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka ja lihavien terveydenhuoltomenot olisivat siinä listassa aina ne pienimmät kulut.
Noin 4 miljardia lisää lihavuus sote-kuluihin, ei niin hirveän pieni summa. Se on noin puolet siitä mitä menee koulutukseen.
Ap, mahtuuko elämääsi mitään muuta kuin jatkuva toisten ihmisten painosta spämmääminen av:lla päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----------
Vasta-argumenttina diagnoosi sokerivajeraivareista? Ei asiaa ja sanottavaa itse aiheesta? No, en mä olettanutkaan, tuon kommenttisi jälkeen :D
Olet pysynyt hoikkana, ja ilmeisesti jatkat jatkossa myös pysymistä typeryksenäkin?
Hesarin kolumnisti valitti kun lihaville ei ole tarpeeks isoja penkkejä lentokoneissa voi luoja töhän se on mennyt.
Nuoret käyttää skuutteja tilaa woltists. Läskitynnyreitä paljon Turussa ei voi edes askeltaa kunnolla
Vierailija kirjoitti:
Naisen kuuluu olla pyöreän pehmeä jolloin ylipaino ei haittaa. Miehen kuuluu olla sutjakka ja lihaksikas.
Noin se menee.
Totta. Pyöreän pehmeä. Mutta se ei tarkoita 50 kilon ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tällainen Pikku-Amerikka. Autolla kuljetaan joka paikkaan ja kaupassa on satoja hyllymetrejä herkkuja.
Näin siinä sitten käy.
Meillä myös ikääntyvä väestö, paino kun tuppaa iän myötä nousemaan.
Heitäpä tilasto ikääntyvien painonnoususta !
Ikääntyvien kuuluukin olla painavampia kuin nuorempien.
- eri.
Asutaan vuokralla ja ollaan aina kotona ja leivotaan ja syödään.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tällainen Pikku-Amerikka. Autolla kuljetaan joka paikkaan ja kaupassa on satoja hyllymetrejä herkkuja.
Näin siinä sitten käy.
Meillä myös ikääntyvä väestö, paino kun tuppaa iän myötä nousemaan.
Mitä ne sadat hyllymetrit ketään lihottaa?
Olen itse ylipainoinen ja olisin vaikka niitä herkkuja olisi kaupassa vain puoli hyllymetriä.
Se on sitä kun työstä ei jää säästöön mitään rahaa ja stressi on kova, niin ne vähät mitkä voisi säästää, käytetään herkkuihin ja niistä saatava hyötysuhde on suurempi. Alkoholin osalta ei enää ole, koska alkoholi on kamalan kallista. Silti sitäkin ostetaan ehkä vielä kohtuullisesti.
Herkut on se juttu johon työtä tekevä sijoittaa. Ainoa sijoituksen kohde miten talousinsinöörit on sen suunnitelleet.
Jos herkkuihin sijoitetut rahat laittaisi lomamatkan säästöön, niin saisi säästää kymmenen vuotta tai vähän enemmänkin.
Joten ei ole vörttiä säästää mihinkään isoon hankintaan pikkurahoja.
Herkuilla otetaan rahat pois työläisiltä ja työläinen lihoo ja saa syövän.
No katsokaa nyt niitä elintarviketuotteiden määriä "supermarketeissa"! Raha vai ihmisten terveys, kahdesta valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että oot pysyny aina hoikkana. Onko koskaan juolahtanu mieleen että sulla ei ole hormonitoiminnan häiriötä, mitä monilla lihavilla on, joka sitten hoituu Ozempicilla.
Pitää varmaan itsekin alkaa kehua että mulla ei ole astmaa, kilpirauhasen häiriöitä tai muita vastaavia, kun ilmeisesti olen omalla ahkeruudellani pitänyt ne poissa.
Se hormonitoiminnan häiriö on saatu aikaan huonolla ravinnolla. Se myös korjaantuu ravinnolla, oikealla ravinnolla. Ei siihen lääkkeitä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mulla ei ole työttömyyttä kun ihan omalla aivokapasiteetilla olen pitänyt itseni työllistettävässä kunnossa. Mulla ei ole allergioita kun on riittänyt itsellä ja perheellä älyä pitää yllä riittävää mikrobikuormaa. On ollut kumppani joka haluaa kanssani perheen ja kavereita jotka haluaa hengata kanssani, koska ihan omalla vaivalla olen kehittynyt niin s*tanan mahtavaksi persoonaksi, joten eipä ole yksinäisyyttä.. ei tukirangan vaivoja kun olen pitänyt itseni liikkeessä, en ole kuormittanut hammashuoltoa kas kun olen huolehtinut suun terveydestä jne jne. Ja normaalipainon rajoissakin vielä. Voisiko tämä hoikka ihminen kertoa missä jaetaan pokaleja kaltaisilleni erinomaisille ihmisille?
Joutuuko siitä pokalista muuten luopumaan jos vaikka sairastuu, sanotaan paksusuolen syöpään? Myönnän syöneeni joskus grilliruokaa ja juoneeni viiniä
Syötin pyöreysmittariin pituuteni ja vyötärönympärykseni ja tulos oli, että riski on kohonnut. Olen 174 cm ja vyötärö 64 cm. Siis liian hoikka vyötärö 😄