Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmana sisko

Vierailija
28.06.2025 |

Minulla on isosisko joka minulle tietysti rakas ja tärkeä, mutta olemme ihan täysin eri puusta veistettyjä. Isosiskoni on suoraan sanottuna melko laiska ja ajatuu kaikenlaisiin draamoihin jatkuvasti. On minua 4 vuotta vanhempi ja edelleenkään ei ole hankkinut työpaikkaa eikä asuntoa, vaan lokkeilee milloin kenenkin nurkissa ja tekee jotain osa-aikaisia hommia kunnes irtisanoutuu, kun hommat ei enää kiinnosta. Elämänsä rahoittaa lähinnä isovanhempien ja vanhempiemme lompakolla.

Olen nyt itse saanut opiskelupaikan ja olen elämäni ensimmäisessä seurustelusuhteessa, tuntuu kuin elämä olisi alkamassa. Suunnittelen muuttoa vähän isompaan kaupunkiin opiskelujen perässä ja poikaystävän kanssa on ollut puhetta mahdollisesta yhteen muutosta. Nyt sisko on alkanut puhua, että muuttaisi kanssani kimppaan! Miten voin moisesta kieltäytyä ilman että satutan siskoani tai että välimme menevät. En halua asua hänen kanssaan, koska jo nyt tiedän ettei hän maksaisi mistään ja minä tekisin kaikki kotihommat opiskelujen ohessa samalla, kun hän loikoisi päivät pitkät woltaten.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että sinulla on toisenlaisia suunnitelmia ja hänen kannattaa tehdä se ilman sinua. Jos näyttää kulmahammasta, niin pidät pääsi ja hymyilet.

Vierailija
2/34 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän pitää itsestäänselvyytenä, että voi vaan ilmoittaa ilouutisena, että voisimme suunnitella kimppa asumista. Olen aivan varma, että suuttuu jos alan sanoa jotain vastaan. 

Siskoni suuttuu aina jos asiat eivät mene hänen mukaansa ja ei koskaan näe itsessään mitään virhettä. Joudun aina vaikeisiin ja epämiellyttäviin tilanteisiin hänen takiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se haittaa jos suuttuu. Nyt sulla on omat suunnitelmat poikaystävän kanssa. Sun pitää sanoa suoraan että ei käy, muuten et opi pitämään puoliltasi ja rajojasi.

Vierailija
4/34 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Vierailija
5/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Poikaystäväni haluaa asua vain minun kanssa kahdestaan. " Ihan sama, milloin olet muuttamassa sen poikaystävän kanssa yhteen ja montako kertaa poikaystävä ehtii siihen mennessä vaihtua. Yksinkertaisinta on hankkiutua opiskelupaikkakunnalla sellaiseen opiskelija-asuntoon, jossa ei (sinun sanojesi mukaan) saa olla edes yövieraita eikä varsinkaan muita asukkaita. Äläkä koskaan elämäsi aikana anna siskollesi oman asuntosi avainta edes vahingossa!

Opettele sanomaan ei. Huomaa se, että ei sinun tarvitse sanoa vastaan. Toteat vaan, että sinä tulet asumaan poikakaverisi kanssa, et siskosi. Se on sinun päätös. Ei vastaansanomista. Sinähän voit sanoa sen jo ennen kuin siskosi ehtii oman ilouutisensa kertoa.

Et sinä enää joudu hänen kanssaan epämiellyttäviin tilanteisiin, kun ryhdyt elämään omaa elämääsi. Sukulaisia ei voi valita, mutta sen voi valita, miten heidän kanssaan toimii.

Vierailija
6/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas?

Vierailija
7/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alat elää siskosi oikkujen mukaan tulet katkeroitumaan häneen. Sinun täytyy oppia kestämään sitä, että sisko suuttuu, kun sanot ei. Jos et tee sitä, hän pystyy manipuloimaan sinua. Parempi laittaa ne rajat heti ja kestää seuraukset. Siskosi tuskin yhtäkkiä muuttaa käyttäytymistään, joten sinun on muutettava omaasi.

Vierailija
8/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Jollain tasolla olenkin jo katkeroitunut. Hän on tuhonnut monia ihmisuhteitani toiminnallaan eikä koskaan näe itsessään mitään vikaa.

Kivuliainta on, että hänen takiaan minulla on vaikea suhde isääni ja hänen uuteen perheeseen. Vanhempamme ovat siis eronneet ja isämme on uudessa suhteessa, siinä suhteessa on syntynyt meille kaksi puolisisarusta. Minulla oli tähän perheeseen oikein hyvät välit, matkusteltiin porukalla ja mielestäni meillä oli oikein mukavaa. Siskoni oli alusta asti todella katkera isän uudesta puolisosta ja kohteli häntä todella törkeästi, kun sitten heille tuli riitaa, oli minun tietysti oltava 'siskon puolella' vaikka itseasiassa olisin mieluusti pitänyt välit isän perheeseen ja uusiin sisaruksiin ja mielestäni uusi puolisokin on ihan mukava ja normaali. Sisko tekee kaikkensa, että tämä uusi puoliso kokisi olonsa epämukavaksi ja on tehnyt ihan kauheita asioita ajaakseen hänet pois. Nytkin tätä kirjoittaessa minua itkettää se etten ole osannut pitää tässäkään asiassa puoliani.

Vierailija
9/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ei.

Vierailija
10/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi idea sisarussuhteissa on oppia olemaan erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Niin myös sinun siskosi. Siksi sinun ei tarvitse olla se ainoa osapuoli, joka sopeutuu ja suostuu kaikkeen hänen tahtoonsa. Voit siis sanoa, epävarmanakin ja arasti, ettei hänen suunnitelmansa nyt vain sovi.Ja koska tiedät hänen suuttuvan sinun täytyy se nyt vain kestää. Hyvä puoli suuttumisessa on, että osaat jo varautua siihen.  Mieluummin siis yksi suuttunut isosisko, joka ei saa nyt tahtoaan läpi, kuin elämäsu helvettiä opiskellesssia. Olet hankkimassa itsellesi ammattia, oppia uutta ja elää omaa elämääsi, ja jos et nyt osaa vetää rajojasi et osaa sitä tehdä myöhemminkään. 

Se, mitä tapahtui teidän kesken ennen oli ennen. Vuodet ovat muuttaneet, yhä muuttavat teitä molempia, ja jos suurinta rakkautta on vetää rajat. Siskosi tarvitsee rajoja, joita kukaan ei selkeästikään ole hänelle koskaan antanut. Tee sinä se!

Vierailija
11/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että ei kiitos. Haluan asua yksin. Siis selkeätä replikointia.

Vierailija
12/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai on toimittava. Tiedän jo etukäteen, että siskoni tekee kieltäytymisen todella vaikeaksi liki mahdottomaksi. Hän esittelee idean niin, että minun pitäisi ilostua kamalasti kun hän on keksinyt meille niin mahtavan jutun, yhdessä asumisen. Sitten jos kieltäydyn, hän ensin järkyttyy sitten sulkeutuu ja sitten alkaa keksiä kaikenlaista ikävää mitä vihjailee nyt esimerkiksi äidillemme minusta. Ja vaikka nyt äitimme toki tietää siskoni, hän jotenkin säälii siskoa ja varmaan toivoo, että saisi siskon sitten nyt vaikka minun vastuulle hänen nurkistaan. Ja sitten lopulta varmaan homma menee niin, että siskoni ei muuta kanssani, tekee siitä valtavan numeron ja lopulta kuitenkin ilmestyy asuntooni lojumaan jatkuvasti sotkemaan, kuluttamaan ja vaan lojumaan toimettomana. Sitten tekee  numeron siitä jos minulla ei vaikka koulu suju, että olisiko sitten kuitenkin ollut parempi asua yhdessä että hän olisi siinä voinut vähän autella.

Vierailija
13/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilmesty asuntoosi lojumaan, kun et anna hänelle koskaan avainta.

Vierailija
14/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ota piiiiiitkä loikka....etäämmäksi systeristä.

Sulla on oma elämä, oma tulevaisuus, samoin siskolla mut ei yhteinen.

Hän pyörittää sinua 100-0.Se ei ole sinun syy, hän käyttäytyy väärin.

Vierailija
15/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et muuta kimppaan siskon kanssa. Sano suoraan ettei käy. Ja jätä sisko rauhaan.

Vierailija
16/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et muuta kimppaan siskon kanssa. Sano suoraan ettei käy. Ja jätä sisko rauhaan.

Eikö isosiskon pitäisi pikemminkin jättää rauhaan pikkusisko?

Vierailija
17/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ei. Jos toinen loukkaantuu, se ei ole sinun ongelmasi. Ja lämmitä ihmeessä välit isäsi perheeseen. Sinä saat itse päättää kenen kanssa aikaasi vietät. Ottajat ottaa aina, jos antajat ei pidä rajojaan. 

Vierailija
18/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ota piiiiiitkä loikka....etäämmäksi systeristä.

Sulla on oma elämä, oma tulevaisuus, samoin siskolla mut ei yhteinen.

Hän pyörittää sinua 100-0.Se ei ole sinun syy, hän käyttäytyy väärin.

Tämä. Mutta jos ei aseta rajoja hyväksikäyttäjälle, tulee samalla mahdollistaneeksi hyväksikäytön jatkumisen.

Vierailija
19/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, isosiskosi yrittää sotkea sinunkin parisuhteesi? Ei saatana.

20/34 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät puolesi ja sanot kohteliaasti ei. Jos annat periksi kun hän suuttuu tai uhkailee suuttumisella niin hän määrää jatkossakin sen mitä elämässäsi saat tehdä. Eli pilaa elämäsi.

Tämä siis ihan aikuisten oikeasti. Pidä puolesi ja sano ei vaikka tuntisit syyllisyyttä. Hän on tottunut manipuloimaan sinua joten sinun tehtäväsi on pyristellä irti ja asettaa siskollesi rajat sinun elämäsi suhteen.

M60

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi