Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saanut kotoa minkäänlaista rahakasvatusta

Vierailija
28.06.2025 |

Käytännössä oli kuukausiraha 17-vuotiaaksi asti, jonka jälkeen muutin kotoa ja vastasin itse kaikista raha-asioista. Tuo kuukausiraha oli niin pieni, ettei sillä saanut kuin satunnaisen karkin. Kaikki hankinnat tehtiin äidin kautta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja-a, sen kun opit ihan itse. 

Vierailija
2/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Minua vaan inhottaa muisto tuosta alistamisesta. Eikö ole normaalia, että teinillä rahat ja velvollisuudet kasvavat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut mitään kuukausi rahaa ikinä.

Vanhemmat oli sitä mieltä, että raha on käyttöä varten. Kaljaan, tupakkaan ja taksiin sitä riitti. Oli kyllä ruokaakin yleensä.

Nyt olen persaukinen töissäkäyvä rapajuoppo. M40

Vierailija
4/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, se nimittäin auttaa oppimaan sitä rahankäyttöä. Meillä ei tosin ollut koskaan mitään viikko- tai kuukausirahasysteemiä, vaan rahaa sai erillisistä hommista, esimerkiksi tehdystä viikkosiivouksesta, mattojen pesusta jne., ja sitten käyttöä varten. Esimerkiksi ennen koulujen alkua annettiin 250 euroa ja ohjeistettiin ostamaan parit farkut, pari paitaa ja uudet kengät.

Vierailija
5/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo moni muukaan. Etkö ole omaa päätäsi osannut käyttää? Ei sitä kuukausirahaa ois tarvinnu käyttää heti. Itsehän en saanut sitäkään, niin en oppinut luulemaan rahaa vastikkeettomaksi oikeudeksi.

Vierailija
6/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa mies kun se on miesten tehtävä aina maksaa kaikki mitä nainen haluaa? Etkö ole ymmärtänyt sitä että parisuhteissa on vain naisen omat tulot ja yhteiset tulot mutta mieheltä ei saa sallia omia tuloja kun miesten pitää aina maksaa kaikki ja luovuttaa rahansa naisen käytettäväksi. Näin on aina ollut ja naisen sen kuuluu aina olla!!

Vierailija
7/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voimme auttaa, ap?

Vierailija
8/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ruutuvihko.

Piirrä sarakkeet: tulot ja menot. Menot ei saa ylittää tuloja.

Menot merkitään pilkulleen, paljonko menee perunoihin, suklaaseen, kirjoihin jne.

Jos ei tulot näytä riittävän, aletaan karsia menoista. Yllättävän moni asia osoittautuu ei-pakolliseksi menoksi.

Esim. kirjat voi lainata kirjastosta ja vaalean suklaan vaihtaa tummaan. Nämä ovat siis omia paheitani. Jos ostan vaaleaa maitosuklaata, menee helposti levy päivässä. Tumma riittää viikoksi miehen kanssa puokkiin.

Vierailija
9/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Minua vaan inhottaa muisto tuosta alistamisesta. Eikö ole normaalia, että teinillä rahat ja velvollisuudet kasvavat?

Normaalia missä? Ei joka perheessä ole antaa rahaa ollenkaan. 

Minäkään en saanut rahakasvatusta, kun rahaa ei ollut. Sitten kun pääsin omilleni ja ekoja palkkoja tienasin, niin kaikki meni kun kerrankin pystyi ostamaan jotain. Esim vaatteita kaupasta eikä serkun vanhoja. Ei minkäänlaista oppia säästämiseen tullut. Monilla jatkuu se "toivoton asenne" aikuisenakin eikä omille lapsille opeteta sen kummempaa, kun "ei pienestä palkasta mitään pysty säästämään" - juuri se on väärä asenne. Kyllä pienestäkin palkasta pystyy, kun päättää että pystyy. Jättää vaikka pari herkkua kuukaudessa ostamatta. Ja siihen asennoitumiseen pitäisi kasvattaa, ettei kannata laittaa kaikkea menemään, säästä edes vähän. 

Vierailija
10/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa oli kyllä tarvittava ruoka ja vaatteet mutta ylimääräistä ei ollut turhuuteen.

Töihin kun pääsin niin päivääkään en ole ollut rahaton.

Se oli hyvää rahakasvatusta.

Jokainen tekee itse päätöksensä, siitä ei muita tarvitse syyllistää.

Vierailija
11/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piti pyytää lainaksi, saimme lapsilisät itsellemme, jos oli lainannut, se kymppi otettiin ensin pois.

Hieno tunne kun alkoi itse tienata.  Sitten kysyttiin näin päin, hei onko sinulla rahaa.

( Vanhan polven rasittavaa ittensä kehumista, näin todella tapahtui).

Vierailija
12/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no olisit voinut mennä töihin, niin OLISI ollut sitä rahaa. 

Vierailija
13/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on kaikki rahaohjeet ilmaiseksi saatavilla.

Jos vain viitsii käyttää googlea.

Vierailija
14/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa on opetettu teille 9 vuotta perusmatematiikkaa ja nyt väität, ettet osaa yhteen- ja vähennyslaskua, mitä opiskellaan ensimmäisellä luokalla. 

Vierailija
15/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opetettiin budjetointia yläasteella. Piti etsiä asunto (ei tietenkään oikeasti, mutta oikeilla esimerkeillä) ja listata, mitä kaikkea sinne tarvitsisi. Ruoat jätettiin pois, mutta kaikki keittiötarvikkeet ja siivousvälineetkin piti laskea mukaan.

Vierailija
16/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain. Olin säästäväinen rahankäyttäjä 40-vuotiaaksi asti. Sitten masennuin paskaan avioliittoon, ajattelin että elämäni on ohi ja aloin tuhlata "viimeistä päivää". No, sain sitten kuitenkin erottua ja elämäni takaisin. Nyt on kumminkin 80 000 euroa lainaa niskassa. En ehkä koskaan pysty maksamaan niitä. Ikää on jo 55 vuotta.

Vierailija
17/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo moni muukaan. Etkö ole omaa päätäsi osannut käyttää? Ei sitä kuukausirahaa ois tarvinnu käyttää heti. Itsehän en saanut sitäkään, niin en oppinut luulemaan rahaa vastikkeettomaksi oikeudeksi.

"Ei oo moni muukaan." Suomalainen lastenkasvatus on monella todella välinpitämätöntä kun ei niitä lapsia kasvateta eli ei yhtään valmistella heitä niin, että pystyvät aikuistuttuaan huolehtimaan itsestään. Sitten yllätytään kun puoli miljoonaa kansalaista on ulosotossa. Todella surullista. 

Vierailija
18/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä se kuitenkin pienissä määrin on, se on ihmisoikeus. Harmi ettet kasvanut ihmisoikeusperheessä.

Vierailija
19/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lapsena saanut rahaa kuin satunnaisesti.

Isompana koululaisena pääsi sukulaistaloon harventamaan sokerijuurikasta, penni ja metri. Aah, ne olivat isoja rahoja :)

Omillekaan lapsille ei annettu viikkorahaa, mutta oli tarjolla erilaisia hommia, joista maksettiin korvaus: tiski, siivous, pihatöitä.

Isoihin toiveisiin joutuivat panostamaan ja ahkeroimaan kuukausitolkulla. Sellaisiinkin, jotka kaverit saivat ilman muuta. Oppivat ymmärtämään, ettei rahaa tule pelkästään seinästä ja oppivat arvostamaan työntekoa. - Näkyvät pärjäävän.

Vierailija
20/21 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se oli itsellä, olin hyvätuloisesta keskiluokkaisesta kodista.

No, faija otti siitä ysärilamassa vähän takkiinsa, kun takasi osan kulutusluotoistani jotka oli suositellut itse ottamaan. 

Faija ne sitten maksoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi