Miksi rikkaat saavat paljon ilmaiseksi?
Kun olet varakas, saat paljon asioita maksutta. Sinulle tarjotaan festarilippuja, taxikorttia, vip-lippuja matseihin ja konsertteihin, lounaita, päivällisiä, illallisia ja juhlia firman tmv piilkiin, lääkäreille ilmaisretkiä ulkomaille lääkefirmojen puolesta jne jne. Mihin varakas ja hänen perheensä tarvitsee näitä? Hänhän olisi juuri se, jolla olisi varaa maksaa kaikesta mitä haluaa. Mihin tarvitsee isoa palkkaansa kun sitä ei tarvitse kulutukseen?
En ole kateellinen, mutta onhan tämä ajateltuna jotenkin nurinkurista. Köyhä duunari säästää vuoden että saa vietyä lapsensa kerran vuodessa vaikka jääkiekkomatsiin tmv ja rikkaan perhe pääsee samaan peliin VIP-katsomoon ilmaiseksi.
Onko tämä muiden mielestä kummallista vai ihan oikein? Miksi se on oikein jos ajattelet sen olevan juuri hyvä näin.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisivat edes armeijalle aseita niin ei köyhän tarvitse.
Rikkaimmat 10% maksavat 40% eli melkein puolet maan menoista veroina. Eli kyllä he maksavat melkein puolet kaikesta
Mitäs noi kunnallisverot ja arvonlisäverot ja polttoaineverot jne.? Et kai sä niin tyhmä ole, että kuvittelet valtion pyörivän pelkällä muutaman miljardin tuloverotuotolla?
Pienituloiset ei maksa ille maan kunnallisveroa.
Isommat tulot = isompi kulutus = enemmän alv:ta.
Ole ylpeä veroistasi!
Köyhillä myös on harvemmin autoa kuin rikkailla, eli keskimäärin rikas maksaa autoilustakin enemmän veroeuroja.
Ei ole ilmaisia. Esim on joku sponsoroinut jotain tapahtumaa vaikka 50 000 eurolla, ja saa pari lippua , niin ne ei todellakaan ole ilmaisia. Sitäpaitsi verottaja estää ilmaisten antamisen, sen takia esim Savonlinnan oopperajuhlat kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä rikkaat ja jo keskituloiset maksavat ihan kaiken itse kun ei ole oikeutettu yhteiskunnan tukiin ja sossupummit ja kelarotat saavat kaiken ilmaiseksi meidän muiden maksamana, eihän ne itse tuloja hanki että maksaisi itse jotain vaan jokainen on käsiojossa vaatimassa mimuiden tienaamaan rahoja samalla kun kaikki laskutkin siirretään muiden maksettavaksi. Rikas ja keskituloinen maksa kaiken itse köyhä ei maksa mitään itse vaan rikkaat ja keskituloiset joutuu maksamaan myös köyhän elämän omalla työllään
Jos varakkaana tai keskituloisena on niin ikävää niin siihen on helppo ratkaisu: jättäydy työttömäksi ja luovu omaisuudestasi. Kyllä rahoistaan eroon pääsee jos niistä riesaa on. Sitten ei tarvitse maksaa isoja veroja.
Jostain syystä kukaan ei näin kuitenkaan tee, joten selvästi hyvätuloisena olemisessa on varsin paljon etuja, kaikesta verovalituksesta huolimatta...
B2B myynnissä asiakkaiden edustajille tarjotaan paljon ilmaiseksi lakien puitteissa. Todellisuudessa sitten asiakasyritys maksaa ne mahdollisen sopimuksen hinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaimmat 10% maksavat 40% eli melkein puolet maan menoista veroina. Eli kyllä he maksavat melkein puolet kaikesta
Asia on juuri näin verotuksen kannalta, mutta pakko puuttua tuohon rikkaisiin. Kuulun ylimpään tulodesiiliin ja mies samoin, mutta näillä tuloilla on vielä todella kaukana rikkaasta varsinkin pk-seudulla. Mukavaa keskiluokkaista elämää pystyy kyllä elämään eikä hintoja tarvitse ruokakaupassa laskeskella, mutta mihinkään oikeasti rikkaiden luksukseen ei tietenkään ole varaa eikä tarvitsekaan. Se rikkain prosentti tai promille on asia erikseen, ja heitä voi jo sanoakin rikkaiksi.
Tässäpä se osasyy miksi varallisuus kasautuu pienelle osalle, kun heidän ei tarvitse käyttää rahojaan mutta sisäänpäin tulee läjäpäin rahaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat maksavat suurimman osan veroista ja täten elättävät köyhiä. Älä ulise.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka rikkaimmat 10 % maksavat isoimman osan veroista, niin kannattaa muistaa että osa niistä verotettavista tuloista tulee kuitenkin yhteiskunnalta, esim. julkisen sektorin johtoporras eli nämä maksavat silti vähemmän kuin yhteiskunnalta saavat. Lisäksi jo aiemmin mainittu että sijoitusasuntoja maksetaan kelan maksamien tukien kautta eli se on välillistä tulonsiirtoa.
Ymmärrätkö mitä tulonsiirto tarkoittaa? Vuokran maksaminen ei ole tulonsiirtoa. Se että kela maksaa köyhän vuokraa on tulonsiirtoa rikkaalta köyhälle.
Se on nuolentaa. Se joka niitä vip-lippuja yms. tarjoaa, odottaa saavansa osan tuon rikkaan rahoista.
Minä en ole rikas, ennen eroa ehkä olinkin. Mutta aloitin tyhjästä vajaa viisikymppisenä noin vuotta sitten. Meillä on erityisnuoriaikuinen, joka ei ole riittävän erikoinen, että saisi mitään tukia. Töitä on vaikea saada, vaikka kaksi tutkintoa atk-alalta löytyy.
Elättääksemme meidät, teen kahta työtä ja tienaan vuodessa noin 65 000 euroa. Osaatte varmaan kuitenkin kuvitella, paljonko maksan veroja. Viikon työtunnit ovat n.65-70 tuntia.
Jos joku katsoo ansiotulojani, varmaan kuvittelee, että olen kohtuullisesti ainakin toimeentuleva. Mutta usein menee viikkokausia ilman vapaata ja päivät ovat usein 10-14h.
Enkä silti valita. Onneksi on töitä ja vielä kuntoa, mitä tehdä.
Rikkaat saa myös halvempaa asuntolainaa...
Olen miettinyt samaa. Meillekin töistä tarjotaan ilmaisia lounaita, tiimi-illallisia, sain ilmaisen pyörän, tulostan dokumentteja ilmaiseksi, ilmaiset koulutukset. Huomenna tiimin perhepäivä eli ilmaiset päiväliput huvipuistoon ja buffetlounas.
Asuinmaassani on myös kaikenlaisia hyvin verhottuja tulonsiirtoja hyvätuloisille. Esim. asuntolainan korkomenojen verovähennys - itse tienaan tällä pari tonnia vuodessa vrt. vuokralaisuus. Aurinkopaneelit ja energiarempat voi osin maksattaa yhteiskunnan rahoilla (kunhan on ensin tarpeeksi rikas että omistaa talon eikä esim. kerrostaloluukkua) ja sähköautot myös. Lopputuloksena rikas talonomistaja lataa tukirahoilla ostettua sähköautoaan ilmaisella aurinkoenergialla ja yhteiskunta maksaa osan asuntolainasta ja aurinkopaneeleista siinä missä köyhä istuu vuokraluukussa ja maksaa täyttä energiahintaa ja auton ja bensiinit omalla rahalla.
Ja koko osaketalous jossa ostat jonkun merkityksettömän paperin (=osakkeen) jonka veruilla saat nyhtää oikeita töitä tekeviä hamaan tappiin saakka.
Raha menee rahan luokse. Surullista. Oma päätelmä on yrittää pyrkiä tuohon hyvinvoinnin reunaan siinä määrin että raha valuu itsenikin luokse.
Vierailija kirjoitti:
Olemme ns. varakkaita, mutta emme kyllä saa tuollaisia juttuja mistään ilmaiseksi. Mukavaa voisi olla, mutta emme saa. Sen sijaan maksamme hurjasti veroja. Sinunkin eteesi, kyllä.
Niin. Olen kyllä keskituloinen itsekin ja puoliso keikkuu verolistalla. Ainoat tuet ovat lapsilisät, joita sinulta saamme. Tosin maksamme niitä sinullepäin takaisin, jos sinulla on lapsia. Eli en ihmettele tätä, koska olisin vähävarainen. Ihmettelen ihan muuten vaan. Jos te ette saa mitään tuollaisia etuka, niin tuskin voit silti kieltää koko ilmiötä?
ap
Eipähän suomalainen duunari ole enää kenenkään riistettävänä. On ne duunareiden työpaikat täältä hävinneet maihin missä ei sunnuntaikorvauksia tai pakkasia maksella. Olkaa sosialistit siitä iloisia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä rikkaat ja jo keskituloiset maksavat ihan kaiken itse kun ei ole oikeutettu yhteiskunnan tukiin ja sossupummit ja kelarotat saavat kaiken ilmaiseksi meidän muiden maksamana, eihän ne itse tuloja hanki että maksaisi itse jotain vaan jokainen on käsiojossa vaatimassa mimuiden tienaamaan rahoja samalla kun kaikki laskutkin siirretään muiden maksettavaksi. Rikas ja keskituloinen maksa kaiken itse köyhä ei maksa mitään itse vaan rikkaat ja keskituloiset joutuu maksamaan myös köyhän elämän omalla työllään
Ei liity tähän keskusteluun. Puhuttiin työssäkäyvistä ja heidän etuuksistaan asemasta ja varallisuudesta johtuen. Ei työttömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tuosta tiedä, kun en ole rikas. Raha tulee rahan luo -efekti? Toisaalta yhteiskunnassamme on asioita, joita köyhäkin voi hakea jos on viitseliäisyyttä. Tuettuja hyvinvointilomia, stipendejä opiskelijavaihtoon tms. Molemmista on kokemusta.
Tutkitusti raha kumuloituu. Suurinosa rikkaista rikastuu entisestään ns. passiivisilla tuloilla eli heidän ei tarvitse tehdä mitään. Ei keksiä mitään uutta innovaatiota itse. Ei johtaa yritystä hyvin (bonukset tulee kyllä tilille ja osakkaille vaikka firmalla menisi huonosti), huonot bisnesdiilit kuitataan valtiolla.
Jep ja samaan tapaan valtio tukee mm. verokevennyksin ja Kela-tuin asuntosijoittajia eli niitä, jotka rikastuvat hyväksikäyttämällä toisten perustarpeita. Tästä ei älähdä edes valtamedia, joka on tässä täysin vallan sylikoira.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut ja ihmetellyt samaa. Tulen varakkaasta taustasta ja suurinosa sukua edelleen on. Minä vain pudonnut köyhyysloukkuun avioeron, yksinhuoltajuuden ja vammaisen lapsen omaishoitajuuden takia. Välillä on vaikea puhua sukulaisten kanssa kun he eivät millään voi käsittää esim. miten työpaikkani ei tarjoa ilmaista työterveydenhuoltoa, ja pelkkä yksi käynti julkisessa terveydenhuollossa maksaa jo 1/7 kuukausittaisista tuloistani. Ei heillä ole tuollaisia huolia, kaiken saa työetuina, suhteilla jne..
Ymmärrätkö ilmaisen ja maksuttoman eron? Suurin osa ei tunnu tajuavan, että ne ovat kaksi eri asiaa.
Eipähän ne työssäkäyvien edut ilmaisia ole. Sponssitilaisuuksien liput edellyttävät aina verkostomaista ja sinuun yritetään vaikuttaa. Pitää osata olla ja käyttää tilaisuuksia oman työn kannalta hyödyksi. Eikä ne edustuslounaat ole mikään nautinto, koska ne vietetään seurassa, jota et itse valinnut ja taas sinuun yritetään vaikuttaa.
MInä maksan siitä VIP-katsomosta vähän yli 1500 e ja sinä pidät sitä ilmaisena? Tietty en ennen peliä tarvitse erikseen lippua katsomoon, koska maksu suoritetaan kerran vuodessa ja saan sillä muutaman kerran vuodessa kutsun seuraamaan ottelua, mutta älä todellakaan pidä sitä ilmaisena huvina!
Vaikka rikkaimmat 10 % maksavat isoimman osan veroista, niin kannattaa muistaa että osa niistä verotettavista tuloista tulee kuitenkin yhteiskunnalta, esim. julkisen sektorin johtoporras eli nämä maksavat silti vähemmän kuin yhteiskunnalta saavat. Lisäksi jo aiemmin mainittu että sijoitusasuntoja maksetaan kelan maksamien tukien kautta eli se on välillistä tulonsiirtoa.