Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suosittele uutta kieltä opeteltavaksi

Vierailija
27.06.2025 |

Joku yleisemmin puhuttu kieli mitä puhutaan EU:ssa. Ranska, italia ja espanja tulee ensimmäisenä mieleen mutta saa suositella myös muita.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin muutama vuotta sitten italiaa ihan huvikseni. Oli ihan mukavaa. Suomalaiselle helppo ääntää (toisin kuin esim. ranska, jota opiskelin koulussa aikoinaan muutaman vuoden), eikä muutenkaan vaikuttanut mitenkään ylettömän haastavalta esim. kieliopillisesti. Välillä tulee vieläkin katsottua esim. niitä Italian hengenvaarallisesti lihava -ohjelmia joita tulee TLC:tä ihan pitääkseen yllä kielen taitoa, kyllä sitä aika hyvin ymmärtää ja uusia sanojakin oppii.

Vierailija
2/3 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin muutama vuotta sitten italiaa ihan huvikseni. Oli ihan mukavaa. Suomalaiselle helppo ääntää (toisin kuin esim. ranska, jota opiskelin koulussa aikoinaan muutaman vuoden), eikä muutenkaan vaikuttanut mitenkään ylettömän haastavalta esim. kieliopillisesti. Välillä tulee vieläkin katsottua esim. niitä Italian hengenvaarallisesti lihava -ohjelmia joita tulee TLC:tä ihan pitääkseen yllä kielen taitoa, kyllä sitä aika hyvin ymmärtää ja uusia sanojakin oppii.

Paljonko joutuu opiskelemaan että ymmärtää puhetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko joutuu opiskelemaan että ymmärtää puhetta?

Kyllä mä vuoden verran opiskeltuani ymmärsin jo paljon. Usein toki on jotain sanoja joita ei tarkkaan ottaen ymmärrä, mutta pystyy kontekstista päättelemään, niin että lauseen päämerkityksen ymmärtää. Ja lisää oppii lähes huomaamatta, kun sitten googlettaa aina vieraan sanan suomennoksen ja esim. verbeillä taivutuksen, kun sellaiseen törmää. Tosiaan italian kielen kanssa helpottaa tosi paljon, että sitä äännetään sananpainon kohtaa ja muutamia suomessa harvinaisia kirjaimia (c, g) lukuun ottamatta kuin suomea, joten ei ole juurikaan vaikeuksia hahmottaa vaikeuksia miten kuultu sana kirjoitetaan silloinkaan jos se on vieras. Itse olin ihan yllättynyt siitä, miten äkkiä sitä alkoi ymmärtää ihan hyödyllisellä tasolla. Tiedä sitten onko siitä ollut apua, kun luin koulussa C-kielenä sitä ranskaa, joka myös on latinapohjainen sukukieli.