En onnistu ketolla. Olen liian syömishäiriöinen sellaiseen. Normaali ruokavalio paras?
Ketoa olen noudattanut hyvinkin täsmällisesti ja oikein, kerran laihtunut 30 kiloa mutta ne sitten tulivat takaisin tietenkin kun minä tunnesyöjänä kriisissä tartuin taas siihen tuttuun turvakeinoon.
Ketoa olen nyt yrittänyt viime kuukausina uudelleen mutta ei vain toimi. Alan ahmimaan lopulta vaikka kuinka söisin tarpeeksi ketolla. Se toimii kyllä ja laihdun mutta en vain kykene pysymään sillä. Olen liian vaativa itseäni kohtaan ja joku ruuvi kiristyy ja alan liikaa paastoamaan, sitten lopulta ahmimaan.
Tiedä mikä toimii. En jaksaisi enää stressata ruoasta.
Kommentit (4)
Maltillinen VHH. Hidas, mutta varma keino. Sallit itsellesi poikkeuksena, mutta et sääntönä "lipsumiset" pienissä määrin. Esim. pala leipää jonain päivänä tai lyhyen sesongin aikana uusia perunoita kerran viikossa. MIkään ei ole niin tehokas keino herättää johonkin syömiseen himoa, kuin siitä kieltäytyminen täysin (ilman esim. hengenvaarallista allergiaa). Onnistuu vain totaalivalehtelemalla itselleen, joka ei tee hyvää mielenterveydellekään. Niin kuin ei kurinalaiselle pitkäjänteisyydellekään.
Älä stressaa. Omasta mielestäni ruuasta tulee nauttia. Se ei tarkoita sitä, että suuhun voi laittaa mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa. Runsaasti kasviksia, kohtuulliset annoskoot ja säännöllinen ruokarytmi. Herkutkin on ok kunhan muistaa keskittyä siihen syömiseen. Ei mitään silmät kiinni mättämistä vaan nautiskelua.
Keto ei ole ratkaisu pysyvään painonhallintaan. Laihduttamiseen se toimii yhtä hyvin kuin muut ruokavaliot, joissa rajoitetaan kalorien määrää. Elimistö tarvitsee hiilihydraatteja, joten on luonnollista, että niitä alkaa tehdä mieli. Unohda keto, se on stressitilanne elimistölle. Unohda koko laihdutus ja keskity hyviin elintapoihin, monipuolista hyvää ruokaa säännöllisesti ja fyysistä aktiivisuutta päiviin itsellesi mieleisellä tavalla.
Syö 3 kertaa päivässä ja ennen kaikkea -laske kalorit.
Aamiainen, kunnollinen mutta vähäenerginen. N. 250 kaloria.
Oikein kunnon lounas, mutta pidä silti annoskoko asiallisena. 600-1000 kaloria.
Illan suussa välipala. 250 kaloria.
Ei leipää, karkkeja, sipsejä tai muuta roskaa.