Onko muita, jotka ei syö juuri ollenkaan suklaata, karkkia, leivonnaisia tai muita makeita?
Oletteko syöneet aina vähän makeaa? Itse elin ennen makealla, nykyään ostan karkkia ehkä kolme kertaa vuodessa ja silloinkin yleensä pienen lakritsipatukan. Juhlissa syön kyllä kakkua tms, samoin pari kertaa on tullut syötyä leivonnaisia. Nyt tuntuu, että ns. normaalit ihmiset ympärillä syö tosi paljon sokeria!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen alkanut korvata niitä hedelmillä ja mansikoilla (vai olikos se mansikkakin itse asiassa hedelmä?). Erityisesti rypäleet ja persikat on hyviä makeanhimoon, samoin mango ja vesimeloni. Kohtuus näissäkin.
Ihan yhtä sokerista kuin pullat ja keksit, jotain vitamiineja saattaa saada hedelmistä mutta itsensä huijaamista vaihtaa hedelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan täytätte 60 vuotta niin siinä vaiheessa ei enää makeat jutut maistu. Vai tunnetteko ketään 60+ ikäisiä ihmisiä, jotka mussuttavat suklaata ja irtokarkkeja tai "kuolaavat" kun näkevät leivoksia ja kakkuja? Aivan, en minäkään.
Äitini on yli 80v ja syö päivittäin pullaa ja kakkua. Diabeteshoitajan luvalla ja kehotuksesta, sydänsairas ihminen. No kaipa sitä tuossa iässä jo saa elää ja syödä miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan täytätte 60 vuotta niin siinä vaiheessa ei enää makeat jutut maistu. Vai tunnetteko ketään 60+ ikäisiä ihmisiä, jotka mussuttavat suklaata ja irtokarkkeja tai "kuolaavat" kun näkevät leivoksia ja kakkuja? Aivan, en minäkään.
Äitini on yli 80v ja syö päivittäin pullaa ja kakkua. Diabeteshoitajan luvalla ja kehotuksesta, sydänsairas ihminen. No kaipa sitä tuossa iässä jo saa elää ja syödä miten haluaa.
Jos hänellä on diabetes-lääkitys niin silloinhan voi syödä vapaasti mitä haluaa.
Totanoin, olen ikäruuna: ne vanhan miehen "taudit" on alkaneet iskeä: viimeksi vti :( Tuumin, et mistähän sekin oikein tuli? Ostin karkkipussin ja mässytin siitä yli puolet; ennenkuin tajusin.
Jos rakossa on pahoja bakteereita, niin sokerihan on niille kun bensaa liekkeihin. Niinpä sitten kaikki sokru pois, vähäksi aikaa. ..... Voi jestas kun alkoi taas tekemään mieli jotain sokeripitoista!
Isä ja äiti söi suklaata, oikein himoissaan ja heti aamusta. Sitten heille tuli se, et ,ei, enää suklaata, ei maistu.
Ihmettelin tuota: voisko kyseessä olla sama kuin mulla eli kehossa bakteereita ja ne oikein riemastuu siitä, kun saa sitä "polttoainetta". Siitä vaan tulee huonompi olo.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen alkanut korvata niitä hedelmillä ja mansikoilla (vai olikos se mansikkakin itse asiassa hedelmä?). Erityisesti rypäleet ja persikat on hyviä makeanhimoon, samoin mango ja vesimeloni. Kohtuus näissäkin.
Hedelmiä ei voi sokeria ajatellen syödä liikaa eli kohtuutta ei tarvitse niiden suhteen pohtia. :) toki esim rypäleissä paljon kemikaaleja, siinä mielessä hyvä rajoittaa
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus😂😂😂😂😂😂 minkä helvetin takia HEDELMIEN syömisessä pitäisi olla jokin kohtuus😂😂😂 paitsi ehkä hammaskiilteen takia korkeintaan. Äläkä sano että fruktoosin takia. Ihan asiantuntijat ovat sanoneet, ettei liiallisen hedelmäsokerin pelossa tarvitse rajoittaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus😂😂😂😂😂😂 minkä helvetin takia HEDELMIEN syömisessä pitäisi olla jokin kohtuus😂😂😂 paitsi ehkä hammaskiilteen takia korkeintaan. Äläkä sano että fruktoosin takia. Ihan asiantuntijat ovat sanoneet, ettei liiallisen hedelmäsokerin pelossa tarvitse rajoittaa yhtään mitään.
Suuhygienisti sanoi minulle, että hedelmiä ei saisi syödä joka päivä juuri sen takia, että ne aiheuttavat hampaille vaurioita.
Suuri osa hammaslääkäreistä ei syö hedelmiä. Hedelmien vahingollisuus kyllä tiedetään laajasti.
Väheni siinä alle nelikymppisenäja nykyään ei mene sokerijuttuja oikeastaan ollenkaan. Se vain hiipui jostain syystä, ei enää tehnyt mieli. Ennen ostin suklaata harva se viikko, nyt en edes muista milloin viimeksi.
Sen olen huomannut ettei ympärillä ole vähentynyt limsat ym vaan ne on korvattu makeutusaineita sisältävillä juomilla. Joten nyt jos joku vieraisilla tarjoaa mehua niin en voi sitä juoda noiden aineiden takia, eli vettä vain minulle kiitos. Kahvin lopetin pari vuotta sitten enkä käytä mitään kofeiinia sisältävää. Ennen join mehun jos tarjottiin mutta en ostanut itse. Nykyään en juo siis enää ollenkaan🤷
Olen aina ollut perso makealle. Herkkuja on mennyt ja siinä samalla ylipainoa kertynyt. Myös kehonkoostumus on pehmeä, jopa nyt näin normaalipainoisena. Halusin kuitenkin terveämpää elämää ja tulevaisuutta itselleni. Tapahtui elämänmuutos, jossa jokapäiväinen herkuttelu sai jäädä ja tilalle marjoja, hedelmiä, kasviksia. Myös liikunta tuli mukaan kuvioihin kävelyn muodossa ja kuntosaliharjoituksina. Painoa pudonnyt nyt ja kehonkoostumuskin muuttunut. On otettu askeleita parempaan suuntaan. Tätä vain tarvii jatkaa, ehkä koko elämä.
Join limsan toissapäivänä. Se eka makea tälle vuodelle.
En syö ollenkaan karkkia, suklaata enkä juo limsaa. Sipsejä syön ehkä kerran viikossa pienen määrän, leivonnaisia enemmän mutta teen ne itse. Jos makean himo yllättää syön kuivattuja hedelmiä. Ja olen aiemmin elämässäni syönyt karkkia ja suklaata isojakin määriä, enää ne eivät maistu.
Karkkia en osta koskaan, töissä otan joskus yhden jos joku tarjoaa. Kahvileipä on yksi kaurakeksi kerran päivässä jos sitäkään. Joskus kyläillessä voin ottaa pienen pullan tai juhlissa vähän kakkua.
En kyllä syö suolaisiakaan herkkuja juurikaan. Pizzaa ehkä kolme kertaa vuodessa. Sipsejä olen viimeksi syönyt 30 vuotta sitten. Hampurilaisen pari vuotta sitten reissussa kun muuta ei ollut auki.
BMI 34 eli ylipainoa 20 kiloa.
Pari viikkoa vie, jos haluaa kokonaan vieroittautua suklaasta esimerkiksi.
Hedelmiä voi syyä jokapäivä, kunhan ei mussuta vähän väliä.
Ja xylitol-tabletit hyvä ottaa käyttöön muutenki.
"Vai tunnetteko ketään 60+ ikäisiä ihmisiä, jotka mussuttavat suklaata ja irtokarkkeja tai "kuolaavat" kun näkevät leivoksia ja kakkuja? Aivan, en minäkään."
Isoisäni söi joka ikinen päivä kuolemaansa asti pullaa, kakkua tai jäätelöä. Hän pysyi herkkujen syömisestä huolimatta hoikkana ja eli 102-vuotiaaksi.
Miksi muka liikkuminen vähenisi +60-ikäisillä? Monestihan he ovat jo eläkkeellä ja silloinhan on aikaa liikkua? Ja niin moni liikkuukin eläkkeellä enemmän kuin nuorena tai työikäisenä.