Millainen on talouden tilanne yhden hengen taloudessa?
Riittävätkö tulot menoihin sinkku? Vai joudutko tekemään valintoja tai jättää ostamatta?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Olen tk-eläkkeellä. Saan vain takuueläkkeen. Eläkkeensaajan asumistuen avulla pärjään. Joudun toki silti miettimään mitä ostan ja mitä jätän ostamatta. Yhteen muuttaminen miesystävän kanssa poistaisi kokonaan asumistukeni, koska miehellä on omistusasunto. Myös eläkkeeni pienenisi eli olisin täysin miehen tulojen varassa, ei houkuttele. En pystyisi maksamaan edes osuuttani asumiskuluista.
Kuinka kauheat asumiskulut sillä miehellä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tk-eläkkeellä. Saan vain takuueläkkeen. Eläkkeensaajan asumistuen avulla pärjään. Joudun toki silti miettimään mitä ostan ja mitä jätän ostamatta. Yhteen muuttaminen miesystävän kanssa poistaisi kokonaan asumistukeni, koska miehellä on omistusasunto. Myös eläkkeeni pienenisi eli olisin täysin miehen tulojen varassa, ei houkuttele. En pystyisi maksamaan edes osuuttani asumiskuluista.
Kuinka kauheat asumiskulut sillä miehellä oikein on?
Vastike on jotain 450 euroa + nyt on ollut ylimääräisiä vastikkeita, useita satasia putkirikon takia. Saisin eläkettä noin 700 Kelasta ja 230 Kevasta.
Ihan hyvin, olen työssäkäyvä lapseton sinkkunainen, omistusasunto on edullinen ja en tuhlaa rahaa joutaviin asioihin kuten päihteisiin ja hupiostoksiin. Ravintolassa syömässä käyn satunnaisesti ystävien kanssa, ehkä kerran kuussa.
Ruokakaupassa saa nykyään valikoida vähän, mitä ostaa, mutta en ole koskaan käynyt nälkäisenä nukkumaan. Laitan itse terveellistä kotiruokaa, joten voin ostaa hyviä ruoka-aineita. Kiinnostaviin harrastuksiin ja matkailuun käytän ylimääräiset rahani. Olen tyytyväinen tilanteeseen, vaikka niukempaa nyt onkin kuin jokusia vuosia sitten.