Kysymys leskeneläkkeestä
Ei, tämä ei ole ratkaiseva asia, mutta yksi mietinnässä oleva tekijä kuitenkin.
Olen itse 49 ja puolisoni 47. Ymmärränkö oikein että meillä on vielä kolme vuotta aikaa päättää menemmekö naimisiin vai emme, nyt siis ihan leskeneläkkeen kannalta. Eli minä voin olla yli 50 siinä kohtaa?
Kommentit (39)
Ilmeisesti samat ehdot myös työeläkeyhtiöiden leskeneläkkeissä. Pitääpä kosia miestä mitä pikimmiten. Kiitos osallistuneille.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkkeet pois vaan.
kun elättäjä kuolee, se kuolee, eikä elätä.
ei kuollut elätä.
etsi uus elättäjä tai mene töihin.
Niin siis elätän siinä missä mieskin, itse asiassa vähän enemmänkin, mutta tyhmä kai sitä olisi jos ei hyödyntäisi kaikkia etuuksia. Yhdessä on kuitenkin oltu jo parisenkymmentä vuotta. Aika tehdä siitä virallista.
Ja toki toivon että kumpikaan meistä ei jää yksin niinkin nuorena kuin alle 65-vuotiaana. Mutta koskaan ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan.
Ja pakko vielä kommentoida että jostain syystä mulle tuo suurta tyydytystä kuinka joku haluaa alapeukuttaa kaikki mun kommentit. Olipa hyvä että tein tämän aloituksen, sain kivaa piristystä juhannuspäivään :)
Vierailija kirjoitti:
Ja toki toivon että kumpikaan meistä ei jää yksin niinkin nuorena kuin alle 65-vuotiaana. Mutta koskaan ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan.
Työeläkeyhtiön maksamaa leskeneläkettä voi saada vielä sen jälkeenkin, kun on täyttänyt 65 vuotta. Anoppini rupesi saamaan leskeneläkettä 91-vuotiaana.
120 euroa ylimääräustö rahaa kuukausittain on minusta sekin merkittävä summa. Onko niin, että jos itsellä on ollut duuremmat tulos kuin puolusolla, ei saa leskeneläkettä lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkeyhtiön maksamaa leskeneläkettä voi saada vielä sen jälkeenkin, kun on täyttänyt 65 vuotta. Anoppini rupesi saamaan leskeneläkettä 91-vuotiaana.
Ai vielä nykyäänkin? Jotenkin ymmärsin että jos on syntynyt 1975 tai sen jälkeen niin ei sitäkään makseta kuin korkeintaan 65-vuotiaaksi. En kyllä kovin tarkkaan vielä tutustunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on oikeutettu lesken eläkkeeseen?
Voit saada leskeneläkettä vain, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät: Olit vähintään 50-vuotias, kun puolisosi kuoli. Olit alle 50-vuotias ja puolisosi alle 65-vuotias, kun menitte naimisiin tai rekisteröitte parisuhteenne. Olitte naimisissa vähintään 5 vuotta.
Niin tätä mä olen lukenut. Tarkoittaako tuo siis sitä että minunkin pitää olla alle 50?
Ilmeisesti. Jos siis puolisoni kuolisi ensin.
Kyllä! Tuossa ylläolevassa tekstissä on kaikki faktat oikein.
Vierailija kirjoitti:
120 euroa ylimääräustö rahaa kuukausittain on minusta sekin merkittävä summa. Onko niin, että jos itsellä on ollut duuremmat tulos kuin puolusolla, ei saa leskeneläkettä lainkaan?
Omat tulot ei vaikuta tuohon perusosaan. Jotain lisäosaa on myös tarjolla mutta ei tarvinnut olla kovin häävit tulot niin sitä ei saanut enää.
Leskeneläkkeeseen on tietyt ehdot, jotka tulee täyttää. Leskeneläkkeeseen voi olla oikeutettu, jos puolisot ovat olleet naimisissa tai rekisteröidyssä parisuhteessa ja avioliitto on solmittu tai parisuhde rekisteröity ennen kuin edunjättäjä täytti 65 vuotta. Lisäksi leskellä ja edunjättäjällä on pitänyt olla tai olla yhteisiä lapsia. Myös avopuoliso voi saada leskeneläkettä, jos tietyt ehdot täyttyvät.
Leskeneläkkeen ehdot lyhyesti:
Avoliitto:
Avoliitossa oleva voi saada leskeneläkettä, jos avoliitto on kestänyt vähintään 5 vuotta ja heillä on yhteinen alle 18-vuotias lapsi, joka on asunut heidän kanssaan samassa taloudessa.
Ikä:
Kelan maksamaa leskeneläkettä voi saada alle 65-vuotias, jonka puoliso on kuollut.
Työeläkelaitoksen myöntämä leskeneläke:
Leskeneläkkeen saaminen edellyttää, että puolisolle on kertynyt työeläkettä ja avioliitto on solmittu ennen kuin edunjättäjä täytti 65 vuotta, ja heillä on tai on ollut yhteinen lapsi.
Tulot:
Leskeneläkkeeseen vaikuttaa myös lesken omat tulot, ja eläkkeen määrä voi pienentyä tai jopa lakata, jos tulot ovat liian suuret.
Avioliitto tai rekisteröity parisuhde:
Puolisoiden on pitänyt olla avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa, ja avioliitto/rekisteröinti on tehty ennen kuin edunjättäjä täytti 65 vuotta.
Yhteiset lapset:
Leskellä ja edunjättäjällä on tai on ollut yhteisiä lapsia.
Lisäksi on huomioitava, että vuonna 1975 tai sen jälkeen syntyneillä on tiukemmat ehdot leskeneläkkeen saamiseen, ja eläke voi olla määräaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkeyhtiön maksamaa leskeneläkettä ei saa, jos oma eläke on yli 800 euroa / kk suurempi kuin kuolleen puolison eläke. Jos ero on tätä pienempi ja leskeneläkkeen muut ehdot täyttyvät, saa leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Kävinpä nyt tutustumassa tarkemmin ja olin kyllä yllättynyt kuinka mitätön se on, eikä siis ilmeisesti riipu mitenkään tuloista? 387 euroa kuuden kuukauden ajan ja sen jälkeen 120 euroa siihen asti että täyttää 65.
Puolison nettotulot on 4000 euroa ja mun omat 4500 kuussa. Mä olen jotenkin ymmärtänyt joidenkin puheista että leskeneläke olisi merkittäväkin tekijä siinä päätöksessä mennä naimisiin mutta varmaan olen ymmärtänyt väärin.
Kela maksaa vain puoli vuotta ja jatkaa maksamista sen jälkeen vain jos leskellä on todella mitättömät tulot.
Vainajan eläkeyhtiö jatkaa maksamista lesken kuolemaan asti. Ekat puoli vuotta saa puolet vainajan eläkkeestä. Sitten tulee jokin omituinen laskukaava. Minun ja puolison tulot olivat lähestulkoon samat - vuositulot erosivat max.100€. Saan leskeneläkettä 527€ brutto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vielä nykyäänkin? Jotenkin ymmärsin että jos on syntynyt 1975 tai sen jälkeen niin ei sitäkään makseta kuin korkeintaan 65-vuotiaaksi. En kyllä kovin tarkkaan vielä tutustunut.
Olet ymmärtänyt väärin. Tuossakaan ei ole 65 vuoden ikärajaa, mutta leskeneläkettä voi saada korkeintaan 10 vuotta. Jos puolisosi kuolee, kun olet 72-vuotias (ja muut leskeneläkkeen ehdot täyttyvät), saat työeläkeyhtiön leskeneläkettä 82-vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Jos oma eläkekarttuma on suurempi kuin edenjättäjällä, eläkettä ei tule maksettavaksi. Ainoa leskeneläke on tuolloin se Kelan maksama pieni raha puolelta vuodelta, sekin vain jos leski on alle 65-vuotias.
Useasti törmää käsitykseen, kuinka naisleski saa tuhansia euroja leskeneläkettä. Ei todellakaan saa. Anopille maksettiin pari tonnia kuukaudessa, mutta apella olikin tosi kova eläke. Ystäväni ei saanut eläkettä lainkaan tuon puolen vuoden jälkeen, koska tienasi miestään paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävinpä nyt tutustumassa tarkemmin ja olin kyllä yllättynyt kuinka mitätön se on, eikä siis ilmeisesti riipu mitenkään tuloista? 387 euroa kuuden kuukauden ajan ja sen jälkeen 120 euroa siihen asti että täyttää 65.
Puolison nettotulot on 4000 euroa ja mun omat 4500 kuussa. Mä olen jotenkin ymmärtänyt joidenkin puheista että leskeneläke olisi merkittäväkin tekijä siinä päätöksessä mennä naimisiin mutta varmaan olen ymmärtänyt väärin.
Kela maksaa vain puoli vuotta ja jatkaa maksamista sen jälkeen vain jos leskellä on todella mitättömät tulot.
Vainajan eläkeyhtiö jatkaa maksamista lesken kuolemaan asti. Ekat puoli vuotta saa puolet vainajan eläkkeestä. Sitten tulee jokin omituinen laskukaava. Minun ja puolison tulot olivat lähestulkoon samat - vuositulot erosivat max.100€. Saan leskeneläkettä 527€ brutto.
Ok. Sinäkin olet ehkä syntynyt ennen v. 1975?
Oikeastaan mä jäin tässä miettimään sitä että sekä minä että avopuolisoni ollaan maksettu isoja eläkemaksuja kymmeniä vuosia. Meillä molemmilla tulee olemaan ihan hyvät eläkkeet sitten aikanaan, yli 4000 euroa molemmilla. Mutta jos sattuukin kuolemaan ennen sitä, se kertynyt eläke vain pufff häviää. Siksikin mä alan olla sitä mieltä että mennään naimisiin. Ainakin musta tuntuu hyvältä ajatus että jos minusta aika jättää ensin ja mun puoliso jää, ihan kaikki mun kerryttämät eläkkeet ei vain katoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin leskeksi 80-vuotiaana, mieheni oli kuollessaan 85-v. Miehen eläkevakuutusyhtiö lähetti kyselyn tuloistani. Tuli ilmoitus, että saan leskeneläkettä 0 euroa. Jo eläessään mieheni tiesi, etten leskeneläkettä tule saamaan, koska oma eläkkeeni oli suurempi kuin miehen. Jo olisin kuollut ensimmäisenä, olisi mieheni ilmeisesti saanut.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkeyhtiöiden sivuilla on laskureita, joilla voi laskea leskeneläkkeen määrän. Minulle oli yllätys, että myös parempaa eläkettä saava voi saada leskeneläkettä.
Löysinkin laskurin joltain sivulta. Ja totta, ei ole ikärajaa työeläkeyhtiön maksamassa leskeneläkkeessä.
Jos minä kuolen ensin, mieheni voisi saada sieltä noin 700 kuussa. Jos mieheni kuolee ensin, minä voisin saada 150.
Ehkä kerron faktat miehelle ja jätän hänen harkittavakseen haluaako hän eteeni vielä polvistua :)
Leskeneläkkeet pois vaan.
kun elättäjä kuolee, se kuolee, eikä elätä.
ei kuollut elätä.
etsi uus elättäjä tai mene töihin.