Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Hallitus nostaa terveyskeskusmaksuja entistä useamman - eläkeläiset ja työttömät kärsivät eniten

Vierailija
20.06.2025 |

Hallitus aikoo sitoa terveyskeskusmaksut vuosittain päivittyvään hyvinvointialueindeksiin, mikä johtaisi siihen, että maksut nousevat todennäköisesti nopeammin kuin inflaatio. Tämä tarkoittaa vuosittaisia korotuksia, jotka osuvat erityisen kipeästi eläkeläisiin ja työttömiin, joiden tulot eivät nouse palkkojen tahdissa. Käytännössä tämä voi tarkoittaa vuosittain kasvavia summia, jotka entisestään vaikeuttavat jo valmiiksi heikossa asemassa olevien arkea. Esimerkiksi erikoissairaanhoidon poliklinikkamaksu on noussut kahdessa vuodessa lähes 25 euroa. Vantaalaiset haastatellut totesivat tilanteen mahdottomaksi: "Ei ole vanhuksilla varaa maksaa", sanoo yksi aivoinfarktista toipuva mies.

Tässä ei ole enää kyse "säästöistä" vaan tietoisesta politiikasta, jossa kaikkein hauraimmat puristetaan ulos terveydenhuollosta. Onko tämä oikeasti hyvinvointivaltiota vai silkkaa luokkayhteiskuntaa, jossa sairastaminen on rikkaiden etuoikeus? Kun 80-vuotias eläkeläinen miettii ostaako lääkkeet vai maksaa terveysmaksut, järjestelmä on epäonnistunut. Ei ole sattumaa, että sama hallitus leikkaa sosiaaliturvaa ja nyt hinnoittelee hoidon ulottumattomiin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi antaa kelarahat julkiselle terveydenhuollolle. Vaan mitä tekee Orpo?

Ne menee aseisiin Ukrainaan tai EU:n Moolokin kitaan.

Vierailija
22/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset päättäjät ovat nysveröitä Eu pöydissä. Mieluummin kurjistavat suomalaisten oloja kuin vaatisisivat enempi Suomen kansalle. 

Miksi suomalaiset sitten haluavat olla Eu.ssa? Ovatko tyhmiä aivopestyjä hölmöläiskansaa, Eu on nykyisin diktatuuri ja piti alkujaan olla kauppaliitto, on vähän muuttunut siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin saamme kiittää sysipas..a perskokkare hallitusta.

Tai sysipas koja suomalaisia jotka elävät vuodesta toiseen kädet toisten taskuilla.

Kokoajan useampi, kun hallitus on lisännyt köyhyyttä, kurjuutta ja työttömyyttä.

Ei se muiden homma ole aikuisia elättää, eikä se hallituksen syytä ole jos itse olet saamaton, laiska ja työtävieroksuva.

Ei kyllä sit ole muiden homma hoivata sua tai sun kakaroita polkupalkalla. 

Vierailija
24/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki kattaa terveysmenot, ei niitä itse tarvitse maksaa

Vierailija
25/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh. Antaa mennä vaan ulosottoon. Just tuli Meilahdesta 2000€ lasku kun viikon olin siellä. Arvatkaa kiinnostaako työttömänä maksulla tuommoisia summia. 

Vierailija
26/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin varakkaana suunta on mielestäni oikea

Ei se päämäärä, mutta matka?

Vierailija
27/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta hallituksen esitys yli 65 vuotiaiden yksityislääkärikäynneistä hyväksyttiin. Eli ainakin se nyt hyödyttää eläkeläisiä, pääsevät nopeammin lääkärille ja voivat itse valita sen lääkärin. Oliko kolme käyntiä terv.keskus hinnalla, en nyt muista yksityiskohtia. Uskoisin, että eläkeläiset tykkää tästä. Oppositio tietenkin vastusti kiivaasti, koska onhan se nyt väärin, että mummut ja papat pääsee tosta vaan lääkäriin ja saavat itse vielä valita. 

Vierailija
28/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh. Antaa mennä vaan ulosottoon. Just tuli Meilahdesta 2000€ lasku kun viikon olin siellä. Arvatkaa kiinnostaako työttömänä maksulla tuommoisia summia. 

Saat sen toimeentulotukena, ellei tukesi ole järjettömän suuri

Vierailija
29/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta hallituksen esitys yli 65 vuotiaiden yksityislääkärikäynneistä hyväksyttiin. Eli ainakin se nyt hyödyttää eläkeläisiä, pääsevät nopeammin lääkärille ja voivat itse valita sen lääkärin. Oliko kolme käyntiä terv.keskus hinnalla, en nyt muista yksityiskohtia. Uskoisin, että eläkeläiset tykkää tästä. Oppositio tietenkin vastusti kiivaasti, koska onhan se nyt väärin, että mummut ja papat pääsee tosta vaan lääkäriin ja saavat itse vielä valita. 

Musta tuo on epäreilua sairaana ja työttömänä työikäisenä. 

Vierailija
30/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus ei nosta yhtään mitään. Edelleen hyvinvointialue voi itsenäisestä päättää maksut, vain ylärajaa ei saa ylittää!

Edelleen säilyy myös maksujen yläraja, joten en ymmärrä tätä valitusta hallituksesta, kun syyllinen on SDP:n ajama soteuudistus, josta suunniteltiin sellainen hallintohimmeli, joka pärjää paremmin ilman potilaita kuin potilaiden ollessa systeemin vaivoina.

Hallinto on kevyempi kuin ennen ja kevyempi kuin kokoomuksen tekemässä mallissa.

Kun hallitus vie hyvinvointialueen rahat, ei ole vaihtoehtoja. Rahat menee pörriäisten kautta vetoparatiisiin eikä kansa saa hoitoa.

Orpopurra tuhoaa Suomen.

Sannan mallissa ei ole mietitty käytännön toteutusta ollenkaan, ja lisäksi maakuntien määrä lisääntyi 22:n siitä mitä se oli (kepulaisen) sipilän mallissa. Joten se siitä "keveydestä". 

Ainoa mikä vasurien mallissa on kevyttä on se, miten vähän vaivaa vasurit käytti tuon systeeminsä miettimiseen koska kaikenhan korjaa vasemmiston mallissa joku muu myöhemmin, kuten laskunmaksullekin käy. Vasurit tarjoaa systemaattisesti vain syytöksiä muille, jopa siitä minkä vasurit itse hajotti.

Ja ei, valtiolla ei sannan jäljiltä ole mitään rahaa alkujaankaan ja jos hyvinvointialueet ei edes yritä hoitaa talouttaan niin ei se valtion vika ole. Ehkä pitäisi lakkauttaa nää 22 aluetta ja palata alkuperäiseen ideaan jossa niitä on 5. 

Vierailija
31/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat sen toimeentulotukena, ellei tukesi ole järjettömän suuri

Sitä varmaan pitää hakea ja kaikki ei halua tuohon karuselliin. Se tuon nöyryyttävän byrokratian tarkoituskin on, oli jo aikoja sitten ennen kuin nuo siirrettiin kelaan ja vasurit kunnissa hoiti asiaa. 

Vierailija
32/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Vähätuloisena kannattaa väistellä tauteja ja sairauksia, niin sitten säästää terveysmenoissa

Vierailija
33/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sitten jatkossa hoidat itse itsesi, jos ei huvita hoidosta maksaa. Tuo 2000 euroa on murto-osa siitä mitä hoito oikeasti maksoi veronmaksajille.

Vierailija
34/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin saamme kiittää sysipas..a perskokkare hallitusta.

Tai sysipas koja suomalaisia jotka elävät vuodesta toiseen kädet toisten taskuilla.

Kokoajan useampi, kun hallitus on lisännyt köyhyyttä, kurjuutta ja työttömyyttä.

Ei se muiden homma ole aikuisia elättää, eikä se hallituksen syytä ole jos itse olet saamaton, laiska ja työtävieroksuva.

kuulehan vitu'n kokkarepelle. Suomessa ei saa kaikki potilaat ollenkaan hoitoa. Miksi kuvittelet olevasi immuuni sairastumiselle?

Vierailija
35/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuo on epäreilua sairaana ja työttömänä työikäisenä. 

Niin, onhan se kamalaa, että joku saa jotain etua. 

Vierailija
36/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cb467cf3-26b5-4599-a86d-1f5a39f6f…

Kansalaisilta on jäänyt täysin huomaamatta, että hallitus ryöstää sote:sta yli 1 miljardia joka vuosi. Ovat menneet muuttamaan kaikessa hiljaisuudessa rahoituslakia ja tarkastelutapaa.

Vierailija
37/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo korostaa suhtautuvansa valtion velkaantumiseen erittäin vakavasti. Juuri velkatavoitteen takia hallitus on tehnyt kuusi miljardia euroa sopeutuksia. Kun se ei riittänyt, päätettiin Orpon mukaan kolmen miljardin lisäsäästöistä.

Nyt kun me tehtiin kasvutoimia ja kun tilanne on vaikea, niin me vielä miljardilla sopeutettiin lisää. Minusta se näyttää sen, että me ollaan tosissaan, hän sanoo.

Jos velkasuhteen taittaminen vaatii, niin olemme valmiita tekemään lisää.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cb467cf3-26b5-4599-a86d-1f5a39f6f…

Orpo lupaa lisää leikkauksia. 

Vierailija
38/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos nostetaan käyntimaksuja mutta vastaavasti lasketaan vuosikattoa esim. 400 euroon? Jos lääkärissä käy kerran tai kaksi vuodessa voi siitä kerrasta maksaa enemmänkin, mutta niille joille käyntejä tulee paljon on kokonaiskustannus pienempi.

Vierailija
39/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin tehdä aloite, että maksut maksetaan ennen hoitoja, koska asenne on tämä.

Vierailija
40/40 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suht koht keskituloinen ja työssäkäyvänä pääsen työterveyteen, joten tämän hetkisessä elämäntilanteessa tämä ei aiheuta ongelmia. MUTTA MINUSTA ON AIVAN SAIRASTA, ETTÄ ENSIN SUOMALAISET MAKSAVAT VEROJA ITSENSÄ KIPEIKSI, JA SEN _LISÄKSI_ VIELÄ KORKEITA KÄYNTIMAKSUJA.

Josko nyt otettaisiin mallia tämän terveydenhuollon hoitamiseen jostakin sellaisesta Euroopan maasta, jossa homma toimii ja sujuu! Täällä näköjään osataan vain lisätä maksuja ja veroja, kurjistaa kurjistaa kurjistaa loputtomiin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi