Mitä tekemistä keksiä lomalla 6-vuotiaalle pojalle?
Naapurustossa ei asu lapsia ja kaikki kaverit on jossain muualla, matkoilla tai pitkää päivää päikyssä. Eli ei mitään seuraa lapselle muu kuin minä. Lapsi on 2 kk kesälomalla, koska itsekin olen. Ja kiipeilee jo seinille. Olen joka päivälle keksinyt jotain ohjelmaa, ollaan oltu uimarannoilla ja leikkipuistoissa ja muutamissa maksullisissa paikoissa (esim. huvipuisto), mutta en mitenkään pysty, jaksa enkä ehdi aikaisesta aamusta iltaan olla lapsen kanssa erilaisissa tekemisissä. Ruokaa on välillä laitettava, pyykit pestävä ja olisihan se kiva välillä hetki voida itsekin levähtää, kuitenkin pitkä työputki takana. Lapsi hakee minulta tauotonta huomiota, ensin hyvällä mutta lopulta sitten pahalla jos vaikka en ruoanlaitolta ehdi siinä leikkimään. Teemme siis yhdessä joka päivä kaikenlaista mukavaa, mutta lapsen mielestä sitä pitäisi olla joka sekunti, muuten hän turhautuu ja alkaa sellainen päätön säntäily ja mekastus, joka jonkun lapsen mielestä on kai kivaa riehumista mutta aikuisille hirveää.
Lapsi on päiväkodissa selvästi tottunut siihen, että joku aikuinen ohjelmoi toimintaa tauotta koko ajan ja koko ajan tapahtuu paljon muiden järjestämää ja aikuinen tai aikuiset tekee siinä yhdessä mukana koko ajan. Ja nyt kotona sitä ei ole, äiti haluaa välillä juoda päiväkahvit ja lukea lehteä ja se on lapselle kauhistus.
Miten te muut selviätte näistä kesälomista?
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoan lapsen ongelma. Olet selvästikin totuttanut hänet siihen että olet aina hänen käytettävissään, ja häneltä on hämärtynyt aikuisten ja lasten ero. Eikö hän lue tai katsele lastenkirjoja, piirrä, kokoa palapelejä tai leiki yhtään yksin? On kohtuutonta vaatia että aikuinen on koko ajan samalla tasolla.
En ole opettanut että olen aina käytettävissä. Hänhän on normaalisti päivät päikyssä ja minä töissä. Tietenkin pitkän päikkypäivän jälkeen olen ollutkin paljon lapsen käytettävissä ennen hänen nukkumaanmenoa. Nyt lomalla vain erilaista sitten. Hän tykkää kyllä katsella kirjoja, piirtää, leikkiä ym, mutta ei mitään yksin. Vain jos joku tekee mukana. Ei riitä edes jos samassa huoneessa olisi vaan pitää leikkiä kunnolla mukana. Päikkyaikoinahan ei koskaan tarvitse tehdä mitään yksin. Nyt kun pitäisi niin ei kai osaakaan. Ap
"Hänhän on normaalisti päivät päikyssä" - Sun lapsi kaipaa sun seuraa, älä syyllistä häntä siitä. Lapsellekin on kova paikka etääntyä vanhemmistaan ja tuntea olevansa "tiellä". Surullista myös, ettei kontakteja ole ikäisiinsä kavereihin ja sinä olet ainoa ihminen hänen vapaa-ajallaan. Tee aikuisena tälle jotakin: järjestä lapselle kavereita kotiin.
Meillä kaksi nepsytyttöä, 3- ja 6 -vuotiaat. Eivät vaadi ohjelmatoimistoa, mutta keksivät kyllä vähän turhankin paljon itse tekemistä, lähinnä ulkona juoksennellen. Kuusivuotias juoksentelee välillä yksinkin, kun pienempi väsähtää aiemmin.
Aika paljon vaativat vahtimista, eli siivoaminen ja ruuanlaitto täälläkin haasteellista, kun eihän nämä sankarit pitkään sisällä viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pia Penttala , erikoistason psyko- ja perheterapeutti, sekä Suomen Supernanny, sanoi eräässä podcast-haastattelussa, että yksi tärkeimpiä asioita on opettaa lapsi sietämään tylsyyttäkin. Ja, kun lapsi sanoo, että " ei oooo mitääään tekemistäää" niin siihen hän sanoo " istu maton reunalle ja pitele reunoista kiinni".
Entä kun lapsi tämän jälkeen alkaa kiukkuisena huutamaan? Ja jatkaa huutoa lähes loputtomiin? Mikä on neuvo siihen?
Vanhempi ottaa vastaan lapsen pettymyksen ja auttaa pettymyksen tunteiden käsittelyssä. Sanoo, esim. että saat huutaa ja olla kiukkuinen, mutta silti sinä olet se, joka nyt keksii itse tekemisen. Ja vaikka on vihainen, muita ei saa esim. satuttaa. Ja lapsi kannattaa myös siirtää pois siitä paikasta, jossa tilanne eskaloituu.
Näin teenkin, ja tässä kotonaoloaika sitten meneekin. Hankala siinä on ruokaa samalla sitten tehdä. Yritän, mutta se vie aika paljon voimia, on meillä kyllä ruoka aina lopulta pöytään saatu, usein tuon huudon ja huudon selvittämisen kanssa. Ap
Ota ruuanlaittoon mukaan. Tai anna touhuta samassa huoneessa, vaikka piirtäen tms.
Ja sit mulle perhetyöntekijä sanoi aikoinaan, et dvd tai pikkukakkonen on paras lastenvahti. Jos se vie huomion lapsella tunniksi pois. Ei ole paha juttu.
Pyykit hoituu, kun ipana nukkuu. Kävin pyykkituvalla lasten nukkuessa aina ilta 8 tai 9. Vanhemmiten jo päivällä. Konehan ne pesee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pia Penttala , erikoistason psyko- ja perheterapeutti, sekä Suomen Supernanny, sanoi eräässä podcast-haastattelussa, että yksi tärkeimpiä asioita on opettaa lapsi sietämään tylsyyttäkin. Ja, kun lapsi sanoo, että " ei oooo mitääään tekemistäää" niin siihen hän sanoo " istu maton reunalle ja pitele reunoista kiinni".
Entä kun lapsi tämän jälkeen alkaa kiukkuisena huutamaan? Ja jatkaa huutoa lähes loputtomiin? Mikä on neuvo siihen?
Vanhempi ottaa vastaan lapsen pettymyksen ja auttaa pettymyksen tunteiden käsittelyssä. Sanoo, esim. että saat huutaa ja olla kiukkuinen, mutta silti sinä olet se, joka nyt keksii itse tekemisen. Ja vaikka on vihainen, muita ei saa esim. satuttaa. Ja lapsi kannattaa myös siirtää pois siitä paikasta, jossa tilanne eskaloit
Miten homma normaalisti arkena sujuu? Luulisi, että sama juttu on muinakin päivinä.
Ota mukaan kotitöihin, kyllä tuon ikäinen osaa helppoja pikku askareita tehdä, kun neuvot mitä tehdään ja miten.
Vierailija kirjoitti:
Ota ruuanlaittoon mukaan. Tai anna touhuta samassa huoneessa, vaikka piirtäen tms.
Ja sit mulle perhetyöntekijä sanoi aikoinaan, et dvd tai pikkukakkonen on paras lastenvahti. Jos se vie huomion lapsella tunniksi pois. Ei ole paha juttu.
Pyykit hoituu, kun ipana nukkuu. Kävin pyykkituvalla lasten nukkuessa aina ilta 8 tai 9. Vanhemmiten jo päivällä. Konehan ne pesee.
Taidat olla jo vähän iäkkäämpi. Nykyään ei saa jättää 6-vuotiasta yksin kotiin nukkumaan ja häipyä kotoa pois jonnekin pyykkituvalle.
Viihtyykö legopaketin kanssa yksin? Tai värityskuvien?
Jos tykkää legoista, niin lahjo se. Saat legopaketin, jos teet sen yksin. Saat värityskirjan, jos teet sen yksin. Saat ajatusta istutettua! Varmaan hänellä on jotain mitä tykkää tehdä?
Ajattelen, jos tämä on jokin dynamiikkajuttu, niin se että saa käännettyä virtaa oikeaan suuntaan aina hyvä juttu. Itse ajattelen jotenkin näin. Osa taas ajattelee, että pitää selkeät rajat ja periaatteet, ja tavallaan niin onkin, mutta jo olemassa olevaa toimintatapaa (=tarvitsen aina äidin seuraksi) on vaikea muuttaa kerrasta tai käskystä.
Päikystä osaavat varmaan kertoa onko lapsi poikkeuksellisen paljon muista riippuvainen, vai onko tämä enemmän sinun kanssasi tällaista. Meidän 7-v on jotenkin aika riippuvainen huomiostani, jos olemme kahdestaan kotona. Muuten osaa puuhata itsekseen, mutta jostain syystä se on silloin vaikeampaa. Ei ole kuitenkaan noin hankalaa kuin teillä. Mutta jos teitä on kaksi perheessä, dynamiikka on erilainen.
Meillä lapset ovat jostain syystä aika hyvin antaneet ruoanlaitto ja siivousrauhaa minulle. Konservatiivisia kakaroita ilmeisesti. Saattapa olla että joskus on tullut siivottua ihan siitä ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on pienemmät lapset mutta olen sanonut juovani nyt kahvin ja ettei saa häiritä. Molemmat esimerkiksi saattavat rauhassa lukea hetken. Mieluiten kyllä ovat siellä missä minäkin ja silloin otan mukaan askareihin. Välillä kyllä ovat enemmän haitaksi kuin hyödyksi mutta tänään esikoinen (kohta 4v) esimerkiksi viikkasi vaatteita kanssani, kun ei halunnut olla yksin.
Sinun lapset saattaa olla erilaisia kuin aapeen lapsi. Erilainen temperametti.
Ihan sama mikä temperamentti mutta ei lapselle anneta mahdollisuutta valita, että tekeekö äiti kotitöitä vai leikkiikö. Jos ei halua leikkiä/lukea/piirtää yksin niin sitten saa osallistua kotitöihin äidin kanssa. Muita vaihtoehtoja ei ole. Ja jos lapsi valitsee sen kotitöiden teon, niin sitten hyväksytään se, että välillä se ei mene yhtä helposti kuin yksin. Monesti ne tylsyyttä valittavat lapset keksivät heti tekemistä, kun käskee siivoamaan.
Mitä ohjemaa lapsen isä on järkännyt ap?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, tätä ei nykyään lapsille opeteta ja lähes jokainen lapsi on nykyään nepsy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla jo vähän iäkkäämpi. Nykyään ei saa jättää 6-vuotiasta yksin kotiin nukkumaan ja häipyä kotoa pois jonnekin pyykkituvalle.
Tuon ikäinen on jo aloittamassa syksyllä esikoulussa, joskus jopa ensimmäiselle luokalle menossa. Kyllä pitää opettaa itsenäistä toimintaa ja juuri tuollaisella lyhyillä ajoilla aloittaa yksin olo.
Varmasti myös yksinäinen, vaikka kaverit ois kesällä hoidossa, niin kysy oisko mahdollisuus nähdä heitä.
Jotain rauhallista askartelua suosittelisin. Helmien pujottelua, jotain leikkaa/liimaa hommaa, värityskirjasta yksi sivu väritetty kokonaan mahdollisimman hyvin ->palkinnoksi luet lapsen toivoman sadun.
Hankkikaa palapeli, joka on haastava, mutta ei liian vaikea. Lapsi valitsee mieleisensä, niin sitten mieluummin tekee myös. Legoista ja dubloista voi tehdä monenlaista.
Anna vihko, jossa on malliesimerkit aakkosista. Siitä vaan kopioimaan aakkosia ja opettelemaan ne.
Mun 5-vuotias osasi jo kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna huutaa, lapsi ei mene siitä rikki. Kun tätä taktiikkaa toteuttaa aikansa, että huudolla ei saa huomiota (niinkuin teillä saa, koska tämä kysymys sen paljastaa) niin lapsi oppii rauhoittumaan ilman huutoa.
Saako hän tarpeeksi haastavia tehtäviä/tekemistä?
Dublot on taaperoikäisille.
Mitä lapsi tekee isän kanssa yleensä ap?
Anna sille imuri ja mene itse tekemään ruokaa.
Sinun lapset saattaa olla erilaisia kuin aapeen lapsi. Erilainen temperametti.