Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri valittaa - kuka on oikeassa?

Vierailija
12.06.2025 |

Antakaapas kuulua mielipiteitä (tai faktaa, jos jollain on sellaista tarjota), kuka on oikeassa ja mitä pitää tehdä seuraavassa tilanteessa:

7 kerrostalon muodostama pihapiiri, talojen muodostamalla sisäpihalle on yhteinen leikkipiha ja jokaisella talolla nurmialueet, osa näistä yhtenäisiä, osaa halkoo kulkuväylät. Kaikissa taloissa asuu samanikäisiä, kouluikäisiä lapsia, jotka leikkivät yhdessä pihalla. Yhdessä talossa asuu ylemmässä kerroksessa mummo, joka valittaa lapsille ja komentaa näitä pois hänen talonsa kohdalta nurmialueelta, koska ilmeisesti lapset häiritsevät. Lapset tekevät nurmella kärrynpyöriä ja ovat kaikinpuolin ihan nätisti (eivät ole mitään kiljujia). Tuo kohta nurmialueista on sellainen, missä on tasaista eikä siinä käy 7 talon koirat asioillaan.

Mitä tässä olen muiden vanhempien kanssa jutellut joskus asiasta, niin aika samaa mieltä ovat kaikki - lapset saavat leikkiä omassa pihassaan ihan vapaasti, kunhan eivät ole ihan toisten ikkunoiden alla, eivätkä tässä tapauksessa ole. Eikä kyseessä ole mikään monen tunnin huutokonsertti yhdessä osassa pihaa, kun lapset käyvät välillä keinumassa, välillä toisessa päässä pihaa jne. Mummon talossa asuu yksi lapsista, jota siis myös aktiivisesti komennetaan pois oman talonsa kohdalta leikkimästä. Joskus mummo on huutanut, että vain leikkipiha-alue on lapsille tarkoitettu, ei nurmialueet. Mummon sopii itse mennä tekemään hiekalle kärrynpyöriä.

Mikä on palstalaisten tuomio? Käynkö itse huutamassa mummolle, että lopettaa lasten pelottelun ja jokainen saa käyttää yhteistä pihaa haluamallaan tavalla vai pitääkö ainakin omalle lapselle sanoa, ettei saa mennä enää pihalla tiettyihin paikkoihin?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin lapsena ettei nurmialueella leikitä, talkkari tuli huutamaan. Kärrynpyörät jne tehtiin asfaltilla tai leikki alueen hietikolla 

Meidät 70-luvun  lapset onkin kasvatettu ihan päin persettä. Jos joku aikuinen komensi, me toteltiin. Eikä menty menty äidille kantelemaan, päin naamaahan äiti olisi nauranut mitä sä mulle siitä kerrot.

Vierailija
82/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat leikkiä myös jonkun ikkunan alla sen puoleen. 

no ei saa, esim. akakerran asukkaalla on  ns kotirauhan piiriin kuuluva alue, muutamia metrejä  ikkunalaudoista pois. ei kurkkimista sisään,roikkumista ikkkunalaudoista, ikkunoiden sotkemista sormin ja nojailua seinään. ikkunasta on oltava pois muutamia meterejä. sen voisitte opettaa lapsille.  onhan noita ollut pikku naamoja katsoo suoraan toisen kotiin, se loukkaa rauhaa. leikkitilaa on osoitettava kauempaa. ja niin ei asiaa tulla ykköskerroksen asukkaan terassille,

Ei pidä paikkaansa. Julkinen nurmikko on julkista. Ensimmäisen kerroksen asukas ei omista nurmikkoa talon edessä.  Lasten leikki on täysin normaalia elämää kuten vaikka lintujen laulu tai ohi ajavat autot. 

Täällä ainakin on yhdessä taloyhtiössä alimman kerroksen asunnoilla oma nurmikkoalue, asunnoista on sinne jopa erillinen ovi. Taloyhtiö on jopa laittanut matalan aidan sen reunoille rajaamaan sen erilleen viereisistä kulkuväylistä. Ylemmillä kerroksilla on parveke  samalla kohtaa. Sinällään ei asukas sitä nurmikkoa omista, se on taloyhtiön omaisuutta, mutta järjestyssäännöissä yleensä voidaan sanoa, että se kuluu asunnon käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt mene huutamaan - mummolle - yhtään mitään.

Mun mielestä se, että sinä käytät tekstissäsi sanaa mummo, kertoo, ettet ole täysi-ikäinen henkilö ja koko stoori lienee keksitty.

Mutta jos olisi totuudellinen, voisitte yrittää olla sovinnollisia ja etsiä kärrynpyörien tekemiseen jonkin muun kohdan piha-alueelta.

Se siitä!

Kyllä minä päälle 4-kymppisenä olen varmaankin täysi-ikäinen. Lapset puhuvat mummosta ja oikein kuvaava sanahan tuo on, vanhempi nais-ihminen. ap

Millä ihmeen oikeudella? Sinä omistat taloyhtiöstä vain osakekirjan, eikä sinulla ole päätösvaltaa taloyhtiön asioihin tai kieltää kyseisen henkilön toimintaa. Sitä varten taloyhtiön yhtiökokuksessa on valittu hallitus ja isännöitsijä, jotka päättävät näistä asioista ja  tarvittaessa kutsuvat yhtiökokouksen koolle. 

Juuri sinun kaltaiswt, jotka ovat kaikissa asioissa päällepäsmärinä, riitauttavat naapureiden välit ja luovat epäsopua taloyhtiöön ja aiheuttavat paljon pahaa mieltä. Niin kuin jo tuo nimittely kertoo jo kaiken sinista. 

Jos sinulla on ongelma, ota yhteyttä isännöitsijään tai hallituksen puheenjohtajaan ja lue taloyhtiön säännöt sieltä ilmoitustaululta. Ja jätä muut asukkaat rauhaan. 

Vierailija
84/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä sepustus.

Vierailija
85/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitsemän nurmialuetta ja vielä erikseen leikkipiha. Mummo on oikeassa.  Miten bongasitte mummon jota pitää käydä ärsyttämässä?  Aina pitää olla se mummo jota syyttää kaikesta. Koska mummo. Kuka muuten hoitaa nurmialueet?

Huoltoyhtiö hoitaa nurmialueet. Jokaisen talon ympärillä on nurmea, joissain kohdissa leveämmin ja joissain kohdissa kapeammin. Toisille alueille kusettavat ihmiset koiria, toiset ovat vähemmän siinä käytössä. Jotkut ovat tasaisempia, jotkut mäessä. 

Eniten itseä ihmetyttää se, että jos lapset siirtyvät 50 cm pois päin tältä nurmelta, he ovat leikkialueella ja siinä ei yhtään ärsytä lasten olemassaolo. Varmasti heistä myös lähtee ihan erilainen ääni siinä puolen metrin päässä? Mikä siinä nurmikolla olemisessa on niin kamalaa sitten, se ei ole selvinnyt. Edelleenkään siinä ei tehdä tuhoa, vaan temppuillaan tai tehdään jotain tanssiesityksiä. ap

Vierailija
86/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt mene huutamaan - mummolle - yhtään mitään.

Mun mielestä se, että sinä käytät tekstissäsi sanaa mummo, kertoo, ettet ole täysi-ikäinen henkilö ja koko stoori lienee keksitty.

Mutta jos olisi totuudellinen, voisitte yrittää olla sovinnollisia ja etsiä kärrynpyörien tekemiseen jonkin muun kohdan piha-alueelta.

Se siitä!

Kyllä minä päälle 4-kymppisenä olen varmaankin täysi-ikäinen. Lapset puhuvat mummosta ja oikein kuvaava sanahan tuo on, vanhempi nais-ihminen. ap

Millä ihmeen oikeudella? Sinä omistat taloyhtiöstä vain osakekirjan, eikä sinulla ole päätösvaltaa taloyhtiön asioihin tai kieltää kyseisen henkilön toimintaa. Sitä varten taloyhtiön yhtiökokuksessa on valittu hallitus ja isännöitsijä, jotka päättävät näistä asioista ja&nbs

Kummalle sä mesoat, mulle vai tuolle aloittajalla, joka kertoo nyt olevansa päälle 4-kymppinen?

Vierailija
87/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei muuten usko koskaan omista lapsistaan, että nämä häiritsevät ja metelöivät. Näkee vain viattomina enkeleinä. Todennäköisesti mummo on oikeassa.

Ja luultavasti se lasten meteli korviahuumaavaa.

Vierailija
88/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsille ja lapsiperheille pitäisi aina ja kaiken olla sallittua?

Ei pidä, mutta lapsille pihalla leikkiminen on sallittua.

Muistan ysäriltä omasta lapsuudestani että rivitaloyhtiössä oli yksi tuollainen sekopää joka kitisi että keskellä pihaa olevaa nurmialuetta ei saa käyttää leikkeihin koska se kuluu. :D Silloin tuollaiselle hörhölle vain naurettiin, onneksi.

Entä pihalle sammuminen? Mä sammuin kalsarit jalassa nurmelle ja joku äiti tuli huutamaan, että hänen lapset pelkää. 

Vierailija
89/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisaus on sitä ettei ala väittelemään jälkeenjäänen kanssa. Nurmialueita varmasti riittää muuallakin.

Mitä? Ei kai se ole viisasta toimia "jälkeenjääneen" haluamalla tavalla

Vierailija
90/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin lapsena ettei nurmialueella leikitä, talkkari tuli huutamaan. Kärrynpyörät jne tehtiin asfaltilla tai leikki alueen hietikolla 

Meidät 70-luvun  lapset onkin kasvatettu ihan päin persettä. Jos joku aikuinen komensi, me toteltiin. Eikä menty menty äidille kantelemaan, päin naamaahan äiti olisi nauranut mitä sä mulle siitä kerrot.

Monessa taloyhtiössä leikit nurmialueilla on taloyhtiö kieltänyt yhtiökokouksessa, koska niiden uusinen on kallista puuhaa, eikä asukkaat mielellään maksa ylimääräisiä hoitovastikkeesta. Nykyään kaupungit vastaavat pitkälti lasten leikkipaikpista ja moni taloyhtiö on luopunut niistä vastuukysymysten vuoksi. Ja  kaupungin leikkipaikloja on rakennettu talojen läheisyyteen. 

Ja kuka ottaa vastuun ap. lasten leikeistä nurmialueilla, kun ne eivät ole siihen tarkoitettu, jos lapsi loulkaantuu tai vammautuu. Vakuutuksethan eivät vastaa, jos se ei ole tapahtunut leikkipaikalla. 

Vierailija
91/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ymmärtää tapahtumia ja käyttäytymistä vähän laajemmin, että voisi objektiivisesti arvioida.

mutta, kyllä mä komennan omiakin lapsia olemaan hiljempaa ja kiljumatta kerrostalon sisäpihalla, jossa äänet kaikuu ja kantautuu kauas. Lapset voi opettaa hillitsemään äänihuuliaan myös leikkien lomassa.

Vierailija
92/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kesä kamalaa aikaa, kun lapsetkin leikkivät nurmikolla

Vierailija
93/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piha-alueelle pitäisi löytyä järjestyssäännöt, etenkin jos se on useamman taloyhtiön yhteinen (eli todennäköisesti silloin oma yhtiönsä). Jos teiltä ei sellaisia löydy, niin kysy oman taloyhtiösi isännöitsijältä.

Mutta yleisesti ottaen en ole kuullut sellaisesta taloyhtiöstä jonka nurmialueilla ei saisi oleskella eli silloin asialliset leikit (ei revitä paakkuja nurmea jne) on ok.

Vierailija
94/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa taloyhtiössä leikit nurmialueilla on taloyhtiö kieltänyt yhtiökokouksessa, koska niiden uusinen on kallista puuhaa, eikä asukkaat mielellään maksa ylimääräisiä hoitovastikkeesta. Nykyään kaupungit vastaavat pitkälti lasten leikkipaikpista ja moni taloyhtiö on luopunut niistä vastuukysymysten vuoksi. Ja  kaupungin leikkipaikloja on rakennettu talojen läheisyyteen. 

Ja kuka ottaa vastuun ap. lasten leikeis

Jos lapseni loukkaantuu leikkiessään pihalla, vastuu on tietysti minun. Miksi se olisi taloyhtiön vastuulla? ap

Vierailija
95/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka ottaa vastuun ap. lasten leikeis

Mikä vakuutus ei korvaa?

Vierailija
96/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin pikaliimaa mummon lukkoon sillä aikaa kun hän on viemässä roskia ohuissa vaatteissa. Miehet voivat myös käydä yöllä kusemassa kaljoittelun päätteeksi mummon postiluukusta. Väh viisi miestä, niin eiköhän mene parketti vaihtoon 🤣👍

Nopea epoksi on parempi kuin pikaliima. Kannattaa tehdä kun tantta on lähtenyt kauppaan. Kuivuu vartissa kivikovaksi. 

Niin maksajaksi pääsee koko taloyhtiön osakkaat yhdessä, koska lukot kuuluu taloyhtiön vastuulle. Mitä iloa tästä on? 

Taloyhtiöllä on puskureita tuollaiseen asiaan monta kymmentä tonnia. Pääasia että se saatanan mumma kärsii 💪🏻

Huomaa, ettet ole koskaan omistanut mitään. 

Vierailija
97/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsille ja lapsiperheille pitäisi aina ja kaiken olla sallittua?

Ei pidä, mutta lapsille pihalla leikkiminen on sallittua.

Muistan ysäriltä omasta lapsuudestani että rivitaloyhtiössä oli yksi tuollainen sekopää joka kitisi että keskellä pihaa olevaa nurmialuetta ei saa käyttää leikkeihin koska se kuluu. :D Silloin tuollaiselle hörhölle vain naurettiin, onneksi.

Entä pihalle sammuminen? Mä sammuin kalsarit jalassa nurmelle ja joku äiti tuli huutamaan, että hänen lapset pelkää. 

Ja entä auringonotto? Onko kuitenkin niin, että keski-ikäiset perheenäidit määrittelee, kuka saa tehdä mitäkin?

Vierailija
98/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa taloyhtiössä leikit nurmialueilla on taloyhtiö kieltänyt yhtiökokouksessa, koska niiden uusinen on kallista puuhaa, eikä asukkaat mielellään maksa ylimääräisiä hoitovastikkeesta. Nykyään kaupungit vastaavat pitkälti lasten leikkipaikpista ja moni taloyhtiö on luopunut niistä vastuukysymysten vuoksi. Ja  kaupungin leikkipaikloja on rakennettu talojen läheisyyteen.&nbsp

Jos lapseni loukkaantuu leikkiessään pihalla, vastuu on tietysti minun. Miksi se olisi taloyhtiön vastuulla? ap

No, kaikille se ei ole itsestään selvyys. Ja helppo se on nyt sanoa, kun mitään ei ole sattunut.

Vierailija
99/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo laitokseen jos ei kestä muiden elämää

Kerropa viisas, miten se tapahtuu, kun vuodepotialitakaan ei saa laitoksiin?

Vierailija
100/111 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo laitokseen jos ei kestä muiden elämää

Kerropa viisas, miten se tapahtuu, kun vuodepotialitakaan ei saa laitoksiin?

Juu. Ja ketään ei kyllä laitokseen laiteta sen vuoksi, että huomauttaa jonkun toisen käytöksestä. Ihmisillä on sananvapaus kuitenkin ja oman tilansa puolustamisen oikeus.

Sovinnollisuudella tuohon ongelmaan löytyy varmaan ratkaisu.

Jos ongelma edes on todellinen eikä jokin sepitetty keissi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi