Onko mahdollista itse saada syöpä, kun nuoremmalla sisaruksella ollut ja äiti kuoli vanhana syöpään. Itse olen yli 70-vuotias.
Kommentit (22)
Elä saatana itserakas. Syöpä tulee jos tullakseen.
Aina on mahdollista saada syöpä. Erään syöpätutkijan mukaan ihmiskehossa syntyy pari syöpäsolua päivässä, mutta yleensä immuunipuolustus onnistuu kitkemään ne pois ennenkuin ehtivät kasvamaan kasvaimeksi.
Kyllä alttius on suurempi suvuttain. Tapauksessasi on jopa todennäköistä, että syöpä tulee. Jokainenhan meistä kuolee viimeistään syöpään.
Jos se on jokin tietty syöpä, niin tarkastele sen periintyvyyttä. Ei kuitenkaan pelossa pidä elää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alttius on suurempi suvuttain. Tapauksessasi on jopa todennäköistä, että syöpä tulee. Jokainenhan meistä kuolee viimeistään syöpään.
Näin itsekin ajattelen. t.ap
Vierailija kirjoitti:
Tietyt geenit altistavat syövälle, kuten BRCA1 ja BRCA2 rintasyövälle eli siinä mielessä syöpä on osin myös perinnöllistä.
Tietenkin on. Silloinkin kun yhdelläkään sukulaiselle ei ole ollut syöpää, se voi iskeä sinuun. Toki todennäköisyys saada syöpä on suurempi silloin, kun niitä on lähisukulaisilla, kuin silloin. Kun niitä ei ole lähisukulaisilla.
Noin kolmas osa suomalaisista sairastuu jossain vaiheessa syöpään-
Se hoidetaan pois, jos suinkin mahdollista. Joka kolmas sairastuu, ettei sen takia kannata etukäteen pelätä tai elämättä jättää.
Ei tietenkään, harvoin salamakaan iskee kahdesti samaan paikkaan, saatikka sitten kolmesti.
Ei vain mahdollista vaan tilastollisesti täysin väistämätöntä jos tarpeeksi pitkään elät.
Kuka tahansa voi saada syövän.
Elämäntavoilla on eniten merkitystä aikuisten/iäkkäiden kohdalla.
Ei ole mahdollista saada. Oliko se vastaus, jota hait? Mitä ihmettä kuvittelit, kun kysymyksesi kirjoitit?!
Vierailija kirjoitti:
On, jos suvussa geeni.
On, vaikka ei olisikaan syöpägeeniä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vain mahdollista vaan tilastollisesti täysin väistämätöntä jos tarpeeksi pitkään elät.
Väistämätöntä? No ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väistämätöntä? No ei ole.
Se on väistämätöntä vaan siinä tapauksessa että elää tarpeeksi pitkään JA ei kuole muuhun sairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Se hoidetaan pois, jos suinkin mahdollista. Joka kolmas sairastuu, ettei sen takia kannata etukäteen pelätä tai elämättä jättää.
Läheskään kaikkia syöpiä ei voi hoitaa pois. Ja miten on mahdollista elää elämättä?
Olen suvussani ensimmäinen joka sairastui leukemiaan. Lääkäri kuitenkin tenttasi kaikkien lähisukulaisten muut syövät, ja löytyihän niitä.
Onhan se mahdollista mutta eihän se suhun välttämättä tule