Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperhe, joka ei pääse mökille

Vierailija
08.06.2025 |

Onko Suomessa olemassa perheitä, jotka eivät ikinä pääse mökille? Eli jos ei ole omaa niin eivät pääse edes ystävien tai sukulaisten luokse edes 1 päiväksi viettämään kesäpäivää? Jos tällaisia löytyy, niin miten näin voi olla? Ja eikö muka ole rahaa vuokrata sellaista edes yhdeksi päiväksi?

Järkytyin kun ystäväni kertoi, että heidän mökillä kävi viime viikonloppuna syömässä ja uimassa perhe, jossa 2 teini-ikäistä lasta ja olivat ensimmäistä kertaa mökillä. Eivät kuulemma olleet aiemmin ollut rantasaunassa tai hypännyt laiturilta veteen löylyttelyn välissä.

Kommentit (234)

Vierailija
21/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut mökkiä, eikä vuokrailtu mökkiä. Tosin oma koti oli järven rannalla eli ehkä ei ollut niin mökille tarvetta. Mutta en nyt näin aikuisenakaan ole kokenut tarvetta mökkeillä tai mitään halua vuokrata tai ostaa omaa mökkiä.

Vierailija
22/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia lapsia ei saa pakotettunakaan mökille enää teininä. Eivät halua saunoa mökkisaunassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset yleensä tekee samaa kuin vanhemmat, eikä kaikki aikuiset tykkää mökkeilystä. Eiköhän niillä ekaa kertaa mökillä olleilla teineillä ole monia muunlaisia hauskoja kesämuistoja perheensä kanssa.

Insestiä Itäkeskuksessa?

Vierailija
24/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella elämää ilman mökkiä, merta ja saaristoa. Jos ei olisi venettä eikä mökkiä niin olisin lasten kanssa joka päivä rannoilla silti. Matkattaisiin vesibusseilla ympäri saaristoa, mentäisiin leirintäalueille, pyöräiltäisiin rannalle jne. Päivääkään en voisi olla ilman merta. Onneksi sen äärellä olo ei vaadi rahaa vaan viitseliäisyyttä. Järvikin kävisi hädässä.

Vierailija
25/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsiperheellä on 5 mökkiä. En käy niillä koskaan. 

Vierailija
26/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää mökkeillä, enkä saunoa, enkä grillata.

Uusi omakotitalo on, lapset käy saunassa ja porealtaassa kun tykkäävät. Mua ei vois vähempää mökkeily kiinnostaa 

M43

Vierailija
27/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset yleensä tekee samaa kuin vanhemmat, eikä kaikki aikuiset tykkää mökkeilystä. Eiköhän niillä ekaa kertaa mökillä olleilla teineillä ole monia muunlaisia hauskoja kesämuistoja perheensä kanssa.

Eikö lapsien pitäisi kuitenkin itse saada valita? Me vanhemmat emme esimerkiksi syö lihaa eikä tykätä ihmispaljouksista tai korkeista paikoista. Silti annetaan lapselle vaihtoehdoksi valita lautaselleen myös lihaa ja käytetään tapahtumissa, lentokoneessa ja huvipuistoissa, että lapsesta kehittyy oma persoona ja luonne ja saa tykätä omista jutuista. Ei yritä vain matkia meitä ja käyttäytyä niin kuin me. Jos juomme kotona vaan kaljaa ja syödään pitsaa niin ei kai lapsen kuulu ottaa meistä mallia? Ja vastaus itse kysymykseen, vuokrataan joo välillä viikoksi mökki loman aikaa jos harrastetaan kotimaan matkailua. Ulkomailla usein huoneistohotelli, että voi kokkailla ja säilyttää omia ruokia myös huoneessa.

Vierailija
28/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa lapsiperheitä jotka ei edes halua mennä minkäänlaiselle mökille. 

Mökki, sauna ja alastomuus. Siinä suomalainen pyhä kolminaisuus. Näin supisuomalaisena ei minua kiinnosta noista yksikään enkä varmasti ole ainoa tämän mielipiteen omaava tässä maassa. 

Vierailija
29/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäpäiviä voi viettää rannalla ja puistoissa. Niillä mökeillä ei ole mitään sellaista mitä ei voisi kaupungissakin tehdä. Itse olin koko lapsuuteni kaikki vanhempien lomat ja vapaat mökillä ilman kavereita ja inhosin sitä. Mökillä oli tylsintä ikinä ja jäin paitsi kaikesta hauskasta jota kaverit teki kaupungissa. 

Omat lapset nimenomaan haluaisivat muuttaa mökille vaikka meillä iso uusi omakotitalo porealtaineen ja lähellä kaikkia palveluja. Mökillä rantasaunassa saunominen ja uiminen on paljon kivempaa lapsien mielestä kuin kotisauna ja poreamme. Mökillä ollaan niin paljon kuin mahdollista ja usein mukana myös lapsien kavereita, perheystäviä, sukulaisia yms. Mökillä on aivan eri tunnelma kun lapset juoksee luonnossa ja kaikki aikuiset osallistuvat ruoanlaittoon/grillaukseen ja pelaillaan lautapelejä kynttilän valossa, loimutetaan lohta yms. Ei sellaista tunnelmaa ole kotona vieraiden tullessa kylään. Eivätkä ikinä jää meille kotiin yöksi. Mökille tulevat aina 1-2 yöksi ja siksi ei ole mitään kiirettä vaan ihanaa yhdessäoloa ja ulkoilua ja pelejä ja rentoutumista ja uimista jne. Eikai sitä tiedä että mistä jää paitsi ellei ole hyvää mökkiä ikinä omistanut.

Vierailija
30/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkailla on varaa valita että haluaako luksus-kaupunkiasunnon, uuden omakotitalon pääkaupunkiseudulta ja/tai mökin meren rannalta vai kaikki nuo. Tykkään vaihtelusta, minulla siis nuo kaikki. Jossain vaiheessa eläkkeellä muutan varmasti pysyvästi mökille meren rannalle. Tai mökiksi kaikki suomalaiset kakkosasuntoaan kutsui vaikka se mikä luksushuvila tai kartano olisikin usein eri komplekseineen. Kyllä silti myös ulkomailla käydään. Oma firma niin pystyy hoitamaan asioita myös etänä. Ihmiset nyt ovat erilaisia ja hoitaneet omat raha ja työasiansa omalla tavoin. Elämä on täynnä valintoja. Kukaan ei synny kultalusikka suussa.

Vierailija
31/234 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia lapsia ei saa pakotettunakaan mökille enää teininä. Eivät halua saunoa mökkisaunassa. 

Miksi eivät halua? Eivätkö edes kavereidensa kanssa? Meillä teini järjesti juuri kotibileet mökillä ja saunoivat ja uivat ja popittivat ja tanssivat ladossa ja söivät herkkuja ja heittivät tikkaa yms.

Vierailija
32/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti inhosi mökkeilyä ja sen takia meidän perheen mökkeilyt olivat minimissään. Murrosiässä osasi järkätä kutsuja kavereiden mökeille, mutta ei se niin hauskaa ollut kavereiden vanhempien ollessa myös paikalla.

Kyllä me ihan tarpeeksi saatiin uida järvissä ja olla luonnossa, koska kävimme sitten erilaisissa suomalaisissa lomakohteissa ja joissa äiti sai nauttia olostaan myöskin. Isä oli samaa mieltä,että koko perhe lomailee yhdessä ja kukaan ei häärää keittiössä/ruokkimassa/pesemässä pyykkiä.

Vierailija
33/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole yhtä ainotta mökillistä tuttua tai sukulaista. Omakin loma-asunto on kaupungissa, toisin kuin koti (okt haja-asutusalueella ja palju). Kieltämättä saunasta uimaan on jotain mitä aina silloin tällöin kaipaan.

Vierailija
34/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä lapsena koskaan ollut missään mökeillä, kun ei sellaisia vanhempien tuttavapiirissä tai sukulaisilla kenelläkään ollut. Olin varmaan joku 25-vuotias kun olin ensimmäisen kerran mökillä yötä. Uimaan, rannoille, sienestämään, marjastamaan jne. pääsi onneksi muutenkin.

Vierailija
35/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa lapsiperheitä jotka ei edes halua mennä minkäänlaiselle mökille. 

"Pääsee"

EI HALUA!

Sinne itikoitten syötäväksi, ei kiitos. Kämästä grilliruoksa ja likaisia astioita, kylmää vettä, sataa ja on kylmää!

Eikä meillä ole ketään, jolla on kesämökki.

Joo, kiitos ei.

Vierailija
36/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä selkeästi ne, jotka eivät ole ollut mökeillä eivätkä sinne edes halua, niin on erikoiset mielikuvat, että mökillä vaan pestään pyykkiä, sieltä tulee kylmää vettä hanasta, itikoita kaikkialla ja pahaa ruokaa.

Itse pääsen sisarukseni mökille joka vuosi lapseni kanssa. Se on kesän kohokohta! Siellä on toki pyykinpesukone mutta en ole nähnyt että pyykkiä pesevät, ei kai sitä likapyykkiä tule sen enempää kuin kotonakaan. Itikoita ei ole, peuroja ja oravia olen kyllä nähnyt. Ihan tulee lämmintä vettä ja on sisällä ilmanlämpöpumput, jättitelevisio, vierashuoneet, vessoja, kylpyhuone sähkösauna. Ulkona puilla toimiva rantasauna, laituri, vene jne. Ulkona myös erilaisia rakennuksia, joissa voisi järjestää vaikka latohäät.

Seura on mitä parasta aina. Tekemistä riittää lähistöalueella ja upeita näköalapaikkoja löytyy jos haluaa tehdä vaikka pienen metsäretken. Syksyisin löytyy paljon marjoja ja sieniä. Ruoka on aina hyvää, miksi syötäisiin mökillä tai kotona pahaa ruokaa? Otetaan sellaista ruokaa mukaan mikä maistuu. Kaapit täynnä mausteita ja leivontatarvikkeita ja mitä nyt kotonakin olisi. Avokeittiö on älyttömän suuri kaikkine uusine keittiövälineineen, mitään ei sieltä puutu. Toki voi terassin grillissä tai pihakodassa myös valmistaa ruokaa jos ei halua sisällä kokkailla tai syödä. Tai sitten jos ei halua kokkailla tai grillata niin syö vaikka salaattia ja leipää sitten tai tilaa pitsaa.

Ihanaa mökkilomaa kaikille!

Vierailija
37/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä pärjää erittäin hyvin vaikka ei olisikaan mökillä. Oma elämäni on ainakin paljon laadukkaampaa ilman sitä.

Vierailija
38/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ensimmäisen kerran jonkun mökillä varmaan joskus parikymppisenä. Kotona maaseudulla joen vieressä ei nyt vaan kellään ollut mökkejä tai oli kait joillakin mutta eivät tuttuja. Kiinnostavampia lapsuudessa olivat muutaman päivän kesävierailut kaupungissa sukulaisten luona.

Oli tosi jännittävää, kun sai olla yötä kerrostaloasunnossa! 

Vierailija
39/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla on mukava tavata mm. sisaruksia siitäkin huolimatta että sen takia joutuu menemään heidän mökilleen.

Vierailija
40/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän