Ahdistaa taas ihan hirveästi tämä köyhäily :´´´(
ollaam kumpikin töissä mutta asuntoa maksellaan ja maksimimaksut menee 2 lapsen päivähoidosta joten se siitä. Kaikki muut laskut, vakuutukset, apteekkikulut ja kaikki päälle=hyvä kun rahat riittää.
Jotakin mätää siinä ettei 4-henkinen perhe missä 2 työssä käyvää meinaa pärjätä tuloillansa!!! vuokrallakaan ei olis sen halvempaa asua kun täällä pääkaupunkiseudulla on niin kallista. Ja joo on pakko asua täällä kun miehen vakityö ja ne ainoat lähisukulaiset täällä.
Kyllähän ne jauha anoi poliitikot lapsiperheiden ahdingoista ja köyhyydestä mutta mitään ei tapahdu ja tulos on tässä, ei varaa matkustella ei pahemmin törsäillä ja rahojaan saa laskea.
Vituttaa ahdistaa tympii väsyttää ja itkettää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Psst, viinaan. lehtiin tupakkaan, vaategarderoobeihin tmv ei mulla ja miehellä rahaa mene.
Kommentit (15)
Mies töissä (ei mikään überpalkka) hän maksaa lainanlyhennyksen ja muut laskut, minä kotona lasten kanssa ja maksan ruokamenot ja vaatekulut yms. Ihan hyvin mielestäni pärjätään, ei toki matkustella, mutta ehkä joskus vielä ;)
tarviiko ne kaikki omat huoneet? tarviiko maksaa niin nopeasti lainaa?
saako toinen parempipalkkaista työtä?
Tarvitseeko autoa?
Mitä sitä vielä tarvitsisi matkustaa?
Tuhlaatteko sittenkin jossain huomaamattanne, vaatteissa, ruoassa, lehdissä, krääsässä?
Olen kahden lapsen yh, ja tienaan kuussa käteen jäävästi tonnisata euroa. Silti jää ylikin...! Mitään erityistukia emme yhteiskunnalta saa - lapsista saan isältä elatustukea kaksisataa, lisäksi lapsilisät.
Viime viikolla ostin jopa digikameran! Ja alkuvuodesta kaksi lipastoa.
Musta meillä ei ole mistään puute. En ymmärrä, miten ihmiset saavat kuussa menemään 3500 + 2500 egen palkat. Plus lapsilisät.
Jos menisin töihin niin perheemme tulot eivät siitä paljon nousisi. Eli ole mitään järkeä mennä töihin ja ottais vaan pannuun kun ei ole rahaa. Kolmen lapsen hoito maksaa maltaita, lisäksi tarvitsisimme toisen auton, bensat, vakuutukset jne. Olemme tarkkaan laskeneet ja näillä tuloilla minun ei kannata tehdä töitä vaan olla kotona vaikkakin näin täytyy luopua jostakin.
kuka sanonut että olis omat huoneet? nojoo,myönnetään kummallakin on oma huone mutta en oikein usko että se on ongelman ydin tai syy.
Lehdistä sanoin jo, krääsä on mitä? meiltä puuttunut useamman vuoden jo kunnon tukeva ruokapöytä ja tuolejakin on vain 2kpl+lasten tuolit että näin. Lainan takaisinmaksuaika ei ole mikään pika-aika. Auto terveydellisistä syistä pakollinen mutta ajamainen karsittu aika minimiin.
Ruoka aika perusruokaa ja lapset sentään saa kunnon vaatteita jotta kestävätkin kummallakin.
ap
Vierailija:
Jos menisin töihin niin perheemme tulot eivät siitä paljon nousisi. Eli ole mitään järkeä mennä töihin ja ottais vaan pannuun kun ei ole rahaa. Kolmen lapsen hoito maksaa maltaita, lisäksi tarvitsisimme toisen auton, bensat, vakuutukset jne. Olemme tarkkaan laskeneet ja näillä tuloilla minun ei kannata tehdä töitä vaan olla kotona vaikkakin näin täytyy luopua jostakin.
Paljonko laitatte lainanhoitoon kuussa? Paljonko tienaatte? Onko ateillä auto? Auttaisi hahmottamaan ongelman suuruutta.
olen matalapalkka-alalla joten se siitä että edes bruttotuloni olisi vaikkapa tuon 2500e/kk. Myöskään miehen tulot eivät ole tuota 3500e/kk.
Ei muuten tarvitse olla kuin 2 matalapalkkalaista niin menee 4-henkisen perheen bruttotulot maksimipäivähoitomaksurajan yli!
Ja olin muutaman vuoden kotona kunnes palasin vajaa 1v sitten töihin,jos olisin kotona niin ei enää tultais tätäkään vähää toimeen.
ap
asumiseen menee kaikkinensa noin 900e/kk ja autosta jo vastasinkin.
ap
Siis paljonko teillä on asumismenot? ja jääks toi 1100 käteen kun myös asumismenot on vähennetty???
Nuo sun mainitsemasi summat kahden ihmisen tienisteista tuntuvat tosi suurilta...ainakin suhteessa meidän tuloihin...
Teillä täytyy olla asunto jo lähes maksettu. Esim. jos teillä olisi 100 000 lainaa, menisi teillä korkoihin yli 300 kuussa, vastikkeeseen menisi vähintään 100 euroa, lyhennykseen jäisi max 600. Pk-seudulla kuitenkin nykyään asunnot maksaa jo kaksiosta paljon enemmän kuin 100 000 euroa.
En tajua mihin saatte rahanne kulumaan. Ja mistä olette löytäneet noin halvan asunnon.
Ulkomaanmatkoja emme tee ja kesällä yksi " puuhamaa" reissu on mahdollinen. Sukuloimme harvoin sillä yksikin ylimääräinen bensatakki tuo ison loven talouteemme. Lapsilla on aina puhtaat ja ehjät vaatteet, mutta ei mitään Reimatec:jä ei ole todellakaan varaa. Ruokaa on, mutta perusruokaa, ulkona emme syö koskaan ja mcdonaldsia ei lasketa ulkona syömiseen. Ei ole mitään ihmeellisiä harrastuksia. Eli eletään tosi nuukasti. Jos nyt saisin ylimääräistä rahaa vain itseäni varten ostaisin vaatteita... kun kotona on ollut vuosia näyttää vaatteetkin siltä eli nuhruiselta kotiäidiltä. Ainut rahallinen paheeni on säännöllinen kampaajalla käynti ja siitä en LUOVU! syön itse vaikka kaurapuurioa sen takia.
Yksinhuoltajuutta suomessa todella tuetaan. Parisuhdetta ja työntekoa ei.
ei tosiaan oo.
ap