Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämeen Sanomat: Nainen keskeytti opiskelut ja tienaa nyt 11 miljoonaa - hänen ohje nuorille saa vanhemmat raivon partaalle

Vierailija
05.06.2025 |

Taas uusi esimerkki siitä, miten kaikki vanhat säännöt voi heittää romukoppaan. Marianne Vikkula keskeytti opiskelut, toimi Slushissa ja Woltissa - ja tienasi 11 miljoonaa. Hänen elämänohjeensa? "Seuraa fiilistä."

Kertokaa mulle, mammat, miksi meidän pitäisi enää painostaa lapsia koulussa, kun näitä esimerkkejä tulee jatkuvalla syötöllä? Me kasvatetaan vastuullisesti, opetetaan tekemään töitä ja arvostamaan koulutusta - ja samaan aikaan media ihastelee sitä, miten joku hyppäsi kesken kaiken pois ja "luotti sydämeensä". Tulos? Miljoonia.

Koko sukupolvi kuulee nyt viestin, että koulua ei tarvitse ottaa vakavasti. Että menestys tulee sillä, että "seuraa omaa juttuaan". Mutta kuinka monella on edes mahdollisuus tehdä niin? Kuinka monen kaverin elämä oikeasti menee raiteille ilman mitään pohjaa?

Tämä ei ole enää yksittäistapaus tämä on trendi. Ja jokainen tällainen uutinen vahvistaa ajatusta, että vanhemmat ovat ihan turhaan olleet huolissaan läksyistä, yo-kirjoituksista tai edes valmistumisesta.

Miten ihmeessä meidän pitäisi enää perustella koulun tärkeyttä? Onko koko koulujärjestelmä enää muuta kuin rasti ruutuun? Kertokaa suoraan, onko teillä lapsia jotka sanovat jo nyt: "Ei koulu oo niin tärkeet, katso tota Wolt-tyyppiä"?

Kommentit (60)

Vierailija
2/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että on koulupudokas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Olisi mun varmaan myös kannattanut keskeyttää koulut ja tehdä jotain muuta eikä ainakaan ottaa opintolainaa.

T. Rutiköyhä pitkäaikaistyötön

Vierailija
4/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen ohjeensa, ei hänen ohje.

Vierailija
5/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kertokaa mulle, mammat, miksi meidän pitäisi enää painostaa lapsia koulussa, kun näitä esimerkkejä tulee jatkuvalla syötöllä?"

Jatkuvalla syötöllä? Ehkä pari kertaa vuodessa.

Vierailija
6/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisviihdesisältöjä itsestään myyvä Onlyfans-tähti Sophie Rain on kuluvan vuoden aikana omien sanojensa mukaan tienannut tilillään huimat 43 miljoonaa dollaria.

https://youtube.com/shorts/VduDT0me_4A?si=BLk3D0u3QeVErphH

Vierailija
7/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lopettaa koulun, osa tekee myöhemmin tutkintoja. Olisi ehkä helpompaa yhdellä kerralla ettei joudu ravaamaan montaa kertaa. Mutta osa nuorista voi tietysti olla uupuneita.

Vierailija
8/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin jos käyttää huumeita tai tekee rikoksia, pääsee palkallisena The Kokemusasiantuntijana kertomaan koululaisille, miten minäkin jätin koulun kesken, käytin huumeita ja tein rikoksia eikä sellaisesta ollut mitään haittaa.

Vierailija
9/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittele minulle yksi miljoonaomaisuuden ansainnut omaa sydäntään seurannut unelmoija, ja minä voin esitellä kymmenen, jotka haaveilivat muusikon tai taiteilijan urasta ja elävät Kelan tuilla.

Vierailija
10/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kertokaa mulle, mammat, miksi meidän pitäisi enää painostaa lapsia koulussa, kun näitä esimerkkejä tulee jatkuvalla syötöllä?"

Jatkuvalla syötöllä? Onkohan sinulla nyt hieman mittakaava hukassa?

Ylioppilaaksi pääsi tänäkin vuonna 25.000 nuorta ja heistä ehkä kymmenen pääsee pitkälle jos keskeyttää opintonsa ja seuraa fiilistä. Kaikkia muita opiskelu hyödyttää enemmän.

Vierailija
11/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tienaa 11 miljoonaa vuodessa, vaan tienasi v. 2023 yrityskaupoilla 11 miljoonaa... Otsikko pielessä (myös siis jutussa).

Vierailija
12/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä toimii yhdellä, ei toimi kaikilla. Ei näitä nyt niin montaa ole.

Vierailija
13/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, kuinkahan monella hänenkään ikäpolvestaan on oikeasti käynyt noin hyvä mäihä, että on päässyt miljoonille poikkeuksellista reittiä koulupudokkaana? Suurimmalle osalle ei todellakaan käy noin. Suurin osa työllistyy ihan palkolliseksi siihen ammattiin tai erikoistumisalaan, mihin on kouluttautunut. 

Jokaisessa pk-yrityksessä on toki se perustaja tai ne perustajat, jotka ovat päässet isoille rahoille, mutta jos työllistävät vaikka 150 henkeä, niin 2 heistä on rikkaita perustajia, joiden tausta voi tietysti olla mitä vain, ja 148 peruspalkollisia, joilla on koulutus tehtäväänsä.

Tuskin siitä kouluttautumisesta haittaakaan on, jos pääsee miljoonille, että ei siinä ainakaan häviä mitään, vaikka hoitaisikin koulunsa kunnolla. Sen sijaan, jos ei satukaan pääsemään miljoonatuloille, voi ainakin työllistyä tehtävään, johon on kouluttautunut, ja saada ihan kelvollisen elämän.

Vierailija
14/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulu ole tärkeää vaan jatkuva oppiminen.

Vierailija
15/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että joku menestyy. Meillä on aivan liikaa syrjäytyneitä nuoria.

Vierailija
16/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä paljon koulutus autakaan, jos on niin torvi että näkee poikkeukset sääntöinä.

Vierailija
17/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko sukupolvi kuulee nyt viestin, että koulua ei tarvitse ottaa vakavasti. Että menestys tulee sillä, että "seuraa omaa juttuaan". Mutta kuinka monella on edes mahdollisuus tehdä niin?

Suomessa on vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka ovat kouluttautuneet eivätkä silti päässeet elämässä eteenpäin. Ihan yhtä väärää on siis väittää lapsille ja nuorille, että kouluttautuminen kannattaa aina. 

Vierailija
18/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että on koulupudokas. 

Niin huomaa Bill Gatesista ja huomasi Steve Jobsista. Koulupudokkaita molemmat.

Vierailija
19/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esittele minulle yksi miljoonaomaisuuden ansainnut omaa sydäntään seurannut unelmoija, ja minä voin esitellä kymmenen, jotka haaveilivat muusikon tai taiteilijan urasta ja elävät Kelan tuilla.

Minä näytän sinulle yhtä monta työtöntä maisteria kaikilta muilta aloilta ja tukun insinöörejä siihen päälle. Ihan turha väittää, että vain taidealoilta ei pääse töihin. 

Vierailija
20/60 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheessä korostetaan sivistyksen arvoa, ei rahan, tuota ongelmaa ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi