Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlavieraiden ruokarajoitteet

Vierailija
31.05.2025 |

Olen vuosimallia -89. Vielä omassa lapsuudessani oli tapana, että juhlissa allergiset ja ruokarajoitteiset ihmiset toivat mukanaan rasiassa omat pöperönsä. Toki näitä allergisia oli vähemmän kuin nykyään. Omissa lakkiaisissani ja häissäni ei kysytty vierailta allergioita, vaan tehtiin niitä herkkuja mistä itse tykättiin tarjolle. 

No nyt olen sivusta seurannut häiden ja lakkiaisten järjestämistä. Ensinnäkin iso virhe jos siinä että kysytään allergioita. Niitähän tuntuu olevan suurimmalla osalla. Sen jälkeen pohditaan mitä ruokaa voisi tehdä, ja lopulta päädytään ruokiin mistä juhlan päätähti ei edes pidä. Esim. siskoni ja hänen miehensä olisivat halunneet ruuaksi häihin pihviä, mutta koska kasvissyöjiä oli niin paljon niin joutuivat päätymään kalaan. Kumpikaan ei kalasta välitä erityisesti. 

Miksi ihmiset ovat niin itsekkäitä että vaativat erikoisruokia? Itse en ainakaan kehtaisi edes kirjoittaa jotain typeriä allergioita saati sitten eettisiä aatteita ruuan suhteen ja olla sillä tavoin hankala vieras. Toisin vaikka oman banaanin taskussa jos olisi pelkona ettei löydy ruokaa pöydästä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itselläni ei ole ruokarajoitteita, mutta kun 99%:lla vieraista on. Mitä järkeä on tarjota jotain sellaista mitä ei kukaan muu kuin päivänsankari pysty syömään? Silloin riittää vain yksi annos sitä omaa suosikkia ja vieraille allergioiden mukaan.

Vierailija
2/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla itselläni ei ole ruokarajoitteita, mutta kun 99%:lla vieraista on. Mitä järkeä on tarjota jotain sellaista mitä ei kukaan muu kuin päivänsankari pysty syömään? Silloin riittää vain yksi annos sitä omaa suosikkia ja vieraille allergioiden mukaan.

Kuka sitten syö mahdolliset tähteet jos sankari itse ei voi? Pakataanko vieraille doggy bag mukaan vai miten toimitaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä kehtaisi järjestää juhlia niin, että joku vieras joutuu omat ruuat tuomaan. Lastenkin synttäreillä olen tehnyt niin, että on joko kaikki kaikille käyvää tai jos esim. yksi laji ei sovi allergiselle, siitä selkeä ilmoitus. Ja on ollut niin maito- kuin vilja-allergisia vieraita. (Huom. maitoallergia ei sama kuin laktoosi-intoleranssi.) Häissä aikoinaan oli kasvissyöjille omat annokset.

Vierailija
4/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten syö mahdolliset tähteet jos sankari itse ei voi? Pakataanko vieraille doggy bag mukaan vai miten toimitaan?

Siis miksi niitä allergioiden mukaan tehtyjä tarjottavia ei voisi muut kuin allergikot syödä, jos niitä jää yli?

Vierailija
5/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä koskaan ole ollut tapana tuoda juhliin rasiassa omia ruokia.

Vierailija
6/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu allergioiden järisyttävä lisääntyminen?

Moni ilmoittaa myös ne ruoka-aineet, joista ei pidä. :( 

Vierailija
7/7 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhempi kuin sinä eikä meidän lähipiirissä kukaan omia eväitä tuonut. Juhlien järjestäjä valmisti erikoisruokavaliot, joita muistan olleen ainakin gluteeniton ja kasvis. Tämä oli ja on edelleen meillä ihan kunnia-asia, yhtäkään vierasta ei jätetä huomiotta. Jos jotakin kohtaan haluaa olla ikävä ja epäystävällinen niin jätä kutsumatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän