Pitäisikö 45 min psykologi/psykoterapia-aikojen riittää laadukkaaseen hoitoon?
Eli yllä olevaan kysymykseen kiinnostaisi saada näkökulmia tai kokemuksia.
Kiinnostaisi molemmat, psykologin tai psykoterapeutin käynnit. Ja onko niillä ajan tarpeen suhteen mitään eroa sinänsä. Tai olisiko tähänkin jotain "hoidollista" argumenttia esim, miksi 45 min käyntiä pidettäisiin jotenkin tarkoituksenmukaisempana?
Olen tällä hetkellä käynyt kolme kertaa työterveyden psykologilla 45 min ajalla. Psykologi on sanonut että käynnit ovat tämän pituisia, ja olen ymmärtänyt ettei työterveyden sopimuksella pystyisi pitempiin käynteihin. Minusta tuntuu, että 45 minuutin ajassa ei ehdi avaamaan tarpeeksi perusteellisesti jotain tiettyä aihetta, eikä ehdi kunnolla saamaan aiheeseen psykologin osallistumista/tukea/interventiota. Mietin vähän muutenkin, saanko käynneistä liikaa kuormitusta ja turhautumista, verrattuna hyötyyn. Nuoruudessa vuosikausia sitten kävin psykoterapiassa, jolloin käynnit oli 45 min. Nyt kun sitäkin ajattelen, jos menisin näin vanhempana psykoterapiaan, kysyisin varmaan voinko käydä mieluummin vaikka harvemmin 60 min ajoilla.
Kommentit (6)
On se tosi lyhyt aika. On ihan tutkittu että ihmisillä menee keskimäärin ekat 15min siihen että edes rentoutuu sen verran että pystyy asioita käsittelemään.
Kannattaa kokeilla tehdä niin että rauhassa kotona kirjoittaa ajatuksistaan ja tunteistaan, kaikesta siitä mikä on eniten pinnalla ja antaa tekstin sitten luettavaksi. Säästyy aikaa varsinaiselle keskustelulle tosi paljon kun ei tarvitse käynnillä yrittää miettiä oikeita sanoja ja miten asiat ilmaisisi, se kun voi olla stressaantuneena ja monta murhetta mielessä todella vaikeaa. Usein kirjoittaminen myös selkeyttää ja rauhoittaa mieltä vaikka se voi ensin olla hyvin raskasta.
Varmaan osalle liian lyhyt aika ja se menee nopeasti, ravataan eestaas? Joku voisi tarvita 3h kerralla. Joku taas muuta.
Toisaalta onko siitä apua nopeasti vai ei. Siinä ajassa ei kaikki ehdi.
Kiitos vastauksista!
Joo, kyllä tuo aika tuntuu melko nopeaan kuluvan loppuun.
Kiitos kirjoitusvinkistä. Olen kyllä jäsennellyt tärkeitä ajatuksia ennen käyntiä kirjoittamalla. Mutta en tajunnut, että voisin ehdottaa psykologille että annan kirjoituksen ihan fyysisesti hänelle.
-ap
No sait parin rivin kommentista tehtyä hehtaarikirjoituksen, joten aikaa näköjään tarvitset.