HIIVATULEHDUS 2,5V:LLA?!?
Tyttäreni on jo muutamia viikkoja aika ajoin valittanut, et " pylly kutisee" . Ja sit yllätän sen usein räpläämästä alapäätään, jos on ilman vaippoja. Olen välil katsonut tytön alapäätä, kun hän on valittanut, et kutittaa ja siel on näkynyt vaaleata töhnää ja alapää myös haisee. Myös peräaukon ympärys on jatkuvasti punainen ja röhelmäinen. Onko tää normaalia, kuulostaako kenestäkään tutuilta oireilta?
Mul on tosi surkee olo, kun en tiedä mitä tekisin. Ja jos tytöl on koko ajan kurja olo, eikä mitään helpotusta tule asiaan...
Neuvolasta sanoivat et laitan aikuisten hiivavoidetta-canestenia. Tk-lääkäri ois heti määrännyt jotai suun kautta otettavaa, tosi vahvaa lääkettä. Ja vielä ilman mitään lapsen tutkimista. En siis uskaltanut ottaa tuota lääkemääräystä.
Minulla on itsellä ollut välil oikea riesa tosta hiivasta, nyt olen selvinnyt viimeset 5kk:ta ilman, mut voisko tälläinen altistuminen olla periytyvää...?
Onko kenenkään pienellä tytöllä ollut hiivaa ja onko sitä tutkittu mitenkään erityisemmin? Ja miten sitä on hoidettu?
Apuja tarvittais nopeasti tukalaan tilanteeseen!
Kiitos jo etukäteen! :)
Kommentit (3)
kovasti neuvoistasi! Helpotti kuulla, et muillakin on tätä ollut ja et tätä voi hoitaa jollain konstilla. Haen heti apteekista tota rasvaa. Ostin tänään kaupasta maitohappobakteereja, jospa nekin pysäyttäisivät hiivan kasvua...
Esikoisellamme oli muutaman viikon ikäisenä hiivatulehdus. Tyttö oli silloin vielä sairaalassa. Lääkkeenä oli Pimafucin-niminen voide.
Meillä lääkäri totesi myös, että tytöllä on alapäässä hiivatulehdus, taisi olla juuri silloin tuon 2,5v. Määräsi Canesten 2% emätivoidetta. Sitä laitettiin alapäähän 2 viikon ajan aamuin ja illoin. Lääkäri sanoi, että kannattaa käyttää vähintään tuon kaksi viikkoa, hiiva kun tahtoo olla aika sitkeää (kuten varmaan itsekin tiedät). Eli voit laittaa emätinvoidetta lapsellesi huoletta. Ja tietty hyvä hygienia myös.
Samainen lääkäri suositteli talkin käyttöä jatkossa alapäähän, mutta meidän tytöllä tahtoo sitten alapää kuivahtaa liikaakin.
Lääkäri sanoi, että ei mitään harvinaista pikkutytöillä tuo hiivatulehdus.